Peter Sagan si naplánoval na MS v Glasgowe dvoje pretekov na horskom bicykli. Po včerajšom shorttracku (37. miesto) ho v sobotu čakajú preteky cross country kategórie elite, v ktorých zabojuje aj o miestenku na budúcoročnú olympiádu do Paríža.
„Nečaká ho nič ľahké, jeho súpermi budú najlepší špecialisti v tejto disciplíne,“ vraví Martin Haring (36).
Skúsený veterán je viacnásobným majstrom Slovenska v horskej cyklistike, má tituly z cyklokrosu a presadil sa aj na ceste.
Sagan tvrdí, že horská cyklistika je väčšia zábava ako cestná. Vnímate to rovnako?
Áno. Jazda na „horáku“ je dynamickejšia, akčnejšia, nie ste tak dlho v sedle. Peter je už unavený z cesty, v teréne ho to bude viac baviť.
Čítajte viac Večne druhý Sagan? Sklamaný van Aert vie o tom svoje, Belgičania ho kritizujú: Opäť prehral s rovnakým rivalom!V čom sú najväčšie rozdiely medzi týmito disciplínami?
V technike jazdenia, iné je to aj časovo. Na ceste môžete súťažiť aj šesť hodín, preteky v cross country sa aktuálne jazdia na hodinu či hodinu a štvrť.
Za cca 75 minút sa nedá veľmi špekulovať, po štarte sa ide hneď naplno. Môžete taktizovať, ale určite na to nie je taký priestor ako na ceste. Jazda v teréne je férovejšia.
Sú jazdci, ktorí úspešne kombinujú cestu, horskú cyklistiku a cyklokros. Dá sa to vôbec tréningovo stíhať?
Ak to dokáže Mathieu van der Poel, tak asi áno. (úsmev). Nie je to jednoduché, ale keď si na začiatku sezóny určí ciele, potom podľa toho nastaví tréning. Hlavná je cesta, odtiaľ je platený.
Aj pre jeho tím môže byť zaujímavé, keď sa presadí v cyklokrose či na „horáku“. Nie je tam možno toľko peňazí, ale aj to sú sledované disciplíny.
Je náročnejšie presadnúť z horského bicykla na cestný alebo naopak?
Určite prvá možnosť. Na ceste nepotrebujete toľko technických zručností. Cross country je veľmi náročné, bez potrebnej techniky okruh ani neprejdete. Ak niekto jazdil 30 rokov cestu a rozhodol by sa ju vymeniť za horskú cyklistiku, mal by problém. Musel by sa veľa učiť.
Čo napríklad?
Horská cyklistika sa za posledné roky dosť zmenila. Organizátori v snahe zatraktívniť preteky pridávajú čoraz viac skokov, kameňov či technických úsekov. Predtým boli trate viac okruhové, s jednoduchším terénom.
Teraz sa to tlačí niekedy až do extrému, čo podľa mňa nie je najlepšia cesta. Aj trať pre sobotné preteky vyzerá poriadne náročná. A podľa skúseností viem, že naživo býva ešte ťažšia, ako pôsobí na fotografiách.
Aký dôležitý je štart?
Veľmi. V sobotu sa postaví na preteky viac ako sto jazdcov. Sagan i van der Poel, keďže pravidelne nejazdia preteky Svetového pohára na „horáku“, sú nízko v renkingu a odštartujú z posledného radu. Pre oboch to bude veľmi limitujúce.