Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov MS v hokeji Výsledky výsledky

Slávne strieborné šípy sa vracajú. Po 55 rokoch

Nemecký tím, nemeckí jazdci. Automobilka Mercedes je späť ako samostatná stajňa. Aký bol jej návrat? Celkom jednoduchý. Stačilo len prelakovať monoposty tímu Brawn. Do vlani mimoriadne úspešnej stajne (získala oba tituly) totiž v závere minulého roka majetkovo vstúpil Mercedes. Nemecká automobilka odkúpila 75,1 percentný podiel tímu údajne za 123 miliónov eur.

11.03.2010 08:02
Michael Schumacher Foto:
Michael Schumacher.
debata

Ako tím pôsobil Mercedes v šampionáte F1 len v pätdesiatych rokoch. V sezónach 1954 a 1955 odjazdil 12 veľkých cien, z ktorých 9 vyhral a zásluhou Argentínčana Juana Manuela Fangia získal dva majstrovské tituly. O ďalšie úspechy pripravila strieborné šípy tragédia na 24-hodinovke v Le Mans, pri ktorej mercedes Francúza Pierra Levegha okrem jazdca zabil aj 80 divákov. Po skončení sezóny sa nemecká automobilka stiahla zo všetkých súťaží motoristického športu.

Do formuly 1 sa vrátila až na začiatku deväťdesiatych rokov, ale len v úlohe dodávateľa motorov. V sezónach 1993 a 1994 týmto spôsobom podporovala tím Sauber, v roku 1995 však uzavrela dlhodobú zmluvu s McLarenom, ktorá vyprší na konci sezóny 2015. A vlani jej agregáty poháňali monoposty stajní Brawn a Force India. Za toto obdobie získala štyri prvenstvá medzi jednotlivcami – tri vďaka McLarenu (1998, 1999 Häkkinen a 2008 Hamilton) a jedno vlani zásluhou Brawnu (Button). A v Pohári konštruktérov vyhrala dva tituly – 1998 McLaren a vlani Brawn.

Tímy Formule 1. Foto: INFOGRAFIKA PRAVDA
Tímy Formule 1 Tímy Formule 1.

Na úspechy z pionierskeho obdobia MS chcú teraz nadviazať Nico Rosberg a najmä Michael Schumacher, od ktorého nemeckí priaznivci neočakávajú nič iné, ako ďalší majstrovský titul.

A ako vznikla prezývka strieborné šípy?

Traduje sa, že autá sa striebornými stali náhodou, ich pôvodná farba bola biela. Keď Mercedes vstupoval do F1, bol monopost o niečo ťažší, než povoľovali pravidlá. Manažér tímu sa preto rozhodol odstrániť biely náter. A strieborná farba podkladu potom dala autám slávnu prezývku.

Nováčikom nikto neverí. Sú pomalí a prekážajú

Nebyť príchodu nových tímov, jazdilo by v šampionáte F1 tento rok len 18 monopostov. Bude mať však účasť stajní Virgin, Lotus a HRT (Hispania Racing Team) aj nejakú športovú hodnotu, ktorá zatraktívni preteky? Alebo budú len do počtu?

Prevažujú hlasy skeptikov, ktorí predpokladajú, že žiadny progres sa od nich nedá očakávať. „Nové tímy sú len na zaplnenie voľných miest,“ uviedol pre server formula1.at bývalý pretekár Alexander Wurz. „Veď pre nich bude úspechom už len to, ak ich ostatní nepredbehnú o dve kolá,“ dodal Rakúšan.

Pravdou je, že nováčikovia mali na prípravu málo času. Súhlas na vstup do F1 dostali pred pol rokom a za takýto krátky čas nebolo možné dosiahnuť žiadne zázraky. Lotus a Virgin stihli svoje autá aspoň otestovať, HRT (bývalý Campos) ešte na trati ani nebol a jeho účasť v MS bola až do minulého týždňa neistá.

Nové autá sú navyše o štyri sekundy na kolo pomalšie než konkurencia. „Nie je to len otázka bezpečnosti. Napríklad v tréningoch nám budú poriadne komplikovať život,“ povedal pre autosport.com úradujúci šampión Jenson Button. „Ak pôjdeme rýchle kolo s malým množstvom paliva a pred nami sa objaví naplno natankovaný Lotus alebo Virgin, tak môže byť až o dvanásť sekúnd na kolo pomalší.“

Ostrej kritike podrobil nováčikov David Coulthard. „Formula 1 nie je žiadna dievčenská škola. Buď prídete pripravení, alebo sa pripravte na krach. Toto je vrchol svetového motoristického športu,“ skonštatoval bývalý pretekár. „Nemožno sa vyhovárať ani na zmenu rámcových podmienok a zrušenie rozpočtového stropu. Nemá to význam, Asociácia tímov F1 tento strop nikdy neprijala.“

Coulthard je zhrozený najmä zo španielskeho zoskupenia HRT. „Čo sa už svet dočista zbláznil? F1 je nebezpečný šport a len tak si prísť na piatkový tréning, je číra nezodpovednosť. A hoci by nové tímy mali zvládnuť úvodné preteky v Bahrajne bez problémov, v čo dúfam, rýchlostne budú na míle ďaleko. A nie je nič horšie, než mať pred sebou v ideálnej stope takéto pomalé auto,“ dodal.

Na obranu nových stajní sa však postavil výkonný riaditeľ McLarenu Jonathan Neale. „Potrebujeme, aby sa tieto tímy čo najskôr stabilizovali. Musíme nahradiť odchody Hondy, Toyoty a BMW, ktoré boli sklamaním,“ poznamenal.

debata chyba