Od 21-ročného mladíka až po ostrieľaného štyridsiatnika. Všetky stajne prispeli svojím dielom k tomu, že sa z neho stala jedna z najpopulárnejších postáv prestížneho kolotoča.
Príspevku dominuje radostné gesto vo farbách Ferrari. Nečudo, v roku 2007 si v ňom vybojoval vytúžený titul majstra sveta. Znie to neuveriteľne, ale slávny taliansky tím odvtedy na svojho šampióna čaká…
Bieli Cigáni
Priaznivcov si získal nielen pretekárskymi kvalitami, ale aj flegmatickou až chladnou povahou či nefalšovanou úprimnosťou. Tá viedla k jeho nesmrteľným výrokom i prezývke Ľadový muž.
Reflektuje muža, ktorý odmieta cirkus okolo F1. Chce si len sadnúť do monopostu a jazdiť. Tak, ako to rodák z Espoo robí odmalička.
Drsná severská príroda poskytovala blondínovi Kimimu a jeho o dva roky staršiemu bratovi Ramimu úžasné miesto na rozvíjanie na talentu. Predtým, ako sa dostali k motokáram, sa na rodinnom dvore preháňali na motokrosových motorkách i starých ladách.
„Naša záhrada pripomínala oranisko. Chlapci si to však užívali, tak som im dovolil vyblázniť sa,“ spomínal otec Matti v jednom z rozhovorov. Akčný muž, ktorý zomrel v roku 2010, pracoval ako cestný robotník a vo voľnom čase jazdil amatérske folkrace rely (severský relykros).
Bol v nich aj mechanikom. Synom kúpil motokáru, na ktorej sa striedali. Mame Paule pri prvých pretekoch ako prvé napadne spoločné cestovanie. Nepochybuje, že sa vďaka nemu rodina zblížila.
„Bol to voľný čas rodiny. Často som hovorila, že sme bieli Cigáni v tom zmysle, že v zime splácame dlžoby, a keď príde jar, znova začneme kočovať,“ povedala v knihe Neznámy Kimi Räikkönen (v slovenskom preklade vyšla v roku 2019).
Veľkou vášňou severana bol aj hokej. A je jej verný doteraz. Pripomenul to aj pri návšteve Bratislavy.
Čítajte viac Bwoah! Je mi to jedno, nie som Schumacher. Toto sú Kimiho top výrokyV auguste 2003 si zahral proti slovenským hviezdam ako Miroslav Šatan, Peter Bondra či Pavol Demitra. Médiá si vtedy posvietili na moment, keď pred ním ustupoval Zdeno Chára, no najväčšiu šancu spálil.
„Stretnúť sa s hráčmi NHL bolo príjemné. Zapamätal som si Šatana a Bondru,“ prezradil. A prečo napokon uprednostnil motoršport pred hokejom? „Nemusel som vstávať tak skoro,“ vysvetlil sebe vlastným spôsobom.
Prečo mi gratulujete?
Popri úspešnom zápolení v motokárach jazdil aj v európskych formulových sériách.
Ako dvadsaťročný vyhral britskú Formulu Renault, o rok neskôr zaznamenal v šampionáte sedem triumfov z desiatich štartov. Vďaka týmto výsledkom dostal šancu vyskúšať si testovanie vo formule 1 v tíme Sauber.
"Nedá sa to porovnať s ničím, v čom som doteraz sedel. Aj keď má každé auto štyri kolesá, brzdy a nádrž, prítlak pri formulách je úchvatný.
Dovolí vám prechádzať zákrutami oveľa rýchlejšie. Bolo to ťažké riadiť," opísal skúsenosť z talianskej trate Mugello v rozhovore vo fínskej televízii Yle.
Sauber ho angažoval na novú sezónu, voči čomu sa ohradil šéf Medzinárodnej automobilovej federácie FIA Max Mosley. Ambicióznemu mladíkovi podľa neho chýbali skúsenosti, kritike podrobil aj udelenie superlicencie zabezpečujúcej účinkovanie v seriáli.
