Všetci – a od istého času predovšetkým Slováci – vedia, že Bora je digestor a Hansgrohe vodovodná batéria.
A že TotalEnergies má niečo s ropou a plynom. Ale Jumbo-Visma? Intermarché-Wanty-Gobert Matériaux? A dá sa to vôbec zjesť? Alebo aspoň niekde kúpiť?
Aké produkty na svojich telách propagujú najlepší svetoví cyklisti?
Tour de France, Giro, Vuelta, Flámsko či Roubaix. Niekoľko vrcholov cyklistickej sezóny, to je ideálna príležitosť na zviditeľnenie. Práve na týchto veľkých pretekoch sa vďaka mediálnej pozornosti môžu všetky investície vrátiť. Toto je dôvod, prečo sa cyklisti trápia v 200-kilometrovom úniku bez reálnej šance uspieť.
Len preto, aby boli na očiach…
Čítajte viac Cyklistika je len priemerný biznis, Sagan marketingový kráľZo sprchy do…
Plánujete rekonštrukciu domu? Obdivujete drahé nemecké kovanie? Potom môže byť Bora-Hansgrohe, niekdajší tím Petra Sagana, práve pre vás. Bora je spoločnosť, ktorá vyrába luxusné odsávače kuchynských pár.
Mimochodom, kedy ste videli trojnásobného majstra sveta toľkokrát za sporákom, ako za uplynulých päť sezón? Alebo pod sprchou od Hansgrohe? Dnes si v obchodoch pokojne môžete kúpiť aj hlavicu s logom Sagana.
Ruku na srdce, vedeli by ste o tom, keby sa v týchto farbách v minulosti nepreháňal slovenský šampión?
Dnes je z neho člen francúzskeho TotalEnergies. Súkromnej ropnej a plynárenskej spoločnosti. Piatej najväčšej na svete. Jej aktivity pokrývajú celý výrobný reťazec – od ťažby ropy až po špeciálnu rafináciu a komerčnú distribúciu.
Sagana preto viac v kuchyni neuvidíte, ale na ropný vrt ho Francúzi akiste tiež neposadia. Mohol by však byť tvárou spoločnosti na poli zelenej energie.
Pozrime sa však aj na iné značky…
Jeden z najvytrvalejších tímov v profipelotóne – AG2R – reprezentuje jedného z najvytrvalejších sponzorov. Táto poisťovacia spoločnosť je na trhoch synonymom hnedých cyklistických šortiek. V uplynulej sezóne ich nosil aj Greg van Avermaet.
Cofidis je jej francúzskym rivalom. Je poskytovateľom pôžičiek a úverov cez telefón. Možno sa vám tento biznis model príliš nepáči, ale ak budete vo Francúzsku s akútnou potrebou rýchlych peňazí, spomeňte si na Eliu Vivianiho. Alebo radšej nie, veď ten odtiaľ v zime odišiel.
Čítajte viac Od vodky k Saganovi. Ak sa chcete nechať uraziť, Tiňkov je vždy porukeA čo Astana? Tím, ktorý koketuje s cyklistikou už od konca éry Lanca Armstronga?
Vlastní ju Samruk-Kazyna – skupina štátnych kazašských spoločností, vďaka čomu len tamojšia vláda rozhoduje o aktuálnom názve bledomodrej stajne. Tím momentálne nesie staré pomenovanie metropoly, čo je však trošku mätúce, keďže celé mesto najnovšie voláme Nur-Sultan.
Brexit v Monaku
Deceuninck-QuickStep vlani, teraz Quick-Step Alpha Vinyl. Laminátové podlahy nemôžu mať v Belgicku lepší sponzoring, ako keď ho má v názve tento skvelý klasikársky tím. Stajňa má množstvo ďalších, nie titulných, donorov – od výrobcov vankúšov až po nealko pivo.
Patrí medzi nich aj spoločnosť janom Slováka Jána Miškovského. Venuje sa progresívnym ekologickým technológiám, obnoviteľným zdrojom, elektromobilite a zelenej energii. Nájdete ju na spodnom konci rukáva na tmavomodrom drese. Trebárs aj Juliana Alaphilippa.
Ineos Grenadiers je úspešným nástupcom Sky. Ineos je chemická spoločnosť, ktorú vlastní miliardár Sir Jim Ratcliffe – nadšený zástanca Brexitu so sídlom v Monaku, aby ušetril na daniach. Grenadier je zasa parádne SUV s pohonom štyroch kolies. Mimochodom, ako pravý britský tátoš sa vyrába tiež vo Francúzsku.
Intermarché-Wanty-Gobert Matériaux je suverénne najdlhšou značkou v pelotóne. A vidieť to aj na drese, na ktorom je problém pomestiť všetky spoločnosti. V skratke: Intermarché je francúzska sieť supermarketov, Wanty belgická strojárska firma a Gobert Matériaux je belgický dodávateľ stavebných materiálov.
„Lotto a Soudal sú v pelotóne niečo ako gin s tonikom,“ napísal o tomto belgickom tíme portál Cyclingtips. Vo svete cyklistiky funguje dlhodobo. Lotto je lotériová spoločnosť, Soudal výrobca lepidiel. Ktovie, či sú také silné, že prilepia aj najrýchlejšieho muža na svete Caleba Ewana. Austrálčan je hviezdou tohto tímu.
Ak potrebujete polyuretánovú penu, obráťte sa naňho…
Vôňa kávy
A čo poviete na Bahrain Victorious alebo UAE Team Emirates? Obe stajne spája jedno – reprezentujú veľmi bohaté krajiny s minimom ľudských práv. Tá druhá vlastní aj Tadeja Pogačara, budúcnosť svetovej cyklistiky.
Nesmieme však zabudnúť ani na cyklistického giganta Jumbo-Visma. Žlto-čierny tím s Primožom Rogličom i Woutom van Aertom má dvoch veľkých sponzorov. Jumbo ako druhý najväčší holandský reťazec supermarketov a Visma – nórsku softvérovú spoločnosť. Žeby mal Van Aert v nohách kvalitnejší program ako iný?
Možno na tom niečo bude…
Profipelotón je jednoducho rajom značiek od výmyslu sveta. Rok čo rok menia stajne svoje názvy, na cyklistickom výslní sa predsa chce ohriať developer, poisťovací agent i výrobca lepidla.
Ozaj, cítite tú vôňu? To je káva. To môže byť jedine Trek-Segafredo…