Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov podcast Výsledky výsledky

Dakar ma už neláka, vraví slovenský veterán medzi rely elitou

Tiahne mu na šesťdesiat, ale stále miluje adrenalín. V sedadle ručiacej motorky prežíva druhú mladosť. V tieni vynikajúceho druhému miesta Štefana Svitka na Rely Dakar zanikol slušný výsledok Jána Zaťka na Africa Eco Race.

22.01.2016 11:38
Ján Zaťko Foto:
Ján Zaťko na Africa Eco Race.
debata

Niekoľkonásobný účastník Šesťdňovej, ktorý si dvakrát na vlastnej koži vyskúšal aj juhoamerický Dakar, obsadil v konkurencii 31 jazdcov (25 prišlo do cieľa) sympatickú šiestu priečku. Na rely, ktorá sa jazdí po stopách pôvodného Dakaru cez Maroko, Mauretániu a Senegal, zvíťazil Pal Anders Ullevalseter. Práve 47-ročný Nór dokázal pred šiestimi rokmi to, čo pred pár dňami Svitko – na Dakare skončil druhý bez podpory fabrického tímu.

Hoci sa Zaťko vrátil z hlavného mesta Senegalu so zraneným ľavým ramenom, o zážitkoch z náročnej rely rozpráva s veľkým oduševnením. Už teraz plánuje svoje najbližšie dobrodružstvo, koncom marca sa chystá po tretí raz na prvý diel seriálu majstrovstiev sveta v rely v Abú Zabí. Rád by so sebou zobral aj Svitka.

Čo tu robíte? Veď idem z roboty

Keďže na Africa Eco Race štartoval už druhý raz, vedel, čo ho čaká. Bez váhania tvrdí, že na Dakar v Južnej Amerike by sa už nevrátil. Africká rely mu je bližšia, hneď na prvý raz mu ohromne prirástla k srdcu.

„Organizátori v Afrike to robia naozaj pre jazdcov a nie pre vlastné zisky. Všetko funguje podľa pôvodných myšlienok, s ktorými voľakedy Thierry Sabine slávnu Rely Dakar zakladal. Máme zabezpečené všetko, čo potrebujeme a organizátori majú snahu, aby sa jazdci naozaj do Dakaru dostali. Aj keď neprídete do cieľa načas alebo vám doň musia pomôcť, ale ráno ste schopný odštartovať ďalšiu etapu, s penalizáciou vás pustia ďalej. V Južnej Amerike ide o špičkový prestížny podnik s najlepšími jazdcami, ale všetko je len o peniazoch,“ tvrdí 59-ročný jazdec.

Šiestu priečku v celkovom poradí si pochvaľuje. Zdôrazní však, že víťazstvo je vždy to, keď sa mu na akejkoľvek rely podarí prísť do cieľa. „Mohol som skončiť aj lepšie, ale stratiť sa v Afrike je oveľa ľahšie. V jednej etape som zablúdil šesť kilometrov pred cieľom, pomýlili ma autá a kamióny, a nakoniec som stratil hodinu a pol. Navigácia je nesmierne dôležitá a náročná,“ prezradí.

Najťažšie chvíle prežíval v závere posledného meraného úseku. Len desať kilometrov pred jeho koncom si neskoro všimol zákrutu a vo veľkej rýchlosti vletel medzi metrové duny. Preletel cez riadidlá a pri páde mu vyskočilo rameno.

Ján Zaťko na Africa Eco Race. Foto: Facebook Jána Zaťka
Ján Zaťko Ján Zaťko na Africa Eco Race.

„Mali sme za sebou šesť a pol tisíc kilometrov a veľmi som si chcel udržať šieste miesto. Preto som držal ruku na plyne. Keď som dvíhal motorku, rameno mi skočilo naspäť. Na tom mieste sme vyleteli minimálne traja, takže v cieli sme boli radi, že sme prežili. Bol to azda môj najhorší pád, odkedy jazdím rely. Jeden súťažiaci prišiel do cieľa s otrasom mozgu, zložil si prilbu a čudoval sa, čo tam všetci robíme na motorkách, keď on ide z práce domov. Posledná etapa bola ozaj extrémne náročná,“ rozpráva.

V Abú Zabí ho dvakrát zachraňoval vrtuľník

Lekári mu po návrate na Slovensko odporúčali operáciu, ale zatiaľ neprivolil. Radšej pár týždňov počká. Verí, že pod nôž nebude musieť. Nechcel by totiž vynechať prestížnu rely v Abú Zabí.

