Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov podcast Výsledky výsledky

Figúru som podriadil dráhe. Každý gram je prekážka

Boh, futbal a plochá dráha. Mnoho Poliakov má zoradené priority práve v takomto poradí. Okruhové preteky na špeciálne upravených motocykloch majú v krajine výsostné postavenie. Aj preto vláda súhlasila so štartom extraligovej sezóny.

05.05.2020 12:00
Martin Vaculík Foto:
Martin Vaculík
debata

„Začíname v júni, bez divákov. Verím, že časom sa rozbehne aj seriál majstrovstiev sveta,“ vraví najlepší slovenský plochodrážnik Martin Vaculík (30).

Viacerí športovci smútia za zrušenou sezónou. Verili ste, že sa vaša začne?

Predpokladal som to. Najmä vzhľadom na vývoj situácie v súvislosti s pandémiou. Na Slovensku máme veľmi dobré čísla, ani Poliaci na tom nie sú zle. Oznámenie o začatí sezóny som očakával a mám z toho radosť. V Poľsku milujú plochú dráhu. Spolu s futbalom má najvyššie čísla návštevnosti i sledovanosti. Aj pre televízie bola priorita, aby hneď, ako to bude možné, mali čo vysielať.

Martin Vaculík. Foto: Facebook.com/vaculikracingteam
Martin Vaculik Martin Vaculík.

Vie si našinec predstaviť tamojšiu popularitu motošprintu?

Pravda je, že tento šport nepatrí u nás medzi najobľúbenejšie. Jeho fanúšikovia sú najmä v Žarnovici a okolí. V Poľsku chodí na extraligové preteky 15 000 ľudí, v play off sú návštevy ešte vyššie. Keď sa koná podujatie Grand Prix vo Varšave, na Národný štadión príde 55 000 fanúšikov. Bartosz Zmarzlik, úradujúci majster sveta, sa stal najlepším športovcom krajiny za minulý rok. Dostal viac hlasov ako futbalová superhviezda Robert Lewandowski.

Kedy cestujete do Poľska? Musíte absolvovať karanténu?

Áno, ale nebude to štátom nariadený formát ako na Slovensku. Spolu s mechanikmi dostaneme dom alebo byt, kde strávime dva týždne. Nebudeme v jednej budove s ľuďmi z rôznych kútov. Môžeme vo vnútri trénovať, čo je veľká výhoda. Po štrnástich dňoch sa všetci jazdci a členovia extraligových tímov podrobia testom na koronavírus. Na konci mesiaca sú na programe tréningy na okruhoch, súťaž odštartuje 12. júna. Už sa neviem dočkať.

Veríte aj v novú sezónu seriálu MS?

To je komplikovanejšia téma. Preteky sa idú po celom kontinente. To momentálne vidím ako problém. Aj keď sa situácia dynamicky mení. Pred šiestimi týždňami to celé vypuklo a už sa uvoľňujú opatrenia. Uvidíme, čo bude o mesiac alebo dva. Verím, že situácia sa posunie dopredu a čoskoro sa uvoľnia aj opatrenia v súvislosti s cestovaním.

Vlani ste boli piaty na svete. Dá sa posunúť vyššie?

Určite. V minulej sezóne sa mi nevyhli technické problémy. S mechanikmi sme určité veci prekombinovali a zle otestovali. Dve-tri podujatia som mohol zajazdiť aj lepšie, čo by ma teoreticky posunulo na medailovú pozíciu. Do polovice sezóny som sa delil o prvé miesto s neskorším šampiónom Zmarzlikom. Ak sa spustí seriál Grand Prix, mojou ambíciou je zaútočiť na titul majstra sveta. Ak by sa to nepodarilo, tak aspoň na medailu.

Ako ste sa pripravovali na novú sezónu?

Dlhodobo spolupracujem s osobným koučom Marošom Molnárom, s ktorým som sa pripravoval aj počas zimy. Keď sme sa dozvedeli, že prichádzajú opatrenia a strávim nejaký čas len doma, pripravil mi individuálny tréningový plán. Je postavený na cyklistike a funkčnom tréningu. Maroš je špička vo svojom odbore, som pripravený na sto percent.

V minulosti ste pracovali aj s viacerými mentálnymi trénermi. Platí, že plochá dráha je náročná okrem fyzičky aj na psychiku?

Áno – tak, ako každý iný šport. V tom našom je to možno ešte o niečo viac o hlave ako o tele. Časy, keď si jazdci chodili raz týždenne zabehať, sú minulosť. Teraz má každý osobného trénera, trénuje sa aj šesťkrát do týždňa, samozrejme dvojfázovo. Jazdci využívajú služby dietológov, všetko majú upravené na mieru. Rovnako dôležitá je psychická príprava. Spolupracoval som s viacerými mentálnymi trénermi, od každého som si niečo vzal. Pomohlo mi to. Teraz mám už dostatok skúseností, viem si pomôcť sám.

V čom je hlava dôležitá na dráhe? Treba prekonať strach z rýchlosti či kolízie?

O tom to nie je. Ak športovec pociťuje strach, mal by zmeniť disciplínu či profesiu. Obavy môžu spustiť kŕč či mentálnu brzdu, ktorá môže byť nebezpečná pre neho i pre druhých. Dôležité je sústrediť sa na preteky, vyčistiť si myseľ. Každý jazdec má na to iný spôsob. Záleží aj na tom, akú má motiváciu. Či súťaží pre peniaze, výsledky alebo radosť z jazdy.

Takto vyzerá radosť Martina Vaculíka na plochej... Foto: vaculikracing.com
Vaculík, radosť, plochá dráha Takto vyzerá radosť Martina Vaculíka na plochej dráhe.

Uvažovali ste nad prestupom v rámci motošportu? Neláka vás Rely Dakar či superbiky?

Púštna rely nie, nemám na to potrebnú stavbu tela. Dakar je pre väčších chlapov. Figúru som podriadil dráhe. Musím byť šľachovitý, chudý, v podstate čo najľahší. Robím motoristický šprint, každý gram je prekážka. Samozrejme, ani jazdci motokrosu či rely nie sú obézni, ale podiel svalstva majú väčší ako plochodrážnici.

Držať motorku pod kontrolou niekoľko hodín v piesku si vyžaduje inú stavbu tela a odlišné zameranie tréningov ako šprint. Lákali by ma skôr cestné motocykle. Som veľký fanúšik MotoGP, rád si pozriem okruhové preteky. Na prestup je však neskoro. Musel by som mať o 25 rokov menej. Najlepšie je, ak začnete ako dieťa.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #plochá dráha #Martin Vaculík