Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov podcast Výsledky výsledky

V hlave mám deti, domov chcem prísť v jednom kuse. Svitko urobil pred Dakarom radikálnu zmenu

Čaká ho 15. účasť medzi elitou na najnáročnejšom motoristickom podujatí roka, čím potvrdzuje, že štatút legendy nedostal len tak.

27.11.2023 20:21
Svitko *Dakar Foto:
Štefan Svitko na Rely Dakar 2023.
debata (1)

Štefan Svitko už nie je neskúsený nováčik a Rely Dakar 2024 (5. – 19. januára) v Saudskej Arábii absolvuje ako skúsený veterán.

Po viac ako dekáde sa rozlúčil s dvorným mechanikom Zlatkom Novosádom, ktorý bol členom tímu od začiatku dakarského dobrodružstva.

„Nebol som spokojný s niektorými vecami a potreboval som zmenu. Som presvedčený, že mi pomôže,“ vraví druhý muž Dakaru 2016, ktorý posledné dva ročníky skončil mimo elitnej desiatky celkového poradia.

Prečo ste zmenili zázemie?

Novosád bol mojím mechanikom posledných osem rokov. Mali pády aj vzostupy, udiali sa dobré i zlé veci. Ale chcelo to zmenu a prišla pred blížiacim sa ročníkom. Hľadím dopredu, s novými chalanmi sa dobre poznáme.

Nový mechanik je môj sused, jazdí dlho. Motorku dôverne pozná, rozumie jej. Dobre poznám aj chalana, ktorý bude mať na starosti logistiku. Verím, že zmena bude pozitívna.

Ako ste pripravený mesiac pred štartom podujatia?

Nič nechcem nechať na náhodu. Skúsenosti mi nechýbajú, viem, ako sa mám pripraviť. Cítim sa silný, netrápia ma žiadne zdravotné problémy.

Náročnosť Dakaru sa stupňuje, konkurencia nespí a zrýchľuje. Fabrickí jazdci majú silné zázemie, my menší sa im snažíme vyrovnať. Preto chcem, aby v tíme fungovalo všetko na sto percent.

Vyzeráte v lepšej mentálnej pohode ako vlani…

Aj sa tak cítim. Predchádzajúce roky som mal okrem jazdenia aj veľa práce okolo motorky, pripravoval som si ju sám. Teraz mal takmer všetko na starosti mechanik, čím som ušetril veľa času. Odobralo mi to veľa psychickej nepohody.

Chalani za mňa riešili aj záležitosti v súvislosti s presunom motorky a podobne. Mal som viac energie a priestoru na tréning.

Pripravovali ste sa v Dubaji, ako to prebiehalo?

Tamojší a saudskoarabský piesok sú dosť podobné. Hlavný rozdiel bol v tom, že keď som tam chodil predtým, prenajal som si menšiu motorku a trénoval na nej.

Teraz som si nechal letecky poslať repliku môjho súťažného stroja do Dubaja a trénoval na ňom. Nemusím zdôrazňovať, že to bolo pre mňa veľké plus.

Čo všetko ste stihli?

Jazdil som desať dní, absolvoval 2300 km, na motorke strávil 33 hodín. Vyskúšal som si veľa pieskových dún, najmä tie malé a ťažké. Pravda, Saudská Arábia je rozmanitejší terén, ale piesok mám natrénovaný. Ako som spomenul predtým, podstatná zmena bola, že som trénoval na veľkom stroji.

Štefan Svitko pózuje pred svojím motocyklom... Foto: TASR, Pavol Zachar
SRMotorizmus Dakar Svitko Odchod TK BAX Štefan Svitko pózuje pred svojím motocyklom počas tlačovej konferencie pred odchodom na Rely Dakar v Bratislave v pondelok 27. novembra 2023.

Čiže spokojnosť?

Jednoznačne. Ak všetko pôjde podľa plánu, ešte sa tam v decembri na niekoľko dní vrátim. Chcem urobiť maximum, aby sa mi nadchádzajúci Dakar vydaril.

Organizátori pri predstavovaní edície 2024 sľúbili, že 60 percent tratí bude nových. Je to pre vás komplikácia?

Ani nie, podmienky budú pre všetkých rovnaké. Niekto má rád piesok, iný kamene, ďalšiemu vyhovujú rovinaté úseky. Dakar 2024 bude dlhší ako predchádzajúce edície, pôjde sa až 3800 km meraných úsekov. Bude dlhý a únavný, ale mne to môže vyhovovať.

Som kondične dobre pripravený, cítim sa vo forme. Samozrejme, bude to náročné, vstávať o tretej-štvrtej v noci, keď je zima. Potom dlhé hodiny v sedle, málo času na oddych. Ale aj to je čaro Dakaru.

Čo si má fanúšik predstaviť pod novinkou, ktorou bude 48-hodinová etapa?

