Štefan Svitko a Ivan Jakeš nalodia vo štvrtok vo francúzskom prístave Le Havre svoje nové KTM-ky na trajekt do Južnej Ameriky. Ich príprava na budúci ročník prestížnej púštnej rely (4. až 17. januára) je však diametrálne odlišná.
Päťnásobný účastník dakarského dobrodružstva Svitko si pochvaľuje novú motorku aj to, že sa mu podarilo pred naloďovaním všetko pripraviť načas. „To sa mi predtým nikdy nedarilo. Motorka je ľahšia, rýchlejšia, výborne sa ovláda. Som z nej unesený. Na Dakar sa teším viac ako každý z predošlých rokov,“ priznáva 32-ročný Žaškovčan.
Naopak, o jedenásť rokov starší Jakeš, mal ešte aj v posledných hodinách pred odchodom starostí nad hlavu.
„Len včera mi prišla nejaká elektronika z Nórska. Ráno o piatej vyrážame do Pardubíc. Tam to urobíme a pokračujeme do Francúzska. Necítim sa psychicky dobre. Mal som veľké problémy s motorkou, autami a všetkým okolo. Niektorí partneri nám padli na poslednú chvíľu. Azda do štartu zoženieme nejakú náhradu. Mám z toho stres, zle spím a stále myslím na veci, ktoré treba vybaviť. Som z toho divný. Tento rok je suverénne najťažší,“ priznáva muž, ktorý sa na štart Rely Dakar postavil už sedemkrát.
Radosť mu robí aspoň motorka, ktorá je podľa jeho gusta. Na rozdiel od ostatného Dakaru bude mať Jakeš v januári k dispozícii až dve sprievodné autá. „Dostali sme špičkový karavan, kde budem spávať. Dúfam, že to prežije. Techniku máme perfektnú. Už ju len zaplatiť. Máme oveľa viac miesta, preto pre zníženie nákladov vezieme materiál aj pre Francisca Arredondu z Guatemaly. Pôjde s nami aj Honza Veselý a jeho materiál,“ prezrádza Jakeš, ktorý bude jazdiť s číslom 21.
Spoločnosť v tíme mu budú opäť robiť kondičný tréner Marián Smyčka a mechanik Jaroslav Beran. Svitko má nového mechanika Zlatka Novosada a nováčik je aj tretí muž posádky – jeho švagor Martin Kubačka. „Pištova motorka by mala byť takmer rovnako výkonná ako stroje fabrických jazdcov. Kľúčová je rýchlosť a pérovanie, ktoré sme mu nastavili podľa potreby,“ vysvetľuje Novosad. Hlavným zlepšením KTM-ky je vstrekovanie paliva, ktoré nahradilo karburátor.
Obaja slovenskí reprezentanti chcú na Dakare dosiahnuť kvalitný výsledok. Len prísť do cieľa by pre nich nemalo význam. „Budem veľmi rád, ak sa zmestím do desiatky. Nesmiem blúdiť, často padať a ubližovať motorke. Treba jazdiť rozumne a urobiť menej chýb ako vlani. Potom sa uvidí, na čo to bude stačiť,“ vraví Jakeš. Svitko – na motorke bude mať osemnástku – sa pozerá vyššie.
„Vždy chcem skončiť najlepšie, ako sa dá. Rád by som pokoril doterajší slovenský rekord – to znamená prebojovať sa na jednu z prvých troch priečok,“ naznačuje.