„Jedna moja známa už vybavila kontajner na motorky. Volal som aj Števa Svitka, nech ide so mnou. Je tomu naklonený. Presviedčam ho, že musí jazdiť viac rely. Okrem Dakaru šiel len raz Maroko, ale toto je niečo úplne iné. V Abú Zabí sa denne jazdí 250 kilometrov dún. Je to typická piesočná rely. V seriáli majstrovstiev sveta jazdia len najlepší jazdci. Výnimkou je len pár dobrodruhov, ako som ja,“ prezrádza.

Vlani aj pred dvoma rokmi síce prišiel do cieľa, no vždy ho na trati musel zachraňovať vrtuľník. V oboch prípadoch za veľmi podobných okolností.

„Bolo to asi 30 kilometrov pred cieľom etapy. Prepadol som sa do 10 metrov vysokej a asi tak 30 až 40 metrov širokej pieskovej jamy. Nevedel som vyjsť priamo ani špirálovito, piesok bol extrémne mäkký a stále som zapadal. Nikto nešiel okolo, pri páde mi vytiekla voda na pitie a bolo tam približne 60 °C. Dlho som sa s motorkou mordoval, strávil tam asi dve hodiny. Už som dostal aj fatamorgánu a išiel sa schovať pod stromy, až mi nakoniec napadlo, že musím privolať pomoc. Vo vrtuľníku ma pripojili na prístroje, dali mi chladivé infúzie a studený kyslík a o chvíľu som bol v poriadku. Z nemocnice ma celkom rýchlo pustili a dovolili mi pokračovať,“ približuje Zaťko.

O rok neskôr sa do podobnej jamy dostal dobrovoľne. Nevedel vyjsť na jeden z piesočných kopcov, tak sa rozhodol na plný plyn zísť do jamy, aby nabral potrebnú rýchlosť. Piesok však bol príliš mäkký a opäť nasledovala bezúspešná snaha dostať sa von, let vrtuľníkom i návšteva neďalekej nemocnice.

Jazdiť bude, kým bude vládať

Africa Eco Race a rely v Abú Zabí zďaleka nie sú jedinými pretekmi, ktoré Zaťko počas roka absolvuje.

Ako priznáva, lásku k rely objavil po dvoch neúspešných účastiach na Dakare v rokoch 2012 a 2103. Keď s prihláškou na ďalší ročník neuspel, rozhodol sa vyskúšať rely v Sardínii a postupne začal jazdiť viac a viac.

Ján Zaťko na Africa Eco Race. Foto: Facebook Jána Zaťka
Ján Zaťko Ján Zaťko na Africa Eco Race.

„Ročne zvládnem asi šesť rely, každý mesiac sa dá ísť jedna. Vlani sme mali v Košiciach aj Šesťdňovú a okrem toho sa snažím jazdiť majstrovstvá Slovenska a majstrovstvá Česka v endure. Rely som si nesmierne obľúbil a urobil som si medzi jazdcami veľa dobrých kamarátov. Fyzička je potrebná, ale v seriáli MS je aj tak najdôležitejšia navigácia. Takže vek nie je až taký veľký hendikep. Jazdiť budem, kým mi bude slúžiť zdravie a budú peniažky. Základom je však zdravie. Azda sa dá rameno rýchlo dokopy,“ vraví.

S motorkami začal ako mladík. Do revolúcie jazdil domáci seriál v endure a crosscountry. Po nej začal podnikať a doprial si desaťročnú pauzu. Keď sa mu podarilo vybudovať fungujúcu firmu, ušetriť nejaké peniaze a mal trošku voľného času, vrátil sa na motorku. Od roku 2005 pridal k českému, slovenskému a maďarskému šampionátu v endure účasť na Šesťdňovej.

Svoju záľubu si financuje sám vďaka firme predávajúcej záhradnú techniku. „Nekupujem si autá, nechodím na exotické dovolenky a nekupujem somariny. Všetko čo mám navyše, investujem do motoriek. Ročne ma jazdenie stojí okolo stotisíc eur. Takmer štyridsaťtisíc vyjde len Afrika, ale teraz to bolo menej, lebo sme šli spolu s perfektným chlapíkom Maťom Benkom a tak sme si čiastočne delili náklady. Keď raz so súťažením prestanem, firma pôjde ďalej a budem zabezpečený,“ priznáva.

Asi nikoho neprekvapí, že zväčša je na pretekoch najstarší. Spomína si však, že pred dvoma rokmi na Serez rely stretol aj pána, ktorému tipoval 65 až 70 rokov. „Teraz na Africa Eco Race jazdil jeden Portugalčan celý čas spolu s otcom. Bolo krásne, ako obetoval lepší výsledok spoločnej jazde. V cieli boli za mnou, otec siedmy a syn ôsmy,“ hovorí.

Facebook X.com debata chyba Newsletter