Petícia vznikla ešte v roku 2020 po smrti koňa Sottoventa na Veľkej pardubickej a organizátori ju po tohtoročných pretekoch, na ktorých na prekážke zahynul ďalší kôň, obnovili. Priebehom nedeľných závodov sa bude zaoberať expertný tím, povedal ČTK riaditeľ Dostihového spolku Jaroslav Müller.
„Pripomínam, že sa jedná o 27. obeť a že za históriu pretekov prišlo o život viac ako 50 koní. Myslím si, že ľudia toho majú dosť. Jazdci kone poháňajú bičom, aby to skočili za každú cenu, je to tvrdý biznis,“ uviedol ČTK predseda Demokratickej strany zelených – Za práva zvierat Jiří Anderle.
Čítajte viac Pred Taxisom vybočil a nastala hrôza, Váňa reagoval na smrť koňa jasne. Ako je na tom džokej, ktorého oživovali?Organizátori rovnako ako v roku 2020 pošlú petíciu za zrušenie Taxisu a zmiernenie ďalších nebezpečných prekážok ministerstvu poľnohospodárstva, petičnému výboru Poslaneckej snemovni aj Dostihovému spolku v Pardubiciach.
Pred tromi rokmi získala petícia zhruba 7-tisíc podpisov, po nedávnom 133. ročníku pribudlo ďalších 3-tisíc. Aktivisti veria, že medializácia a tlak verejnosti môžu vecami pohnúť. „Keď už by Taxis nebol zrušený, tak aby bol zmiernený, nie je bezpečný pre kone, ale ani pre jazdcov,“ uviedol Anderle.
Tohtoročnú Veľkú pardubickú neprežil deväťročný Stuke. Pred prekážkou nečakane zabočil a nasledoval hromadný pád ďalších koní. Žiadosť o zrušenie Taxisovej priekopy dostáva Dostihový spolok každý rok. V minulosti už vytvoril expertnú skupinu, ktorá vyhodnocuje bezpečnosť na závodisku.
Čítajte viac Taxis priniesol pohromu, nedobehlo 10 koní, jeden zahynul. Veľkú pardubickú vyhral favoritZa nedeľným nešťastím pravdepodobne stojí chyba na strane človeka. Spolok kontaktoval expertnú skupinu, každý jej člen si urobí vlastnú analýzu, skonštatoval Müller. „Zatiaľ sa to zdá byť tak, že hromadný pád nebol spôsobený veľkosťou Taxisovej priekopy. Ale s najväčšou pravdepodobnosťou tam zohrával úlohu ľudský faktor a zhoda nešťastných udalostí,“ povedal riaditeľ spolku.
V expertnom tíme sú pretekári, zástupcovia médií a organizátorov. Medzi nimi napríklad Čestmír Oulehla, Josef Váňa alebo Josef Bartoš. „Je to skupina ľudí, ktorí k tomu majú čo povedať a sú skutoční experti v danom obore,“ vysvetlil riaditeľ.
Spolok naposledy upravoval Taxis pred tromi rokmi, keď odstránil doskokovú hranu, čo sa podľa Müllera ukázalo ako efektívne riešenie. „Hromadný pád ovplyvnil skoky aj tých ostatných koní, pozornosť nesústredili na skok ako taký a nedoskakovali vzdialenosť, ktorá bola potrebné. Pokiaľ by tam tá hrana bola, problémov na Taxise by bolo omnoho viac,“ doplnil Müller.