„Ak príde k vážnej nehode spôsobenej neskúseným jazdcom, ja budem tým, kto to bude musieť vysvetľovať svetovým médiám,“ soptil Mosley. Už v prvých pretekoch mu Fín dokázal, že jeho príchod bol správnym krokom.
Bodoval už pri debute. Po skvelom šiestom mieste ho tím Sauber nosil na rukách, jeho vedenie ho chválilo za perfektnú jazdu.
Pretekársky inžinier Jacky Eeckelaert mal dojem, že Räikkönen jazdí v F1 už desať rokov. A pretekárovo hodnotenie? Ako inak, svojské.
„Pár predbiehaní mi vyšlo. Neviem, prečo mi gratulovali, veď som nevyhral,“ vravel Räikkönen v cieli.
Nahradil Schumachera
Komentátori ho začali označovať za nástupcu úspešného krajana Miku Häkkinena. Dvojnásobný majster sveta im neprotirečil.
„V Kimim občas spoznávam seba pri štarte mojej kariéry vo formule 1,“ reagoval na porovnávania o 11 rokov starší Häkkinen.
Räikkönen spravil dojem aj na šéfa McLarenu Rona Dennisa. Prognózy vyšli. Angažoval ho do tímu namiesto Häkkinena, ktorý avizoval ročnú prestávku. Do F1 sa však už nevrátil.
„Podpis zmluvy s Kimim bol fantastický krok. Vždy som Dennisovi a iným prízvukoval: ‚Ak chcete vyhrať, získajte Fína (If you wanna win, get the Finn)‘,“ povedal Häkkinen.
Dennisovi sa pripisuje autorstvo prezývky Ľadový muž. Räikkönen ju má vytetovanú na predlaktí. V stajni jazdil do roku 2006, viackrát doplatil na nespoľahlivé monoposty, no dva razy sa stal vicemajstrom.
Dosiahol 36 pódiových umiestnení, z toho deväť triumfov. Prvého sa dočkal v marci 2003 v Malajzii. Poslednú sezónu v britskou stajňou ukončil bez víťazstva a prestúpil do konkurenčného Ferrari.
Obsadil v ňom sedačku po Michaelovi Schumacherovi, ktorý pre tím z Maranella vybojoval päť majstrovských titulov v rade. Mimochodom, nemeckú legendu očaril Räikkönen ešte pred vstupom do F1.
„Zavolal som Jeanovi Todtovi (vtedy šéfovi Ferrari), aby som mu povedal, nech toho mladíka sleduje,“ odtajnil legendárny Nemec po rokoch.
Vábeniu formúl neodolal
Jeho intuícia bola správna. V divokej sezóne 2007 využil Räikkönen aj napätie v McLarene medzi nováčikom Lewisom Hamiltonom a jeho ostrieľaným kolegom Fernandom Alonsom a bývalému tímu vyfúkol jazdecký titul. Rozhodol jediný bod. To bola zároveň doteraz posledná majstrovská sezóna jazdca v červenej kombinéze…
Po nezabudnuteľnom skalpe sa z Räikkönena postupne začala vytrácať motivácia, ďalšie dve sezóny sa mu veľmi nevydarili. Vyústilo to do predčasného ukončenia zmluvy. Dal si dvojročnú pauzu od formuly 1, od motorizmu však nie.
Presunul sa do rely, v najvyššej kategórii WRC skončil najlepšie piaty v Turecku.
„Titul v rely by pre mňa znamenal viac ako ten z F1. Nikomu predtým sa niečo také nepodarilo, takže by to bolo veľmi lákavé,“ citoval jeho ambíciu Red Bulletin. Pred návratom do formuly 1 si vyskúšal aj zámorské preteky špeciálov NASCAR a testoval auto pre vytrvalostnú sériu Le Mans.
