„Vettel ukázal, že ,Schumacher efekt' sa len tak ľahko nedá napodobniť. Prišiel ako viacnásobný šampión, ale podobne ako Fernandovi Alonsovi to nevyšlo. Pre Vettela to mohlo byť bolestivé, a to najmä vlani, keď ho zdolal tímový kolega Charles Leclerc,“ tvrdí bývalý holandský pretekár, dnes motoristický expert Robert Doornbos pre NU.nl.
Schumacher v sezónach 2000 – 2004 dosiahol päť majstrovských titulov za sebou. Tento kúsok poháňal aj Vettela.
V prípade, že sa skrátená sezóna tento rok uskutoční, Vettel bude mať poslednú šancu potešiť temperamentných tifosi. Tím a jazdec v utorok potvrdili medializované informácie, že po ročníku 2020 sa ich spolupráca skončí. Talianska stajňa s ním chcela predĺžiť zmluvu len o jeden rok, pilot však mal záujem o dlhodobý kontrakt.
Pri Leclercovi nebol na vrchole
„V Red Bulle to bolo pre Vettela perfektné, s najlepšími monopostami Adriana Neweyho. Mal najlepšie auto, ale nie najlepšieho kolegu. Vo Ferrari sme videli, že pri Leclercovi sa dopúšťa chýb a nie je na vrchole,“ pokračuje Doornbos.
Ďalšie kroky 32-ročného Vettela nie sú jasné. Podľa Doornbosa však do pretekárskeho dôchodku ešte neodíde:
„Môže prísť výmena za Lewisa Hamiltona alebo návrat do Red Bullu k Maxovi Verstappenovi. Musí si dávať pozor na to, aby jeho kariéra nepripomenula Alonsovu, ktorý s dávkou frustrácie jazdil v McLarene.“
Ako píše Auto Bild Motorsport, práve McLaren by mohol byť pre Vettela najlepšou voľbou. Od budúcej sezóny sa tím vracia k motorom Mercedes. Vettel by si mohol vymeniť miesto s Carlosom Sainzom, ktorý je v užšom okruhu jeho potenciálnych nástupcov. Podľa zákulisných informácií by Ferrari mohlo potvrdiť meno nového tímového kolegu Leclerca v najbližších hodinách.
Interná politika i pochybnosti
Nemecké médiá tiež rozoberajú hlavné dôvody toho, prečo sa cesty Vettela a Ferrari rozišli. Jedným môže byť interná politika Talianov, ktorá sa začala obracať proti nemu.
U Vettela mali nastať pochybnosti po dôvernej dohode medzi Medzinárodnou automobilovou federáciou (FIA) a Ferrari.
Pripomeňme, o čo ide. Začiatkom minulého novembra FIA vypočula výzvu Red Bullu a upresnila použitie senzorov, ktoré kontrolujú prietok paliva. Nasledujúca Veľká cena USA bola pre Ferrari fiaskom. Po niekoľkých pretekoch zrazu nebolo najrýchlejšie v kvalifikácii a do cieľa prišiel len Leclerc – na štvrtom mieste s takmer minútovou stratou na víťaza.
„Toto sa stane, keď prestanete podvádzať,“ štipľavo okomentoval situáciu Verstappen z Red Bullu.
Šéf stajne z Maranella Mattia Binotto poprel, že by Ferrari niečo zmenilo. Z amerického prepadáku vinil zlé nastavenie monopostu pri snahe získať vyššiu rýchlosť v zákrutách. Talian dal potom v debate s náprotivkom z Red Bullu Christianom Hornerom priechod temperamentu. Dokonca mali odznieť vyhrážky súdom.
Karta sa o štyri mesiace obrátila. Pár minút pred ukončením testov FIA zverejnila netradičné stanovisko. Píše sa v ňom, že po dôkladnom vyšetrení ukončila analýzu fungovania pohonnej jednotky Ferrari a dosiahla s ním dohodu.
Vzbura kvôli Ferrari
Sedem stajní sa vzbúrilo a v spoločnom prehlásení žiadalo zverejniť všetky utajované informácie. Na druhý deň FIA uviedla, že si stojí za podrobnou technickou analýzou a aj keď pohonná jednotka Ferrari nebola v poriadku, bolo by náročné niečo tímu dokázať.
„Vettel nechcel byť pilotom, ktorý vyhráva s pomocou trikov,“ napísal nemecký motoristický novinár Ralf Bach.
Kauzu pomenovali Ferrarigate a porovnávajú ju s pamätnou špionážnou Spygate z roku 2007. Podľa talianskych médií aj v tejto situácii zohrali úlohu uniknuté dokumenty.