„Je skvelé vidieť, že Ferrari je späť v hre,“ nadchýnal sa komentátor prenosu Veľkej ceny Singapuru v septembri 2019.
Bolo to pochopiteľné, najslávnejší tím formuly 1 triumfoval v tretích pretekoch za sebou. Odvtedy sa v ňom udialo všeličo, okrem ďalšieho triumfu.
Tajná dohoda s FIA
Ročník 2020 bol pre stajňu z Maranella najhorším od roku 1980. Z druhého miesta v Pohári konštruktérov v sezónach 2017 – 19 klesla na šieste so ziskom 131 bodov (pre porovnanie: víťazný Mercedes si vybojoval 573).
Alfa Romeo a Haas, zákaznícke tímy Ferrari, sa krčili v bodovaní na ôsmom a deviatom mieste z desiatich tímov. Prvé spomenuté zoskupenie získalo osem bodov, druhé tri…
„Vlani mala Scuderia Ferrari niekoľko problémov. Predovšetkým išlo o stratu výkonu v porovnaní so sezónou 2019, čo viedlo k problémom s aerodynaminkou. Monopost skonštruovali na silnejší motor. Na pohonnej jednotke museli urobiť v zime niekoľko zmien,“ vraví pre Pravdu šéfredaktor portálu Motorsport-Magazin.com Stephan Heublein.
Hovorí sa najmä o tom, že za mizériou jazdcov v červených kombinézach možno hľadať priam ""mysterióznu" dohodu .{target:_blank}":[https://sport.pravda.sk/…ch-sokovala/] medzi Medzinárodnou automobilovou federáciou (FIA) a Ferrari. O čo išlo?
Začiatkom novembra 2019 vypočula FIA výzvu Red Bullu a upresnila použitie senzorov kontrolujúcich prietok paliva.
Po sérii spomínaných troch triumfov Ferrari a šiestich kvalifikačných prvenstvách (päť dosiahol Charles Leclerc), prišiel na Veľkej cene USA jeho výsledkový útlm. Obe šnúry sa skončili a v Austine prišiel do cieľa len Leclerc na štvrtom mieste s veľkou stratou na víťaza.
Šéf Ferrari Mattia Binotto sa obhajoval zlým nastavením monopostu. FIA o štyri mesiace informovala, že s talianskym tímom dosiahla dohodu. Ani po výzvach konkurentov, okrem tých s motormi Ferrari, ju nezverejnilo.
„Ak sme sa nedozvedeli, prečo bola dohoda tajná, vyzerá to tak, že Ferrari malo neférovú výhodu. A tú im FIA vzala,“ uviedol v seriáli Drive to Survive Otmar Szafnaeur, minuloročný šéf konkurenčného tímu Racing Point, dnes stajne Aston Martin.

„Pri tomto objasnení pravidiel sa začalo trápenie Ferrari, ktoré viedlo k strate v porovnaní s Red Bullom a Mercedesom,“ dopĺňa Heublein.
Naozaj len hlúpy vtip?
V posunutej sezóne 2020 Ferrari jednoducho výkonnostne zaostávalo a dostalo sa do stredu poľa. „Keď sa pozriete na relatívny výkon vlani a teraz, myslím si, že to vypovedá o všetkom,“ rypol si v seriáli Netflixu počas ročníka aj Christian Horner, ktorý je už 16. rok na čele Red Bullu.
Expretekár Mika Salo v jednom z rozhovorov pred štartom aktuálnej sezóny povedal, že Ferrari dostalo trest v podobe zníženia výkonu na celý ročník 2020, toho aktuálneho sa to už týkať nebude.
Fín známy aj nahradením Michaela Schumachera na šiestich veľkých cenách po tom, ako si Nemec v júli 1999 zlomil nohu, konštatovaním na platforme Twitch spôsobil rozruch.
"Niekoľko mojich poznámok sa interpretovalo zavádzajúcim spôsobom. Rád by som objasnil, že nemám žiadne vedomosti o dohode medzi FIA a Ferrari. Hovorili sme iba o tom, čo už odznelo v médiách.
Bol to hlúpy vtip v neformálnom rozhovore medzi dvoma kamarátmi. Nemám potuchy o žiadnej zmluve či dôverných informáciách. A aj keby som niečo vedel, nepovedal by som vám to," reagoval vo videu na instagrame.
Binotto považuje vec za uzavretú a kritické ohlasy odráža.
Vlani v máji Ferrari prekvapujúco oznámilo, že po piatich rokoch nepredĺži zmluvu so štvornásobným šampiónom Vettelom (tituly získal ešte vo farbách Red Bullu).
„Spôsob, akým Binotto vyriešil situáciu, bol veľmi nešťastný. Niekoľko týždňov predtým zdôraznil, že Vettel je prioritou a prvou osobou, s ktorou v tíme vedú rozhovory. Následne mu zmluvu nepredĺžili a ohlásili angažovanie Carlosa Sainza,“ rekapituluje Heublein.
"Keď sa pozriem na čisté výkony, mieru chýb a výsledky v sezónach 2019 – 2020, aj keď v poslednej už bolo jasné, že Vettel stajňu opustí, rozhodnutiu rozumiem.
Vettela by som však nechal ešte rok v tíme, prípadne by som pri oznámení o nepredĺžení kontraktu počkal na neskoršiu fázu sezóny," dodáva expert.
V nemeckých médiách odznela aj myšlienka, že 33-ročný pilot nechcel byť súčasťou tímu, ktorý vyhráva pomocou trikov…

