Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov podcast Výsledky výsledky
  • 11.06. 18:00 Šport skup. A
    SVK
    ESP
    23
  • 11.06. 21:00 skup. C
    POR
    FRA
    00
  • 11.06. 21:00 Šport skup. A
    ITA
    ROU
    10
  • 11.06. 21:00 skup. C
    POL
    GEO
    12
  • 12.06. 18:00 skup. D
    UKR
    DEN
    23
  • 12.06. 21:00 skup. D
    FIN
    NED
    22
  • 12.06. 21:00 skup. B
    CZE
    ENG
    13
  • 12.06. 21:00 skup. B
    GER
    SVN
    30
  • 14.06. 18:00 Šport skup. A
    ESP
    ROU
    21
  • 14.06. 21:00 skup. C
    POR
    POL
    50
  • 14.06. 21:00 skup. C
    FRA
    GEO
    32
  • 14.06. 21:00 skup. A
    SVK
    ITA
    01
  • 15.06. 18:00 skup. B
    ENG
    SVN
    00
  • 15.06. 18:00 skup. D
    FIN
    UKR
    02
  • 15.06. 21:00 skup. B
    CZE
    GER
    24
  • 15.06. 21:00 skup. D
    NED
    DEN
    12
  • 17.06. 18:00 skup. C
    GEO
    POR
    04
  • 17.06. 18:00 skup. C
    FRA
    POL
    41
  • 17.06. 21:00 skup. A
    ROU
    SVK
    12
  • 17.06. 21:00 skup. A
    ESP
    ITA
    11
  • 18.06. 18:00 skup. D
    DEN
    FIN
    22
  • 18.06. 18:00 skup. D
    NED
    UKR
    20
  • 18.06. 21:00 skup. B
    SVN
    CZE
    --
  • 18.06. 21:00 skup. B
    ENG
    GER
    --
  • 21.06. 4F
    --
  • 21.06. 4F
    --
  • 22.06. 4F
    --
  • 22.06. 4F
    --
  • 25.06. SF
    --
  • 25.06. SF
    --
  • 28.06. F
    --

Cára Dakaru chce ponížiť vnučka legendárnej vetriesky

Tisíc konských síl pod kapotou, desaťtonová hmotnosť, maximálna spotreba dvesto litrov na sto kilometrov.

08.01.2020 18:15
Eduard Nikolajev Foto:
Eduard Nikolajev.
debata (3)

Hoci sa pozornosť slovenských fanúšikov motoršportu aj na tohtoročnej Rely Dakar upiera najmä na motocykle, kráľovskou kategóriou zostávajú kamióny.

Monštruózne stroje udivujú nielen výkonom a rýchlosťou, ale vďaka najnovším technológiám aj elegantným ovládaním a precíznou navigáciou.

Najsilnejšej kubatúre uplynulé roky kraľujú dve značky – tím Kamaz Master a jeho šéf Vladimir Čagin.

Rekordér v počte víťazstiev

Je len málo ľudí, ktorí rozumejú krásam a nástrahám najslávnejšej rely sveta viac ako Čagin. Prestížne púštne dobrodružstvo ovládol sedemkrát, čo z neho robí najúspešnejšieho účastníka Dakaru v histórii.

Za mimoriadne výkony si vyslúžil prezývku Cár Dakaru. Po ukončení aktívnej kariéry na súťaženie nezanevrel a stal sa šéfom úspešného tímu.

„Pätnásť rokov na Dakare ma naučilo veľa. Viem presne, čo potrebuje jazdec na to, aby túto rely v prvom rade prežil v zdraví. Úspech sa môže dostaviť až potom,“ vraví Čagin.

Posledný triumf dosiahol v roku 2011, potom prebral pozíciu manažéra a mentora. Jeho nasledovníkom je Eduard Nikolajev. O tom, že sa v majstrovstve za volantom približuje šéfovi, svedčí víťazný hetrik na uplynulých troch ročníkov podujatia.

„Vedomosti a skúsenosti, ktoré som získal, patria medzi dôležité devízy nášho tímu. Robí mi radosť, že ich mám komu odovzdávať. Chlapci dosahujú výborné výsledky,“ chváli zverencov Čagin.

Za najväčší triumf manažérskej kariéry označil ročník 2014, na ktorom Kamazy brali prvé tri miesta. Pre ruský tím to bol emotívny moment.

Eduard Nikolajev. Dočká sa s Kamazom na slávnej... Foto: MARCELO MARAGNI/RED BULL CONTENT POOL
Eduard Nikolajev Eduard Nikolajev. Dočká sa s Kamazom na slávnej rely dalšieho triumfu?

„Trojitý úspech sme venovali Ilgizarovi Mardejevovi, ktorý skonal pol roka pred začiatkom pretekov. Patril medzi zakladateľov tímu. Jeho syn Ayrat vyhral Dakar o rok neskôr. Ťažké momenty sú pre nás výzvami a posúvajú nás vpred,“ mieni Čagin.

Rusko-česká rivalita

Na štart tohtoročnej edície Dakaru sa medzi kamiónmi postavilo 47 posádok. Hoci sú medzi nimi značky ako Renault, Hino či Iveco, najväčším vyzývateľom Kamazov by mala byť česká Tatra.

Fanúšikovia sa zároveň tešia na pokračovanie ikonických súbojov, ktoré boli ozdobou Dakaru na prelome storočí. Českého matadora Karla Lopraisa trápil vtedy 30-ročný nováčik Čagin a v roku 2000 mu senzačne uchmatol celkový triumf.

Aj Loprais má nasledovníka, dokonca s vlastnou krvou. Doterajšie maximum synovca Aleša je tretie miesto z roku 2007.

„Aleš dosiahol najlepšie umiestnenia práve na čiernom kontinente. Návrat k africkému Dakaru by mu mal vyhovovať. Umiestnenia v celkovom poradí má poskladané od trojky dole, chýba mu dvojka a jednotka. Verím, že tento rok mu to vyjde,“ želá si 70-ročná legenda.

Loprais zaostáva za Čaginom v historickom poradí o jednu výhru, z celkového triumfu sa tešil šesťkrát. „Isté je, že ho už nepredstihnem,“ berie štatistiky s humorom.

Rovnako ako strýko, aj Aleš Loprais zostáva verný značke Tatra. Jeho špeciál vylepšený o automatickú prevodovku napriek tomu nesie názov Praga V4S DKR. Odkazuje tak na legendárny nákladný automobil Praga V3S – ľudovo známy ako vetrieska.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 3 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Rely Dakar 2020