Vábenie odkrytých kokpitov však bolo silnejšie. Ako 32-ročný podpísal zmluvu s tímom Lotus. V dvoch sezónach dosiahol prekvapujúcich 13 pódií, z toho dve víťazstvá.
„Räikkönen zaznamenal v Lotuse 390 bodov. Šéf tímu Gérard Lopéz taký výsledok nečakal. Pre zmluvu, ktorá mu zaručovala 50-tisíc eur za každý bod, stajňa takmer zbankrotovala. Len tento bonus Räikkönenovi garantoval 19,5 milióna eur,“ pripomenul fínsky novinár Heikki Kulta na oficiálnej stránke F1.
Z tohto obdobia pochádza aj jeden z Räikkönenových najslávnejších výrokov: „Dajte mi pokoj, viem, čo robím.“ Adresoval ho pretekárskemu inžinierovi vo vysielačke počas víťaznej Veľkej ceny Abú Zabí 2012.
Ferrari po domácom podujatí v Monze oznámilo, že po piatich rokoch sa do tímu vráti jeho šampión. Räikkönen odjazdil za Lotus namiesto zostávajúcich siedmich pretekov päť, pre bolesť chrbta a operáciu ho nahradil krajan Heikki Kovalainen.
Fín za Fína
Sezóna 2014, prvá po návrate do talianskeho tímu, dopadla katastrofálne. V hodnotení jazdcov skončil až dvanásty, jeho kolega Fernando figuroval o šesť priečok vyššie a získal až o 107 bodov viac. Následne sa stal tímovým kolegom Fína Sebastian Vettel.
V ďalších sezónach sa viackrát dostal na pódium, no prvého víťazstva po návrate do Ferrari sa dočkal až v októbri 2018 v Austine. Dvadsiatym prvým víťazstvom o jedno predstihol Häkkinena. Stal sa najúspešnejším Fínom v F1.
Triumf si vychutnal prvýkrát od marca 2013 – dovedna naň čakal 2044 dní a 113 pretekov. „Možno starnem, ale stále to nie je také zlé. Viem si predstaviť odjazdiť ešte niekoľko rokov," povedal. Už vtedy vedel, že v ďalšej sezóne zažije ďalší návrat – do Sauberu, v ktorom debutoval.
Fanúšikovia Ferrari sa hnevali. Takmer stotisíc podpísalo petíciu proti jeho odchodu. Márne.
Tím Sauber sa pred sezónou 2019 premenoval na Alfa Romeo Racing. Počas necelých troch sezón bolo najlepším umiestnením jeho hviezdy štvrté miesto na VC Brazílie 2019.
Do posledných pretekov ročníka, ktoré sa uskutočnia 12. decembra, ešte bude mať niekoľko pokusov tento zápis prekonať.
Krátko po oznámení ukončenia kariéry ho pribrzdil pozitívny test na koronavírus a na pretekoch v Holandsku a Taliansku neštartoval. Zastúpil ho Robert Kubica. V Rusku sa však už predstaví.
V uplynulých dňoch sa rozhodlo, že Fína nahradí v budúcej sezóne v Alfe Romeo jeho krajan Valtteri Bottas z Mercedesu. Nemecký tím siahol po Britovi Georgovi Russellovi.
A čo ďalšie Räikkönenove kroky? Šéf Alfy Frederic Vasseur by ho rád videl ako poradcu tímu, bývalý jazdec rely Jari-Matti Latvala má inú predstavu. „Bolo by úžasné opäť ho dostať do rely. Stále na to má,“ vyjadril nedávno túžbu šéf Toyoty v elitnej sérii WRC pre Grandpx.news.
Räikkönen má s manželkou Minttu dve deti, šesťročného Robina a štvorročnú Riannu. Hrdý otec im vymyslel aj príznačnú prezývku – Ľadové kocky.
Podľa príspevkov na sociálnych sieťach obom učarovali motokáry. Nie je vylúčené, že Häkkinenov výrok o fínskej rýchlosti raz bude platiť aj v ich prípade…