Scenár sa zopakoval – a Mercedes opäť oslavoval v predstihu. Červená revolúcia, ako niektorí novinári nazývali snahy o návrat Ferrari na trón, sa neuskutočnila. Napriek tomu sezóna s 21 podujatiami (až na niekoľko výnimiek) nenudila. Vybrali sme momenty a protagonistov, ktorí najviac zarezonovali.
Útok Hamiltona a Mercedesu na rekordy
Jedenásť víťazstiev, už štvrtýkrát v kariére rekordných 17 pódií a pohodové uchmatnutie šiesteho titulu. Hviezdny pretekár Mercedesu Lewis Hamilton potvrdil pretekársku suverenitu, rozdrvil konkurenciu a v predstihu obhájil celkové prvenstvo. Brit stráca na rekord Michaela Schumachera už len jeden titul.
„Verím, že budúci ročník bude dramatickejší. Chcem naďalej víťaziť a byť konkurencieschopný v boji o čelo. Je rozumné, aby som premýšľal nad budúcnosťou, ale žiadne rýchle rozhodnutie neplánujem,“ reagoval na stretnutie s prezidentom Ferrari Johnom Elkmannom. Mercedes prekonal práve taliansku stajňu ziskom rekordného šiesteho Pohára konštruktérov pre najlepší tím sezóny za sebou. Tešil sa štyri preteky pred koncom.
Ďalšia frustrácia a rozpory vo Ferrari
Sľubné testy sa do ostrého šampionátu nepreniesli. Zásluhou ambiciózneho nováčika Charlesa Leclerca sa Ferrari dočkalo prvého triumfu až v 13. podujatí sezóny na VC Belgicka. Aj keď v septembri Monačan ešte raz uspel a jedno víťazstvo pridal aj Sebastian Vettel, na jazdcov Mercedesu stratilo duo v konečnom hodnotení až 235 bodov. Tím z Maranella prenasledovali zlé strategické rozhodnutia a pribudli i konflikty medzi jeho jazdcami. Z posledných pretekov v Brazílii sa dokonca vzájomnou kolíziou obaja vyradili.
„Prekročili hranicu rizika, no môžeme to brať ako šťastie či poučenie na ďalšiu sezónu. Dvaja výborní jazdci sú si navzájom motiváciou,“ povedal šéf tímu Mattia Binoto. V pondelok prezradil, že ani v ďalšom roku neuprednostní žiadneho z pilotov.
Maximá dravého Verstappena
Najviac víťazstiev aj bodov v doterajšej kariére. Max Verstappen odjazdil v Red Bulle najlepšiu sezónu a v celkovom hodnotení skončil na treťom mieste pred jazdcami Ferrari. Jeho tím absolvoval premiérovú sezónu s motormi Honda a ukázalo sa, že prechod od Renaultu bol dobrý krok.
„Verstappen je podľa mňa je najlepší. Je vždy v útočnom móde a fanúšikom ponúka vzrušujúce chvíle,“ nešetril chválou dvojnásobný šampión Fernando Alonso. Viacerí experti považujú Holanďana za najvážnejšiu hrozbu pre Hamiltona. „Myslím si, že sme schopní zaútočiť na titul. Máme dobrý základ do ďalšej sezóny,“ vyhlásil Verstappen, ktorého na podujatiach sprevádza početný fanklub, ktorému prischlo pomenovanie Oranžová armáda.
Nemecké šialenstvo
S menom Verstappena sa spája posledná júlová nedeľa. Stal sa víťazom pre dážď skrátenej Veľkej cene Nemecka, ktorú médiá označili aj za najnapínavejšie preteky histórie. Majstrovský Mercedes v jubilejnom 200. štarte v F1 pohorel a po 22 pretekoch v rade nezískal ani bod (Hamiltona klasifikovali na 11. mieste, Bottas havaroval). Blamáž favorita využil Vettel, ktorý domácim fanúšikom ponúkol parádnu stíhaciu jazdu z 20. na druhé miesto.
„Mal som pocit, že tieto preteky sú nekonečné. Nakoniec mi to pomohlo, pretože som si mohol zvyknúť na pneumatiky na mokrú trať a vychádzali mi útoky,“ tešil sa Vettel. Na tretie miesto sa vyšvihol Daniil Kvjat z Toro Rosso. „Bolo to ako horor a čierna komédia v jednom,“ opísal chaotické dianie s viacerými haváriami, šmykmi či výjazdmi bezpečnostného vozidla. Hockenheimské divadlo sa v budúcej sezóne nezopakuje, zastávka v Nemecku z kalendára vypadla.
Po rokoch pódiový McLaren
Tradičná stajňa McLaren po výmene vedenia ukázala progres, ktorý ozdobil tretím miestom na Veľkej cene Brazílie Carlos Sainz. Britský tím sa dočkal umiestnenia na stupni víťazov po 2072 dňoch a 118 pretekoch (naposledy na VC Austrálie v marci 2014). Španiel podal heroický výkon – štartoval z posledného miesta.
„Prežívame výnimočný deň. Boli to neuveriteľné preteky, urobili sme maximum, riskantná stratégia na jednu zastávku nám vyšla,“ radoval sa Sainz. Spolu s Landom Norrisom vybojovali viac ako dvojnásobok tímu oproti minulému roku. McLaren napriek oživeniu v roku 2021 vymení dodávateľov motorov Renault za Mercedes. