„Predstavte si, že by ste túto scénu museli vysvetliť svojmu minuloročnému ja,“ znel komentár tímu k fotografii na sociálnych sieťach.
Výstižné. Nik by vlani nepredvídal, že pandémia koronavírusu umožní štart sezóny formuly 1 až v prvom júlovom víkende. A s obmedzeniami, ktoré v 70-ročnej histórii nemajú obdobu.
Desať víkendov, osem štartov
Motory nových modelov monopostov sa prvýkrát rozozvučali na piatkových tréningoch pred Veľkou cenou Rakúska (štart v nedeľu o 15.10, priamy prenos Sport2).
Už o týždeň nato sa uskutoční druhé podujatie sezóny s názvom Veľká cena Štajerska. Na rovnakom mieste – Red Bull Ringu. K takejto situácii príde v F1 vôbec prvýkrát. Porciu troch pretekárskych víkendov za sebou zakončí maďarský Hungaroring.
Tak vyzerá úvod okliešteného kalendára, ktorý stále nie je uzavretý, potvrdená je len jeho letná, európska časť. Tvorí ju osem podujatí vtesnaných do desiatich týždňov.
Šéf F1 Chase Carey vo štvrtok potvrdil, že už dávnejšie avizovaný plán odjazdiť z pôvodne rekordných 22 pretekov 15 až 18 zostáva v platnosti.
„Samozrejme, je to náš cieľ. V najbližších týždňoch oznámime miesta ďalšieho pokračovania, v ideálnom prípade kompletnú druhú polovicu kalendára. Pozorne sledujeme situáciu v dejiskách,“ uviedol Carey pre oficiálnu stránku seriálu.
Poukázal na zvýšený počet prípadov koronavírusu v USA, Mexiku a Brazílii. Európske podujatia budú bez divákov, na jeseň, maximálne v novembri, by sa však mohli na tribúny vrátiť.
„November je o štyri mesiace, vývoj sa preto nedá predvídať. Určite však musíme plánovať už teraz,“ dodal Carey.
Po kritike útok na rekordy
Isté je, že F1 tento rok obíde Austráliu, Monako, Francúzsko, Holandsko, Azerbajdžan, Singapur a Japonsko. Pozmenený scenár ročníka a otáznik nad zaradením ďalších okruhov do šampionátu môže prehovoriť do majstrovského boja.
"Máme za sebou najdlhšiu prestávku bez súťažného štartu. Aj keď nás čaká menej podujatí, odjazdíme ich v oveľa kratšom časovom úseku. Musíme sa viac koncentrovať na naše výkony, útočiť intenzívnejšie, ale zároveň nezanedbávať regeneráciu.
Harmonogram je väčšou výzvou ako kedykoľvek predtým," povedal úradujúci šampión Lewis Hamilton vo videu Petronasu, sponzora jeho tímu.
Suverén posledných ročníkov môže získať už siedmy titul majstra sveta, čím by vyrovnal rekord Michaela Schumachera.
To však nie je všetko. Už len sedem víťazstiev ho delí od jeho ďalšieho maxima. Nemecká legenda sa lúčila s prestížnym kolotočom s navonok neprekonateľnými 91 triumfmi.
Hamilton sa v posledných mesiacoch dostal pod drobnohľad médií. Hovoril o podporovaní rasistických vzorcov správania formulou 1, jej vedenie kritizoval za oneskorenú reakciu v súvislosti so smrťou Afroameričana Georga Floyda.
Jediný jazdec tmavej pleti v šampionáte oznámil vznik komisie podporujúcej rasovú rôznorodosť.
Šampionát sa pod vplyvom týchto udalostí bude niesť v znamení kampane We Race As One (Pretekáme ako jeden).
K podpore diverzity, boja proti rasizmu a diskriminácii sa pripojil aj Mercedes, Hamiltonov zamestnávateľ. Tento týždeň vymenil strieborné prevedenie monopostu za čierne.
Nechýba na ňom dúhový motív či nápis End Racism (Koniec rasizmu). Hamilton aj jeho kolega Valtteri Bottas odprezentovali aj čierne kombinézy a nový vizuál prilieb.
Dravý Holanďan na tróne?
Najväčšími súpermi v tejto sezóne „čiernych šípov“ by mali byť opäť jazdci Ferrari a Red Bullu. Mercedesu chcú prerušiť nielen šnúru jazdeckých, ale aj konštruktérskych titulov. Obe trvajú od sezóny 2014.
Stále len 22-ročná hviezda Red Bullu Max Verstappen avizuje balík vylepšení. Všetko nasvedčuje tomu, že aj vďaka nim bude najväčším konkurentom dvojice z Mercedesu. Holanďanovi hrá do karát aj dejisko úvodných dvoch pretekov, keďže vlani i predvlani v Rakúsku vyhral.
„Sme nepochybne v dobrej pozícii. Musíme to však potvrdiť na trati, v podstate čerpáme len z údajov v zimných testoch. Môj cieľ je zakaždým rovnaký – zajazdiť čo najlepšie. Samozrejme, v skrátenej podobe sezóny môžete doplatiť na každú chybu viac ako inokedy,“ povedal Verstappen médiám v Rakúsku.
Priznal tiež, že mu na tribúnach bude chýbať Oranžová armáda, jeho početný fanklub, ktorého podpora predovšetkým v Spielbergu patrila medzi ozdoby uplynulých ročníkov.
Vo Ferrari si odkrúti poslednú sezónu Sebastian Vettel, ktorý sa vlani dopustil viacerých chýb a ťahal za kratší koniec povrazu s ambicióznym kolegom Charlesom Leclercom. Skúsený Nemec, ktorý ešte vo farbách Red Bullu získal štyri majstrovské tituly, s tímom nepredĺžil zmluvu.
Hovorilo sa, že problém bol v peniazoch, Vettelovi vraj ponúkli oveľa nižší plat ako doteraz. Rodák z Heppenheimu to poprel a po príchode do Rakúska prekvapil reakciou k situácii.
„Zatelefonoval mi Mattia (Binotto, šéf Ferrari, pozn.) so slovami, že nemá záujem o ďalšiu spoluprácu. Nikdy sme sa nedostali k diskusiám, na stole nebola žiadna ponuka, chýbal styčný bod,“ poskytol svoj pohľad na vec Vettel. Zatiaľ nie sú známe jeho kroky po ročníku. Zdôraznil, že mu motivácia nechýba, no hľadá správnu príležitosť.
Bubliny v bubline
Čo sa týka avizovaných opatrení v boji proti ochoreniu COVID-19, Medzinárodná automobilová federácia (FIA) pripravila 73-stranový manuál pre pilotov, tímy a ostatným účastníkom veľkých cien s názvom Naspäť k pretekom.
Všetci účastníci musia mať negatívne testy, ktoré sa opakujú každých päť dní alebo vždy, keď niekto vykazuje symptómy. Pre všetkých je povinné nosenie rúšok, kontrolovať sa bude dodržiavanie rozstupov, počet ľudí v tímoch pred štartmi sa zníži.
"Naša stajňa pracuje akoby v bubline a v rámci nej vytvoríme ďalšie. Urobíme, čo musíme, aby sme zaručili bezpečnosť,“ prisľúbil športový riaditeľ Ferrari Laurent Mekies.
Nielen jeho stajňa musí naplánovať práce na monoposte tak, aby pri ňom v jednej chvíli bolo čo najmenej ľudí. To môže spôsobiť problém v prípade nehody alebo výmeny motora.
Stresové situácie či prípad, že mechanici nestihnú pripraviť monopost napríklad na kvalifikáciu, sú preto reálnymi hrozbami.
Chýbať budú tradičné pódiové oslavy so šampanským a hymnami. Veľké motorhomy slúžiace ako zázemie pre tímy, jazdcov, ich hostí či novinárov nahradili stany a prístrešky.
Vďaka tomu sa zvýši aj priestor v garáži. V prípade jedného či viacerých pozitívnych testov preteky nezrušia. Tím pošle nakazeného človeka (aj pilota) do karantény a nahradí ho iným.