V januári i pred troma rokmi skončil piaty, jeho krajan Ivan Jakeš pred dvoma dokonca štvrtý. Ambície 33-ročného Žaškovčana opäť siahajú vyššie.
„Už vlani som chcel skončiť do tretieho miesta. Nevyšlo to, no na cieľoch sa nič nemení. Každý rok je konkurencia na Dakare väčšia a väčšia. Vždy sa objavia noví kvalitní jazdci, ktorí môžu bojovať o popredné priečky. Možno majú menej skúseností, ale sú to továrenskí jazdci, čiže jazdia rely a na Dakar sú dobre pripravení. Z prvej desiatky môže preteky vyhrať ktokoľvek,“ približuje Svitko.
Keď sa pred šiestimi rokmi chystal na svoju premiéru na Dakare, tak s výnimkou rád od iných jazdcov vôbec netušil, čo ho čaká. Motorku poslal do Južnej Ameriky presne tak, ako mu prišla z fabriky. Len nastriekanú do klubových farieb a polepenú logami sponzorov.
„Teraz už presne vieme, čo a ako treba pripraviť. Ako nastaviť tlmiče, čo zmeniť či prerobiť, aby mi motorka vyhovovala čo najviac. Skúsenosti z Dakaru sa nedajú ničím nahradiť. Treba čo najviac jazdiť rely a zdokonaľovať sa. Prvý raz som chcel preteky len dokončiť a došiel som na výbornom trinástom mieste. Odvtedy však chodím na Dakar vždy s konkrétnymi ambíciami. Viem, že raz sa táto etapa môjho života skončí a bude mi to ľúto. Pevne však verím, že pár rokov si ešte na Dakare zajazdím,“ usmieva sa jazdec Slovnaft Team-u.
Okrem zohranej dvojice Zlatko Novosad, Martin Kubačka mu bude robiť spoločnosť aj dvojica Viliam Tóth, Marián Jacina. Aj vďaka nim bude mať Svitko okrem tradičného sprievodného vozidla aj karavan.
„Na spánok v karavane sa teším asi najviac. Nebudem musieť po príjazde do depa čakať, kým prestane fúkať a prášiť sa, ale hneď si môžem oddýchnuť. Budem mať väčšiu pohodu. Je to síce detail, ktorý mi nezabezpečí úspech, ale každá maličkosť je na Dakare dôležitá, keď chcete pomýšľať na špičkové umiestnenie,“ vysvetľuje úspešný slovenský reprezentant.
Najťažšie je pre neho počas Dakaru každodenné skoré vstávanie o pol štvrtej. Priznáva, že hoci ide počas slávnej púštnej rely vždy naplno, občas musí motorku aj trochu šetriť.
„To neznamená, že dám nohu z plynu. Často sa jazdí na plný plyn aj niekoľko desiatok kilometrov bez jedinej odbočky. No keď nechcem počas pretekov meniť motor, tak musím šetriť spojku a správne radiť rýchlosti. Technika jazdy je nesmierne dôležitá. Som presvedčený, že mi pomôže aj to, že som pred štyrmi týždňami absolvoval rely v Maroku, kde bola ešte náročnejšia navigácia než na Dakare,“ dodáva Svitko.
O deväť rokov starší Jakeš vyhral tento rok na Dakare dve etapy. Svitkove maximum je druhé miesto zo záverečnej etapy minulého ročníka – práve za Jakešom. Aj on túži zapísať sa medzi víťazné mená. „Verím, že sa mi to tento rok podarí. No dôležitejšie je pre mňa celkové umiestnenie. Ak vyhrám etapu a skončím do tretieho miesta, budem spokojný,“ usmeje sa a dodá: „Aj potom však budem mať zase vyššie a vyššie ciele.“