Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov podcast Výsledky výsledky

Z nerváka je umiernený šampión. Kto ho zamestná?

Na tróne majstrovstiev sveta WRC sa už trinásť rokov vyníma francúzska trikolóra a meno Sébastien. Po deväťročnom vládnutí Loeba sa šampiónom elitnej kategórie rely stal už štvrtýkrát v rade Ogier.

21.11.2016 20:00
Sébastien Ogier Foto:
Sébastien Ogier na svojom Volkswagene.
debata

Čoskoro tridsaťtriročný jazdec lúčiaceho sa Volkswagenu obhájil titul už pred mesiacom v Katalánsku. Na prvú priečku celkového hodnotenia nepustil žiadneho zo súperov už takmer 1000 dní. Aj vďaka tejto obdivuhodnej sérii sa vyrovnal Fínom Juhovi Kankkunenovi a Tommimu Mäkinenovi. "Je pre mňa cťou byť v tejto spoločnosti. Sú to legendy motošportu,“ vyhlásil Ogier, víťaz celkovo 38 podujatí WRC. Týmto počtom už oboch severanov prekonal.

Motokáry? Príliš drahé

Vplyv na Ogierovu kariéru malo jeho rodné mestečko Gap na juhovýchode Francúzska, známa servisná zóna slávnej Rely Monte Carlo. V prostredí francúzskych Álp našiel ideálne podmienky na cibrenie svojho talentu. Jeho otec bol veľkým priaznivcom Ayrtona Sennu. Malý Sébastien tak podobne ako väčšina pilotov formuly 1 začínal na motokárach. „Pre mojich rodičov sa stali veľmi nákladným športom. Snažili sa pre mňa nájsť niečo iné,“ spomína Ogier. V ôsmich rokoch sa zamiloval do autokrosu, ktorému sa venoval jeho strýko. Získal solídne základy pre súťaženie v rely, na rozbehnutie kariéry si však musel počkať.

Sébastien Ogier. Foto: SITA/AP, Micke Fransson
Sébastien Ogier Sébastien Ogier.

Motory a ich servis sa stali Ogierovou vášňou, holdoval aj viacerým športom. Pracoval ako lyžiarsky inštruktor a súťažne hrával petang. Prvý väčší úspech v rely dosiahol ako 21-ročný talent. Víťazstvo na majstrovstvách Francúzska si váži doteraz. Pre budúceho špičkového jazdca to bolo pomerne neskoro, jeho nemecký menovec i kamarát Sebastian Vettel v tom veku vyhral prvé preteky vo formule 1. Ogiera výsledok povzbudil a utvrdil v tom, že jeho motoristické ambície majú zmysel.

Porovnávanie s Loebom nemá rád

Veľmi dôležitým krokom v jeho napredovaní bolo zoznámenie s navigátorom Julienom Ingrassiom. Nerozlučnú dvojicu tvoria od roku 2006. „Odvtedy spolu trávime priemerne 250 dní v roku. Sébastienova túžba po víťazstvách je ohromná – rovnako aj jeho jazdecký talent, pracovitosť a perfekcionizmus. Túži sa ustavične zlepšovať, no občas potrebuje trochu pribrzdiť. Svoje emócie však kontroluje oveľa lepšie ako v nedávnej minulosti,“ opísal Ingrassia svoju „dvojičku“ na oficiálnej stránke tímu Volkswagen.

Ako dôkaz spomenul situáciu spred dvoch rokov: „V jednej z rýchlostných skúšok v Mexiku nám nejakí ,vtipkári' postavili do cesty závoru. Museli sme zastaviť a zdvihnúť ju, aby sme mohli prejsť. Stratili sme tam dosť času. Voľakedy by zúril a k tomuto momentu by sa neustále vracal. Teraz to zobral s úplným pokojom a sústredil sa len na svoj výkon.“ Oplatilo sa. Napriek zdržaniu dvojica zvíťazila s vyše trojminútovým náskokom.

Ogier, ktorý začína každý pretekársky deň omeletou, absolvoval prvú kompletnú sezónu WRC vo farbách Peugeotu v roku 2009. O dva roky sa stal oficiálnym jazdcom Citroënu. K jeho tímovým kolegom patril aj slávny krajan a rekordér Sébastien Loeb. Francúzi súťažiaci vo francúzskom aute však nenaplnili navonok ideálny scenár. Panovala medzi nimi rivalita. „Som rád, že mám silného súpera, no nepotrebujem si proti nemu niečo dokazovať,“ uviedol pred jedným zo štartov Ogier. Po odchode rekordéra s prezývkou Patrón prevzal nadvládu vo WRC – už za volantom Volkswagenu. Porovnávanie s Loebom mu doteraz nie je po chuti.

Titul venoval synovi

Nemecká automobilka začiatkom novembra ohlásila odchod z WRC. Jej bilancia je obdivuhodná: z 52 pretekov vyhrala 43, jej jazdci stáli na pódiu 87-krát, triumfovali v 640 z 958 r­ýchlostných skúšok. O to prekvapujúcejšie je, že nebude súčasťou novej éry v roku 2017 s výkonnejšími motormi a atraktívnejším vzhľadom áut. Napriek tomu, že jeho trojica jazdcov (okrem Ogiera aj Fín Jari-Matti Latvala a Nór Andreas Mikkelsen) očakávala štart a podieľala sa na vývoji nového typu Volkswagenu Polo R, do ktorého investovala nemalé finančné prostriedky. Značku stále trápi emisný škandál a za novú výzvu považuje technológie budúcnosti, najmä elektrifikáciu vozidiel.

Ogier jej predstaviteľom na Facebooku vrúcne poďakoval za najúspešnejšiu kapitolu vo svojej kariére. „Je mi ľúto, čo sa stalo s mojím fantastickým tímom Volkswagen Motorsport. Máme za sebou štyri úžasné roky. O mňa sa nebojte, uvidíme sa,“ naznačil momentálnu situáciu bez angažmánu.

Jeho ďalšie kroky sú otázne, pôvodný kontrakt mu mal vypršať po budúcej sezóne. Skloňuje sa návrat do Citroënu, ale aj koniec pretekárskej kariéry a miesto v štruktúrach niektorého z tímov. Štvrtý titul venoval synovi Timovi, narodil sa v júni tohto roka. Jeho manželka, nemecká moderátorka Andrea Kaiserová, by prípadné rozhodnutie venovať sa vo väčšej miere rodine určite podporila. Šanca na prekonanie rivala Loeba sa však nenaskytne každý deň…

Koči: Uvedomuje si, že je najlepší

Vicemajster uplynulej sezóny juniorského svetového šampionátu JRWC Martin Koči má osobnú skúsenosť s Ogierom. „Je to príjemný človek. Uvedomuje si, že je momentálne najlepší, napriek tomu nie je namyslený,“ vraví slovenský pretekár. Má francúzsky suverén šancu na ďalšie tituly? "Je v jeho silách, aby ich získal ešte niekoľko. Aj keď s príchodom nových áut v roku 2017 môže byť všetko inak,“ domnieva sa Koči.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Rely #Sébastien Ogier