Prvýkrát v histórii svojho účinkovania na tomto juhoamerickom dobrodružstve sa 32-ročný rodák z Oravy (nar. 26. júna 1982) predstaví v žlto-čiernych farbách Slovnaft Teamu. Rovnako premiérovo sa s náročnými traťami naprieč Argentínou, Bolíviou a Čile (4. – 17. januára 2015) popasuje na úplne novom motocykli z dielne KTM, ktorý je postavený na špeciálnom ráme z chrómovo-molybdénovej ocele.
„Nová motorka je v porovnaní s predchádzajúcimi replikami minimálne o desať kilogramov ľahšia, má výkonnejší motor, nemá karburátor, ale má vstrekovanie paliva, čo je výhodou predovšetkým vo vysokých nadmorských výškach. Z fabriky sme ju doviezli o týždeň neskôr, ako bolo v pláne. Trochu nám to síce skomplikovalo prípravu, ale spolu so Zlatkom Novosádom, ktorý bude mojím mechanikom na Dakare 2015, sme ju stihli rozobrať a nanovo postaviť, respektíve zdokonaliť. Navyše, sme zistili, že z továrne nám ju dodali s malou výrobnou chybou, ktorú sme vďaka rozobratiu zavčasu objavili,“ povedal v stredu Štefan Svitko na prezentácii nového motocykla, ktorý vo štvrtok vo francúzskom prístave Le Havre odovzdá do opatery organizátorom budúcoročnej edície Rely Dakar.
„Keďže doma mám ešte dve motorky, na ktorých som jazdil predchádzajúce ročníky Dakaru, tento rok až do môjho odchodu do Južnej Ameriky chcem trénovať na nich.“ Okrem domácich terénov sa čerstvý otec dcérky chystá trénovať aj do Chorvátska, kde sú podobné terény, aké ho čakajú v januári v Argentíne. „Dúfam, že dovtedy neochoriem, ani sa nezraním. Nechcel by som namiesto tréningu ležať chorý v posteli,“ zaželal si Štefan Svitko, ktorý v príprave na svoje šieste účinkovanie na Rely Dakar pamätá na všetko, s čím by sa mohol v Južnej Amerike stretnúť.
„Minulý rok som prvýkrát bol na vysokohorskom sústredení vo Vysokých Tatrách, čo sa mi potom v Andách veľmi osvedčilo, takže aj tento rok chcem absolvovať nejaké vysokohorské túry vo Vysokých Tatrách. Vlani sme niekoľko etáp strávili v Andách v nadmorskej výške okolo 3500 metrov nad morom, čo na mnohých jazdcoch bolo poznať. Ja som vďaka spomenutej vysokohorskej príprave nemal v tejto nadmorskej výške žiadne väčšie problémy. Dokonca ani počas 3. etapy, počas ktorej sme sa vyšplhali až tristo výškových metrov nad štyritisícovú hranicu,“ povedal pre agentúru SITA najlepší nováčik Rely Dakar 2010 Štefan Svitko (13. miesto).
„Navyše, nedávno som sa dozvedel informáciu, že budúcoročný Dakar chcú organizátori predĺžiť až o dve tisíc kilometrov, čo znamená, že denne strávime na motorke o približne dvesto kilometrov viac, než sme jazdili tento rok v januári,“ pokračoval skúsený slovenský jazdec, ktorý uplynulý 36. ročník tohto dobrodružstva dokončil na 9. mieste. Jeho najlepším výsledkom na Dakare je 5. miesto z roku 2012, ktorým si latku náročnosti postavil mimoriadne vysoko.
„Ak by som netúžil po prekonaní tohto môjho maxima, tak by som na Dakar ani nemusel ísť,“ reagoval Štefan Svitko na otázku, či si trúfa na prekročenie historického 5. miesta z roku 2012. „Samozrejme, že vždy chcem byť na Dakare lepší ako piaty. Veľmi túžim po stupňoch pre víťazov. Pre tento cieľ predsa rok čo rok podstupujem čoraz náročnejší kondičný i jazdecký tréning. Robím všetko pre to, aby som psychicky, kondične i technickým vybavením bol na Dakar pripravený nie na 100 percent, ale podľa možnosti až na 110 percent. Preto chcem ísť aj do Vysokých Tatier, aj do Chorvátska. Chcem na motorke jazdiť až do poslednej možnej chvíle. Navyše, motocykle, ktoré mi zostanú doma, sú o desať kilogramov ťažšie, takže s oveľa ľahšou motorkou sa mi v Južnej Amerike bude aj ľahšie jazdiť. Dakar je však nevyspytateľná súťaž. Nikdy neviete, čo sa počas neho môže stať. Verím však, že nová technika s novým tímom mi pomôžu k novým úspechom,“ zdôraznil Štefan Svitko, ktorý vzápätí predstavil aj tretieho člena svojho nového tímu Martina Kubačku: „Je to môj švagor, ktorý ma pozná veľmi dobre. Rovnako sa veľmi dobre vyzná aj v našom motoristickom športe. Počas Dakaru bude mať na starosti logistiku, aktualizáciu informácií. Bude sa starať o kontakt so Slovenskom, čiže bude človekom, ktorý bude mať na starosti prenos najaktuálnejších správ o našom účinkovaní na Dakare na Slovensko.“
Martin Kubačka, ktorý v súčasnosti pôsobí ako technický komisár Slovenskej motocyklovej federácie (SMF), bol v minulosti manažérom klubových tímov na medzinárodnej šesťdňovej súťaži ISDE v Grécku, Portugalsku a Nemecku. Zlatko Novosád, ktorý sa bude počas Dakaru 2015 starať o údržbu Svitkovej motorky, je dlhoročným reprezentantom SR v enduro a cross country. Ako skúsený „endurák“ sa doteraz tešil z piatich titulov majstra Slovenska v týchto športoch. A hoci na Dakare 2015 bude mať premiéru, v motoristickom športe nie je žiadnym nováčikom.