To je len časť pompézneho oznámenia nového prírastku v kalendári šampionátu.
Príspevky na jeho sociálnych sieťach poukazovali na trať vedúcu cez spomínaný ikonický bulvár s najväčšími hotelmi a kasínami. V meste, ktoré vyrástlo uprostred púšte.
K vizualizáciám okruhu zakrátko pribudlo video bezprostredných reakcií pretekárov. Zistenie, čo ich čaká v novembri budúceho roka, prinieslo nadšené emócie a svojské výroky.
Úradujúci majster sveta Max Verstappen si vypýtal dvojtýždennú pauzu pred pretekmi aj po nich.
Vyjadril tiež obavy, či sa všetci jazdci stihnú postaviť na štart. Azda najviac zarezonovali slová Daniela Ricciarda z McLarenu.
„Plánoval som ukončiť kariéru. Už to neurobím,“ reagoval s neodmysliteľným širokým úsmevom.
Od skupiny skalných k masám
V ohlasoch fanúšikov nebolo badať len nadšenie. Budúci rok totiž pribudne v pozícii stáleho dejiska aj Katar a vrátiť by sa mala Čína. Isté je, že v Rusku sa nebude jazdiť, Concordská dohoda však povoľuje maximálne 24 súťažných víkendov, takže vedenie F1 by sa ešte s jedným z okruhov malo rozlúčiť.
Situáciu pozorne sleduje aj Stephan Heublein, šéfredaktor portálu Motorsport-Magazin.com.
„V prvom rade ide o biznis. Saudská Arábia, Katar, Abú Zabí či Bahrajn platia veľa za to, aby boli súčasťou kolotoča. Preto vidíme čoraz menej tradičných európskych okruhov a pribúdajú také, ktoré pre F1 donedávna neboli najväčšími trhmi,“ vraví.
Čítajte aj Ferrari zažilo doma malú katastrofu. Verstappen dal Hamiltonovi koloAmerický mediálny a zábavný gigant Liberty Media v roku 2017 oficiálne prevzal riadenie formuly 1 od Bernieho Ecclestona, Brita známeho direktívnym riadením. Koncern investoval 4,4 miliardy dolárov a prevzal vtedajšie záväzky F1 v hodnote 4,1 miliardy.
„Bol to poriadny balík, je teda pochopiteľné, že Liberty Media ho chce získať späť. Najmä po dvoch rokoch s pandémiou. Z viacerých zastávok však profitujú aj jednotlivé tímy. Platí jednoduché – čím viac pretekov odjazdia, tým viac peňazí získajú z F1,“ upozorňuje Heublein.
Ešte v roku 2011 by ste podujatie formuly 1 v Spojených štátoch amerických hľadali márne. V budúcej sezóne sa od ich západného pobrežia po východné uskutočnia tri veľké ceny v troch časových pásmach – v Austine, Miami a Las Vegas.
"Širšie americké publikum formulu 1 pred pár rokmi príliš nevnímalo, našla si akurát malú skupinu skalných fanúšikov. V uplynulých ročníkoch sa to drasticky zmenilo.
Vlani si Austin pripísal rekord v návštevnosti, začiatkom mája uvidíme debutujúce Miami. Je jasné, že F1 sa pre USA stala veľkou udalosťou," zdôrazňuje expert a hľadá príčiny.
"Čiastočne za to môže seriál Netflixu Drive to Survive, ktorý tam urýchlil formulový boom. Viacerí ľudia, ktorí predtým nikdy nevideli preteky F1, si k nim našli cestu.
A čo s rozrastajúcim sa publikom? Samozrejme, možnosť zarobiť ďalšie peniaze… Záujem zrazu prejavilo viacero amerických spoločností, najmä z krypto a technologického sektora," dopĺňa Heublein.