Zatiaľ je to záhadou aj pre nás jazdcov. Začne sa o siedmej ráno, po odjazdení 600 km budú pre jazdcov pripravené bivaky, kde sa uložia podľa toho, ako prídu do cieľa prvej časti.

Druhý deň sa štartuje opäť o siedmej, ako prvý pôjde prvý z predchádzajúceho dňa. Vyhrá ten, kto bude mať v súčte dvoch dní najlepší čas. Takmer 15 hodín v dunách za dva dni bude riadna makačka.

Máte vytipované etapy, ktoré by vám mohli profilom vyhovovať?

Odpoviem prirovnaním k cyklistike. Mám ju rád, pravidelne ju sledujem naživo i prostredníctvom športových dokumentov. Je veľa cyklistov, ktorí sa sústredia na jednu etapu a celkové poradie, napríklad na Tour de France, pre nich nie je dôležité. Lenže to si ja nemôžem dovoliť, riziko je príliš veľké.

Mám zodpovednosť za tím, reprezentujem partnerov a sponzorov, nemôžem si dovoliť Dakar nedokončiť. Nie som ako fabrický jazdec, ktorý má pevnú zmluvu a keď na Dakare spadne a odstúpi, tak o nič nepríde. Púštna rely je vrchol môjho celoročného snaženia, nerád by som vypadol pre zlé rozhodnutie. Áno, treba riskovať, ale tiež musím používať rozum.

Je ambíciou vrátiť sa do najlepšej desiatky konečného poradia?

Áno. Bol som druhý i dvakrát piaty. Roky pribúdajú, veď som len človek, ale nepripúšťam si to. V najlepšej dvadsaťpäťke som len ja a ešte jeden český jazdec, nie sme klasickými fabrickými motocyklistami. Konkurencia má silnú podporu, každoročne jazdí aj päťdielny seriál MS, ktorý je pre nich vhodnou prípravou na Dakar.

Tiež jazdím súťaže, napríklad enduro na slovenskom šampionáte, ale oni majú na konci roka 30-tisíc pretekárskych kilometrov a ja 5-tisíc. A piesok – môžem na Záhorí jazdiť koľko chcem, tréningu v púšti sa to nevyrovná.

Štefan Svitko počas Rely Dakar 2023. Foto: SITA/AP, Profimedia
Štefan Svitko Štefan Svitko počas Rely Dakar 2023.

Vás žiadny tím nikdy nechcel angažovať ako fabrického jazdca?

Mal som určité ponuky, ale nič sa nedotiahlo do konca. Vysvetlím na príklade z minulosti. Poznal som chalanov, ktorí pracovali pre francúzsku firmu, ktorá vyrába ochranné nákrčníky pre motocyklistov. Požiadal som ich, či by mi vo firme nevybavili nákrčník ako sponzorský dar. Jeden stál 400 eur. Dostal som odpoveď, že oni radšej podporia 20. Francúza v poradí ako druhého Slováka, pretože pre nich nie sme trh.

Po desiatej účasti vám organizátori udelili štatút dakarskej legendy. Máte z toho nejaké výhody?

Áno, o niečo nižšie štartovné, ale to je tak všetko. Pečené holuby mi do úst nikto nedá, všetko si musím vyjazdiť sám.

Zažili ste smrť kolegu priamo počas etapy, videli drsné pády súperov. Dá sa odjazdiť Dakar bez strachu?

Zrejme nie. Nehanbím sa povedať, že s pribúdajúcimi rokmi môj strach rastie. Nechcem spadnúť či zraniť sa. V hlave mám deti, túžbu vrátiť sa domov v jednom kuse. Je to trochu brzda, ale som profesionál. Stále mám v sebe vnútorný oheň, chcem súťažiť s najlepšími. Želám si, aby sa mi nič nestalo, ale rovnako silno si prajem priviesť domov kvalitný výsledok. Budem k tomu potrebovať aj kus šťastia.

Dcérky neprotestovali, že tatino opäť odchádza do Arábie?

Vysvetľujem im to na príklade kamionistu, ktorý odíde na dva týždne preč z domu, vráti sa na tri dni a zase odchádza. Sú ľudia, ktorí vidia svoje deti len občas.

O tri týždne sú Vianoce. Budete sa krotiť so stravou?

Nevážim si stravu na gramy, ale pozor si dať musím. Všetko s mierou. Silvester strávim doma, čo bude tiež zmena, pretože predchádzajúce roky sme odchádzali do dejiska pretekov na konci decembra. Teraz smer Saudská Arábia naberieme 1. januára na obed. Teším sa na rodinnú pohodu a sviatočnú atmosféru.

Porsche 911 Dakar je superšport do terénu Fotogaléria - 23 fotiek Všetky fotky
Porsche 911 Dakar - 2022
1 debata chyba
Viac na túto tému: #púšť #Saudská Arábia #Štefan Svitko #Rely Dakar 2024