Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov MS v hokeji Výsledky výsledky

Plná nádrž zmení taktiku a výrazne skráti zastávky v boxoch

Malé opatrenie s veľkým účinkom. Najväčšou zmenou v pravidlách na rok 2010 je zákaz tankovania počas zastávok v boxoch. Znamená to, že jazdci si budú musieť od prvého do posledného kola vystačiť s palivom, ktoré natankujú pred štartom. Naposledy sa rovnakým systémom jazdilo ešte v roku 1993. S plnou nádržou budú monoposty zo začiatku ťažké a všetci jazdci (vari s výnimkou Michaela Schumachera a Rubensa Barrichella, ktorí to už zažili) budú musieť zmeniť spôsob myslenia. Veď časy z úvodu a konca pretekov môžu pokojne kolísať aj o päť sekúnd.

10.03.2010 06:15
Ferrari, mechanici, Massa, F1 Foto:
Mechanici Ferrari.
debata

„Zo začiatku máte pocit, že jazdíte s nákladným autom, v závere to pripomína jazdu na motokáre,“ naznačil rozdiely pre server formula1.com bývalý pretekár Gerhard Berger. Jean Alesi ho doplnil: „Bude to celkom iný svet. Mladí jazdci sa nebudú stačiť čudovať, čo všetko budú musieť zvládnuť. Pri zákaze testovania im zostane iba málo času, aby sa na to pripravili.“

Na čo by sa mali pripraviť?

„V prvých desiatich kolách ste na rovinkách nemohli zaradiť ani najvyšší prevodový stupeň. Motor takmer nevládal ťahať ťažké plné auto,“ spomínal 45-ročný Francúz. „Bod začiatku brzdenia, ktorý sa normálne nachádza 80 metrov pred zákrutou, sa s plnou nádržou posúva na 130 metrov. Za pretočenie kolesa pri zrýchlení na výjazde či zlé dobrzdenie v zákrute sa bude pykať.“

História zastávok na tankovanie
1950 – 1981 povolené samospád
1982 – 1983 povolené bez tlaku
1984 – 1993 zakázané  
1994 – 2009 povolené pod tlakom (12 l/s)

Pre zákaz tankovania dostanú preteky celkom inú tvár, vďaka nemu boli statégie v predchádzajúcich rokoch predvídateľné. Prázdna nádrž nútila jazdcov prísť do boxov, hoci pneumatiky by ešte vydržali. „Nakoniec sa jednotlivé stratégie na seba čoraz viac podobali,“ uviedol na stránke tímu Sam Michael, technický šéf Williamsu. Podľa neho bude tento rok určovať moment príjazdu do boxov opotrebovanie pneumatík a situácia na trati. „Objavia sa rôzne strategické variácie, súperi budú menej vypočítateľní. Do počítačovej simulácie sa však nedá naplánovať, ako budú súperi šetriť pneumatiky,“ poznamenal. Bývalý pilot Christian Danner si myslí, že to bude nútiť jazdcov k predbiehacím manévrom. „Už sa nebudú môcť spoliehať, že sa súper v určitom momente zastaví v boxoch,“ podotkol Nemec.

Zmeny pravidiel v F1. Foto: INFOGRAFIKA PRAVDA
Zmeny pravidiel v F1 Zmeny pravidiel v F1.

Po kliknutí na obrázok sa zväčší

Výrazne sa zmení aj čas zastávky v boxoch, do ktorých sa bude chodiť len na výmenu pneumatík. Kým doteraz všetko záviselo od množstva paliva, ktoré počas nej jazdec tankoval, od úvodných pretekov by malo ísť o extrémne rýchly proces. Odhaduje sa, že by mali trvať iba necelé štyri sekundy, odborníci z tímu Williams dokonca hovoria o troch sekundách.

V tíme Red Bull však túto hranicu skresali pod dve sekundy. Rekord jeho mechanikov je vraj 1,8 sekundy! „Všetci počas zimy absolvovali špeciálny tréning zameraný práve na výmenu pneumatík,“ pochválil sa šéf stajne Christian Horner. „Oni absolútne žiaria. Tí chlapci trénovali ako čerti. Všetci schudli a zlepšili si fyzičku.“

Ďalšie zmeny v pravidlách

Motory: Každý jazdec bude mať k dispozícii osem motorov na celú sezónu. Drobná zmena nastala ohľadom penalizácií. Podľa lanských pravidiel stratil pretekár 10 miest na štarte, keď počas víkendu použil motor nad dovolený limit. Pravidlá však neriešili prípad, keď ich počas jedného víkendu použil hneď dva. V tejto sezóne za takýto prehrešok príde o 10 priečok na štarte v aktuálných pretekoch a následne dostane rovnaký trest ešte po kvalifikácii nasledujúceho podujatia.