Budúca superhviezda z Monaka
Ďalším dielom v skladačke budúceho smerovania Ferrari je dravý mladík Leclerc. V jeho organizácii pôsobí od roku 2016, pred Vianocami 2019 podpísal zmluvu do konca sezóny 2024. Takýto dlhodobý kontrakt nik v F1 nemal – ani slávny Schumacher.
„Po príchode z Alfy Romeo predviedol viacero pôsobivých výkonov. Je zrejmé, že bude jednou z nastávajúcich superhviezd F1. Ferrari si na ňom stavia budúcnosť, čo ale nemusí vyjsť, pretože to už predtým skúšali s Fernandom Alonsom či Vettelom,“ zamýšľa sa nemecký odborník.
Môžeme hľadať za stratou Vettelovej sebadôvery aj Leclercov progres?
"Áno, priam meteorický Leclercov vzostup na ňu mohol mať vplyv. Podobné to bolo aj s Danielom Ricciardom v jeho poslednej sezóne v Red Bulle. Nezabudnime však na to, že Vettel je štvornásobný šampión, takže nešlo len o toto.
Vettela trápilo aj to, ako sa Ferrari zachovalo a snažil sa nájsť optimálne nastavenie pre svoj jazdecký štýl. To všetko viedlo ku chybám v priebehu uplynulých sezón," dodal Heublein.
Vettel oznámil štart novej éry v Aston Martine pred Veľkou cenou Toskánska na domácej trati tímu Ferrari, na ktorej oslávilo tisíce preteky v šampionáte. Nemec však odmietol, že si zvolil takéto načasovanie, aby udalosť zatienil.
Odkaz prišiel aj z opačnej strany, a to po úvodnej veľkej cene ročníka. Leclerc finišoval v Bahrajne štvrtý, Sainz ôsmy.
„Nevyznelo práve najlepšie, keď Binotto povedal, že Ferrari sa konečne môže spoľahnúť na oboch jazdcov. Je to úbohé, keďže Sebastian nenadával na motor Ferrari, keď sa ho u nového zamestnávateľa prvýkrát pýtali na dojmy z pohonnej jednotky Mercedes,“ tvrdí Heublein.
Zatiaľ čo Binotto po prvom tohtoročnom podujatí priznal, že po potvrdení zlepšenia Ferrari sa mu uľavilo, Vettelovi sa nedarilo. Spomedzi klasifikovaných pilotov skončil na predposlednom 15. mieste.

Ferrari, jediný tím súťažiaci v F1 od premiérovej sezóny 1950, čaká na jazdecký titul od roku 2007. Čo od tímu možno očakávať?
"Z pohľadu aktuálneho ročníka je po jednej zastávke ťažké predpovedať, čo sa stane. Pred jeho štartom som tvrdil, že Ferrari by mohlo skončiť v top trojke a za tým si stojím.
Tímy musia nielen dodržiavať rozpočtový strop a finančné nariadenia, ale aj čeliť veľkým výzvam nových pravidiel v budúcej sezóne.
Myslím si, že vo Ferrari je vidieť väčšia snaha koncentrovať sa na ňu v porovnaní s Red Bullom či Mercedesom, ktoré budú tento rok bojovať o titul. To by mohlo byť pre Scuderiu v novej ére F1 výhoda," domnieva sa novinár.