Čítajte aj Mercedes to nezažil dekádu. Kamera snímala ostrú debatu Wolffa s HamiltonomOhrozené Maďarsko či Belgicko
Zatiaľ posledným pilotom z USA vo formule 1 bol Alexander Rossi. Zúčastnil sa na piatich pretekoch sezóny 2015. Najväčšou nádejou je dnes 21-ročný Colton Herta.
„Tento rok ho čaká testovanie minuloročného monopostu McLaren. Herta jazdí v populárnej zámorskej sérii Indycar. A niekoľko pretekov v ňom vyhral, takže je nepochybne rýchly, no je otázne, či mu to stačí na sedačku v F1. Skôr ho zatiaľ vidím v úlohe rezervného jazdca,“ uvažuje Heublein.
Spojené štáty sa môžu pochváliť dvoma šampiónmi F1 – Philom Hillom a talianskym rodákom Mariom Andrettim.
Začiatkom roka sa v médiách objavili správy, že syn druhého menovaného Michael zakladá vlastný tím F1. Plánom je vstup do ostrej sezóny 2024 a momentálne čaká na rozhodnutie Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA). V aktuálnom štartovom poli zastupuje USA tím Haas.
Ako sme už naznačili, nové destinácie môžu ohroziť postavenie tradičných zastávok. Myslí si to aj šéf McLarenu Zack Brown. Upozornil na Monako, ktoré je súčasťou F1 od roku 1955.
Legendárne úzke uličky kniežatstva síce sú symbolom, no v posledných rokoch sa najmä noví mladší fanúšikovia sťažujú na nudu.
Okrem toho tamojší organizátori platia za preteky 15 miliónov, kým napríklad šejkovia v Saudskej Arábii o 40 miliónov viac…
„Monako by malo spĺňať rovnaké obchodné podmienky ako ostatné veľké ceny a popracovať na trati, pretože monoposty sú čoraz väčšie a preteky tam náročnejšie,“ povedal Brown pre Reuters.
Heublein tvrdí, že obávať by sa mali skôr iné dejiská.
„Napríklad Francúzsko, Maďarsko a Belgicko. Strata Spa-Francorchamps by bola veľkou ranou pre fanúšikov a samotnú značku, ale v minulosti už v kalendári chýbalo, takže nie je vylúčené, že ho čaká podobný scenár,“ vraví o najdlhšej trati v seriáli.
Čítajte aj Slovenský fotograf F1: Schumacher nebol arogantný. Pred tlakom si vytvoril škrupinuFormula 1 tiež vyjadrila ambíciu vrátiť sa do Afriky.
„Všetko závisí od peňazí. Nájde sa niekto, kto je ochotný uhradiť poplatky, aby tam dostal F1?“ pýta sa motoristický novinár. V tejto súvislosti sa vrátil k Las Vegas.
„F1 a vlastníci kasín sa stanú promotérmi. Ak sa to podarí, mohlo by sa to stať precedensom. Špecifické Las Vegas sa však s návratom Afriky ťažko porovnáva. Ale keď sa o nej bavíme, najlepším riešením je vynovený okruh Kyalami v Južnej Afrike,“ pripomenul trať, na ktorej sa monoposty F1 naposledy preháňali v ročníku 1993.
Preteky v Las Vegas budú v sobotu. Po 38 rokoch
Las Vegas už formulu 1 hostilo v rokoch 1981 a 1982 pod názvom Veľká cena Caesars Palace – podľa známeho hotela, na ktorého parkovisku sa konala. Táto trať si však nezískala popularitu, takže po dvoch sezónach z kalendára vypadla. V novembri 2023 sa uskutoční štart pretekov už v sobotu namiesto tradičnej nedele, čo fanúšikovia naposledy zažili na VC Južnej Afriky 1985. Predpokladá sa, že sa začnú o 22.00 tamojšieho času, na Slovensku už bude nedeľa 6.00 ráno. Okruh bude mať na 6,12 kilometra (tretí najdlhší po Saudskej Arábii a Belgicku) 14 zákrut a tri dlhé rovinky, na ktorých by monoposty mali dosiahnuť rýchlosť vyše 337 km/h.