Uviedol to generálny riaditeľ výcvikového strediska v Bykove Jevgenij Lobačov. Práve v Bykove sa mala posádka školiť.
„Absolvovali teoretickú prípravu. Boli v centre jeden deň a na druhý ich už vedenie spoločnosti zaradilo do plánu letov. Na kurze sa už potom nezúčastnili. Každá posádka musela absolvovať aspoň 72 hodín štúdia. Nedali nám nič vedieť,“ priznal podľa agentúry Tass Lobačov.
Vyšetrovanie tragédie a pádu lietadla Jak-42 ukončili vlani v októbri. Nešťastie zo septembra 2011, pri ktorom bezprostredne po vzlietnutí stroja z letiska Tunošna zahynulo 43 ľudí, zapríčinil podľa oficiálnych záverov okrem iného aj chybný postup neskúsených pilotov. Dôkladné hlavné trestné vyšetrovanie potvrdilo výsledok skúmania expertov, podľa ktorého pochybil bývalý zástupca riaditeľa leteckej spoločnosti Jak Servis Vadim Timofejev. Ten bol zodpovedný za organizáciu letovej prevádzky. Podľa vyšetrovateľa nekonal Timofejev v súlade s bezpečnostnými pravidlami pre prevádzku leteckej dopravy a za to naňho čaká súd.
„Dovolil posádke letieť nelegálne v rozpore s pravidlami leteckej dopravy. Kapitána vymenoval na základe falošných dokladov, druhý pilot nemohol riadiť v tom čase lietadlo Jak-42,“ uviedol nedávno hovorca vyšetrovacej komisie Vladimir Markin. Timofejevovi hrozí trest odňatia slobody na sedem rokov.
Pri odlete bola posádkou stanovená vzletová rýchlosť o 20 kilometrov za hodinu nižšia, ako bolo potrebné pri danej hmotnosti lietadla a výkone motorov. Jeden z pilotov sa navyše pri ťahu riadiacej páky k sebe zrejme nechtiac zaprel o brzdový pedál, čím lietadlo ešte viac spomalil. Podľa záverov vyšetrovania nehodu zapríčinili najmenej štyri faktory, a to nedostatočný výcvik pilotov, chýbajúca kontrola pripravenosti posádky na let, zlyhanie pilotov pri vykonávaní štandardných postupov pri štarte a zlá koordinácia medzi členmi posádky. Samotné lietadlo bolo údajne v dobrom technickom stave. Spôsobilý však nebol ani jeden z pilotov, keďže jednému našli v krvi stopy upokojujúceho prostriedku, kým druhému predtým diagnostikovali chorobu sprevádzanú oslabením motoriky. Obaja piloti pritom na lietadle daného typu mali absolvovať len svoj tretí let bez predchádzajúceho tréningu na trenažéri.
Lietadlo sa zrútilo počas odletu do bieloruského Minska. Spomedzi 45 cestujúcich a členov posádky nehodu prežil len hokejista Alexander Galimov, ktorý však neskôr v nemocnici svojim vážnym zraneniam podľahol, a palubný inžinier Alexander Sizov. Pri tragédii okrem Demitrovho vyhasli životy troch českých hráčov Jana Mareka, Karla Rachůnka a Josefa Vašíčka, na zozname obetí boli aj ďalšie známe hokejové mená: Bielorus Ruslan Salej, Lotyš Karlis Skrastinš či Švéd Stefan Liv.