Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov MS v hokeji Výsledky výsledky

Zmizne Brno z kalendára MotoGP? Česi boj o záchranu pretekov prehrávajú

Brniansky Masarykov okruh pravdepodobne príde o svoju pýchu. Napriek doteraz najvyššej štátnej dotácii budú augustové preteky Grand Prix Českej republiky v seriáli majstrovstiev cestných motocyklov pravdepodobne na dlhú dobu tými poslednými.

16.07.2014 15:38
Masarykov okruh, Brno Foto:
Zaplnené tribúny na Masarykovom okruhu v Brne.
debata (1)

Vedenie spoločnosti Automotodrom Brno, ktorá okruh prevádzkuje, už podalo formálnu výpoveď zmluvy. Technické kroky k jej vypovedaniu však podniknú až po konaní tohtoročných brnianskych pretekov.

Takmer päťdesiatročná tradícia, obrovská prestíž vo svete motošportu a jeden z najobľúbenejších okruhov mnohých pretekárov Grand Prix, medzi ktorými je aj legendárny Valentino Rossi. Tým všetkým sa Masarykov okruh mohol v súvislosti s prestížnym šampionátom doteraz pýšiť. Pre stále nevyriešenú budúcnosť vo financovaní ďalších pretekov a uhrádznie nákladného zalistovacieho poplatku promotérovi súťaže, ktorý v tomto roku činil 72 miliónov, sa však Brno s veľkou pravdepodobnosťou bude musieť s MotoGP rozlúčiť.

zväčšiť Masarykov okruh v Brne pred štartom MotoGP. Foto: saveczechgp.com
Masarykov okruh, Brno Masarykov okruh v Brne pred štartom MotoGP.

Na víkendovom jednaní počas pretekov v nemeckom Sachsenringu informovala riaditeľka spoločnosti Automotodrom Brno promotéra šampionátu Dorna Sports SL o nepriaznivej situácii a podala oficiálnu výpoveď zmluvy. Tá mala pôvodne platiť do roku 2015 a zaručiť okruhu účasť aj na budúcoročných majstrovstvách. „Napriek úsiliu predstaviteľov štátu sa zatiaľ nepodarilo nájsť systémové riešenie financovania pre rok 2015 a ďalšie roky. Pretrváva tak situácia, kedy Automotodrom Brno nie je schopný garantovať úhradu zalistovacieho poplatku na budúci rok,“ informovala o situácii riaditeľka Automotodromu Brno Ivana Ulmanová.

Boj o záchranu českej Grand Prix sa blíži ku koncu

Posledné jednanie plánujú vedenia oboch partnerských spoločností počas brnianskych pretekov, ktoré sa uskutočnia o mesiac, 15. až 17. augusta. Až na základe toho budú realizovať ďalšie technické kroky k odstúpeniu zmluvy. Zároveň stále prebiehajú rokovania na úrovni vlády Českej republiky s cieľom vyriešiť systémové financovanie v budúcich rokoch. Napriek tomu je šanca, že ešte dôjde k zvratu, podľa organizátorov malá. „Vedenie Dorny našu výpoveď prijalo. Odklad definitívneho riešenia odstupu je spôsobený tým, že nasledujúci mesiac je pauza v pretekoch MotoGP a nie je žiadny priestor to riešiť,“ vyjadril sa k situácii hovorca Automotodromu Brno Jiří Smetana.

zväčšiť Letecký pohľad na Masarykov okruh v Brne. Foto: saveczechgp.com
Brno, Masarykov okruh Letecký pohľad na Masarykov okruh v Brne.

Podľa slov Ivany Ulmanovej vyjadril riaditeľ spoločnosti Dorna Carmelo Ezpeleta záujem o stretnutie s predsedom vlády Bohuslavom Sobotkom, ktorého by organizátori radi pozvali na rozhodujúce augustové jednanie. „Bola by som potešená, keby pán premiér pozvanie prijal a toto stretnutie by sa uskutočnilo práve pri príležitosti Grand Prix Českej republiky,“ priznala Ulmanová. Či premiér ponuku prijme je zatiaľ otázne.

Štátna dotácia nestačila

Finančný príspevok, ktorý vláda na podporu tohtoročných pretekov schválila, je podľa slov organizátorov aj ministra školstva, mládeže a telovýchovy ČR Marcela Chládka mimoriadny. Kým v minulých rokoch dotovali akciu 25 miliónmi a napríklad v rokoch 2009 a 2010 dokonca nulovou čiastkou, tento rok je to až 30 miliónov korún. “V dobe snahy o maximálnu efektivitu vynakladania peňazí zo štátneho rozpočtu sa podarilo podporu zvýšiť a dosiahli sme tak historicky najvyššiu podporu Grand Prix,“ uviedol na svojej stránke Chládek.