Pneumatiky: Každý jazdec má v tomto roku na víkend už len 11 namiesto 14 sád pneumatík do suchého počasia. Šesť sád je z tvrdšej zmesi, päť z mäkšej. Tri sady musí vrátiť už po piatkových tréningoch – prvú tvrdšiu po dopoludňajšom, druhú tvrdšiu a jednu mäkšiu po popoludňajšom tréningu. FIA tým chce dosiahnuť, aby sa v piatok čo najviac jazdilo. V prípade daždivého počasia sú pripravené štyri sady prechodných a tri sady mokrých pneumatík. Desiatka najrýchlejších v kvalifikácii musí nastúpiť na štart pretekov na rovnakých pneumatikách, na akých odjazdila záverečnú časť kvalifikácie.

Tresty: Namiesto trestu – prejazdu boxovou uličkou, ktorú jazdec dostane počas záverečných piatich kôl pretekov (nestihne ho absolvovať), sa bude odteraz pripočítavať 20 sekúnd k výslednému času. Za penalizáciu – zastavenie v boxoch na 10 sekúnd – sa k výslednému času priráta 30 sekúnd. Až doteraz sa za obe previnenia pripočítal rovnaký 25-sekundový trest. Počas pretekov (neplatí pre posledných päť kôl) si musí každý pretekár odpykať trest už po dvoch kolách od jeho oznámenia (dosiaľ to boli tri kolá).

Testovanie pre nových jazdcov: Ak chce tím využiť náhradného jazdca, ktorý za posledné dva roky neodjazdil ani jedny preteky, má k dispozícii jeden testovací deň v aktuálnom monoposte na okruhu, ktorý nie je súčasťou MS.

Nový bodovací systém nič neprinesie, tvrdí Lauda

Ide vraj o najvážnejšiu zmenu v histórii. Viacerým odborníkom sa však nový systém bodovania, ktorý začiatkom tohto roka schválila Medzinárodná automobilová federácia (FIA), nepozdáva. „Nič neprinesie a vôbec tomu nerozumiem,“ uviedol pre autosport.com trojnásobný majster sveta Rakúšan Niki Lauda. „Považujem to za vtip,“ doplnil ho Mark Webber, jazdec tímu Red Bull.

Kým doteraz získalo body osem najlepších jazdcov v cieli (10–8–6–5–4–3–2–1), od tejto sezóny sa z nich bude tešiť až desať. Víťaz dostane 25, druhý 18, tretí 15, štvrtý 12 bodov a ďalší pretekári si rozdelia 10, 8, 6, 4, 2 a 1 bod.

Prečo prišla taká výrazná zmena? Autori zmien dúfajú, že zvýšený bodový rozdiel medzi pódiovými umiestneniami (najmä medzi prvou a druhou priečkou) prinúti jazdcov k väčšej snahe o predbiehanie, čím by sa mali zatraktívniť preteky, a bude ich motivovať aj k prvenstvu. „Víťazstvo je víťazstvo, to láka stále. A hovoriť, že pilot, ktorý obsadí druhé miesto neodvedie všetko, je nezmysel. Prvé miesto má 200-krát väčšiu hodnotu ako druhé,“ poznamenal Norbert Haug z Mercedesu na stránke tímu McLaren.

Šéf tímu Red Bull Christian Horner si myslí, že meniť bodovací systém nie je správne. „Piloti teraz získajú obrovské množstvo bodov a bude sa zdať, že rozdiel je väčší, ako v skutočnosti. Išlo o to, aby to motivovalo predbiehať, ale to sa nestane,“ zdôraznil.

Podľa Hansa Joachima Stücka je zmena bodovania dobrým krokom. Jazdci majú aspoň väčšiu šancu získať body. Päťdesiatdeväťročný Nemec dokonca navrhuje, aby nejaké body získal aj víťaz kvalifikácie a pilot, ktorý zajazdí v pretekoch najrýchlejšie kolo. „Čím viac bodov sa udelí, tým to bude napínavejšie,“ vysvetlil.
Či bola zmena bodovania dobrým rozhodnutím, ukáže až samotná sezóna a najmä jej záver, keď sa bude rozhodovať o novom šampiónovi. Hlavu v smútku však už teraz majú milovníci historických štatistík. Porovnávať súčasnosť s nedávnou či dávnou minulosťou nebude jednoduché, respektíve ak vôbec možné.

Ako sa bude bodovať
1. miesto 25 bodov
2. miesto 18 bodov
3. miesto 15 bodov
4. miesto 12 bodov
5. miesto 10 bodov
6. miesto 8 bodov
7. miesto 6 bodov
8. miesto 4 body
9. miesto 2 body
10. miesto 1 bod
debata chyba