Po vyše siedmich rokoch ukončil monopol veľkej trojky. Trvalo až 147 pretekov, kým sa na najvyšší pódiový stupienok postavil pretekár iného tímu ako Mercedes, Ferrari a Red Bull.
Do nedeľnej Veľkej ceny Talianska sa týmto statusom hrdil Lotus, ktorý v austrálskom štarte sezóny v marci 2013 triumfoval zásluhou Kimiho Räikkönena.
Dvadsaťštyriročný pilot sa stal prvým francúzskym víťazom v F1 od mája 1996. Pamätné prvenstvo v Monaku si vtedy vybojoval Olivier Panis. Hrdina z Monzy Gasly mal v tom čase len tri mesiace…
„Po vstupe do F1 som si hovoril, že už je načase, aby niekto z Francúzska zopakoval tento úspech. Nečakal som však, že by som ním mohol byť ja,“ priznal rodák z Rouenu pre Sky Sports.
Vyťažil z blamáže favoritov
Po premiérovom triumfe v najprestížnejšom šampionáte mu gratulovali nielen členovia tímu, ale aj súperi a novinári ho nepustili k telefónu. „Zatiaľ som sa ani neskontaktoval s rodinou, dokonca som sa práve dozvedel, že mi volal prezident Macron, takže sa mu asi musím ozvať,“ smial sa Gasly.
Treba podotknúť, že k najväčšiemu skalpu doterajšej kariéry mu pomohlo hektické dianie v Monze. Suverén sezóny Lewis Hamilton z Mercedesu dostal desaťsekundový trest za nepovolenú zastávku v boxoch a skončil až siedmy, preteky sa nevydarili ani jeho tímovému kolegovi Valtterimu Bottasovi (5. priečka).
Jazdci Red Bullu nebodovali a Ferrari zažilo ďalšie fiasko, keď ani jeden z dojice jazdcov na domácej trati nedokončil. Kvôli nehode Charlesa Leclerca dokonca museli preteky prerušiť. Monačan vyviazol z hrozivého nárazu, našťastie, bez zranenia.
Gasly sa krátko po reštarte dostal na čelo a odolal tlaku Carlosa Sainza z McLarenu. Na slávnej trati pripomenul kúsok Sebastiana Vettela z roku 2008. Neskorší štvornásobný šampión vo farbách Red Bullu, dosiahol v jeho juniorskom tíme Toro Rosso (súčasné AlphaTauri), prvé víťazstvo v kariére.
„Franz (Tost, šéf stajne, pozn.) mi nadšene povedal: ‚Sebovi sa to podarilo na mokrej, tebe na suchej trati.‘ Šialené a neuveriteľné. Pred niekoľkými mesiacmi som zaznamenal prvé pódium v Brazílii a dnes som to posunul ešte vyššie. Ešte k tomu v talianskom tíme,“ pripomenul aspoň čiastočnú náplasť fanúšikom z Apeninského polostrova.
„Pracovali sme tvrdo. Po tom, čo všetko sa mi prihodilo za posledných 18 mesiacov, to nemohlo dopadnúť lepšie,“ dodal.
Je slabý, nešetrili ho
Pripomeňme, čomu musel čeliť v spomínanom období čeliť. Gasly si po zlomovom roku 2018 v Toro Rosso vyslúžil v ďalšej sezóne sedačku v Red Bulle po boku Maxa Verstappena. Nahradil Daniela Ricciarda, ktorý zamieril do Renaultu. Gasly zažil krst ohňom. O hladkom prechode sa rozhodne nedalo hovoriť, ďaleko mal aj od výsledkov kolegu Verstappena.
Zatiaľ čo Holanďan vyhral do letnej prestávky dvoje pretekov a v každých sa umiestnil v najlepšej päťke, Gasly sa do nej prebojoval len dvakrát. Často tápal v strede poľa, za kratší koniec povrazu ťahal aj v kvalifikáciách. „Ľudia, dajte, prosím, Pierrovi viac času. Má za sebou veľký skok,“ obhajoval ho šéf Red Bullu Christian Horner.
Napriek tomu, že vedenie verejne sľubovalo, že Gasly má miesto v Red Bulle má zaistené, napokon bolo všetko inak. Rakúsky tím počas letnej prestávky oznámil, že kokpit po dvanástich pretekoch uvoľnil nováčikovi Alexandrovi Albonovi zo sesterskej stajne. Francúz sa porúčal opačným smerom.
„Gasly je slabý. Takto by si to zajazdil aj ty alebo ja,“ povedal 77-ročný poradca Red Bullu Helmut Marko Hornerovi v jednej zo scén seriálu Drive to Survive. Aj táto situácia z Veľkej ceny Kanady ilustrovala, pod akým tlakom sa Gasly ocitol.
Kariéra nádejného pretekára po „degradácii“ dostala trhlinu. Ten sa však nevzdal. Zvolil najlepšiu pretekársku reakciu – ukázať kvality na trati.
Už vyťaží maximum
Podarilo sa mu to hneď v prvom štarte vo farbách staronového tímu. Získal body za deviatu priečku necelých 24 hodín po tragickej smrti dlhoročného priateľa a krajana Anthoina Huberta v F2. Mimochodom, tento šampionát Gasly ovládol v roku 2016 (ešte s názvom GP2).
V novembri zažiaril v Brazílii, kde opäť ťažil z chaotického diania a skončil druhý za Verstappenom. „Mám pocit, že v Red Bulle som dokázal vydolovať z monopostu iba 80 percent, teraz to tak už nie je,“ pochvaľoval si na okruhu Interlagos.
V sezóne ovplyvnenej koronavírusom sa zostal jazdcom tímu Toro Rosso, resp. jeho priameho nasledovníka AlphaTauri. Neraz sa vyjadril, že si cení jeho rodinné prostredie. Po tom, ako si v nedeľu prevzal trofej, si na chvíľku sadol na pódium a pozeral do zeme.
„Mysľou mi preletelo mnoho vecí. Tieto vzácne momenty doslova preletia a chcel som si užiť emócie o niečo dlhšie,“ neskrýval dojatie. Ďalšiu šancu na kvalitný výsledok bude mať už túto nedeľu na Veľkej cene Toskánska na okruhu Mugello.
Pošle Red Bullu ďalší odkaz?