V pôvodnom návrhu žiadal Automotodrom Brno od vlády o 10 miliónov korún viac. Ani požadovaná suma, spolu s dotáciou mesta Brno, by však plne nepokryla nákladný zalistovací poplatok pre Dornu. “Táto skutočnosť a predovšetkým absencia systémového riešenia financovania pretekov v nasledujúcich rokoch znamená pre nás takú vysokú mieru neistoty, že by ďalšia snaha o ich udržanie bola v rozpore s povinnosťami poctivého hospodára,” informovala Ulmanová.

zväčšiť Masarykov okruh v Brne. Foto: saveczechgp.com
Masarykov okruh, Brno Masarykov okruh v Brne.

Problém financovania brnenských pretekov je podľa organizátorov aj v špecifickosti tejto akcie, ktorá u nás stále nie je vnímaná rovnako, ako inde vo svete. Tam sa často na financovaní podieľajú veľkí súkromní sponzori, ktorých je v Českej republike nedostatok. “Čo sa súkromných zdrojov týka, všetko je len otázkou veľkosti trhu. Česká republika je pomerne malá, je menšia ako Holandsko, to má ale napríklad dvojnásobnú výšku HDP. Dostatočne veľkí sponzori skrátka v Česku nie sú,” objasnil situáciu Smetana.

Nepomohla ani protestná akcia

Reakcie fanúšikov dlhodobo dokazujú, že osud Masarykovho okruhu nie je tisícom Čechov ľahostajný. Aj to inšpirovalo vášnivého motoristu a pretekára Michala Fojtíka, aby vytvoril projekt s názvom Save Czech GP. Petíciu za zachovanie Grand Prix, ktorú sa mu podarilo zozbierať, zaniesol v sprievode tisícov motorkárov priamo do rúk predstaviteľov vlády. “K protestnej akcii v Prahe nás motivovali sľuby pána ministra, bohužiaľ však zostalo len pri nich. Konkrétnym sľubom bolo 45 miliónov na tohtoročné preteky a systémové riešenie problému. Finálny efekt je ale skôr opačný,” vysvetlil Fojtík. Ďalšie akcie na podporu okruhu údajne fanúšikovia zatiaľ neplánujú, budú len čakať na výsledky jednaní. “Na ďalšie akcie, na ktoré síce sú nápady, nie je čas. Naším zámerom bolo hlavne niečo reálne zmeniť, nie len upozorniť na to, že sme už niečo stratili,” dodal iniciátor protestu.

Upozornil aj na to, že štát v otázke financovania pretekov podceňuje fakt, že milióny zahraničných návštevníkov napĺňajú každoročne štátnu kasu, čo akciu v žiadnom prípade nerobí stratovou, ako podľa neho niektorí členovia vlády v minulosti naznačovali. “

zväčšiť Legendárny Valentino Rossi (vpravo) na... Foto: saveczechgp.com
Masarykov okruh, Valentino Rossi Legendárny Valentino Rossi (vpravo) na Masarykovom okruhu.

Zrušenie pretekov bude znamenať aj úbytok na daniach v rozsahu približne 300 miliónov korún. Vychádzame zo štúdie KPMG na jasnú tému, ktorou je ekonomický vplyv MotoGP v Brne na štátnu pokladnicu,” argumentoval Fojtík. Stratovosť vyvrátili aj organizátori, podľa ktorých generuje Grand Prix príjmy výrazne prevyšujúce výšku zalistovacieho poplatku.

Dostať MotoGP späť by bolo ťažké

Možnosť hostiť šampionát MotoGP je vo svete považovaná za veľkú poctu, preto je medzi jednotlivými okruhmi, ktoré sa o túto príležitosť uchádzajú, obrovská konkurencia. “Dátum brnianskych pretekov je veľmi atraktívny a ťažko si predstaviť, že by sa ho jeho nástupník chcel vzdať. Je nepravdepodobné, že by sa nám sem Grand Prix podarilo opäť dostať. Ak by sa to predsa len podarilo, podmienky zo strany promotéra by boli omnoho tvrdšie, než sú teraz, pritom aj tie súčasné sa nám nedarí plniť,” vyjadril svoju obavu Smetana. Partneri totiž podpisujú zmluvu často až na 10 rokov a odstupujú od nej len v skutočne krajnej situácii. “Som optimista, ale v zahraničných mediách som už čítal informácie o nahradení Masarykovho okruhu nejakou rakúskou traťou, ktorý by ochotne financovala spoločnosť Red Bull,” reagoval na otázku možnosti opätovnej účasti brnianskeho okruhu na MotoGP Fojtík.

Okrem strát na daniach by koniec Grand Prix v Čechách znamenal predovšetkým stratu významnej medzinárodnej prestíže, o ktorú niektorí zatiaľ len neúspešne bojujú. Ak sa obavy skutočne naplnia, okruh sa bude musieť zamerať predovšetkým na komerčnú klientelu, klubové preteky či súkromné testovania. “Zostanú tu menšie podujatia, prípadne sa pokúsime dostať na Masarykov okruh nejaké iné, menej prestížne série,” dodal na záver Smetana.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #MotoGP #Masarykov okruh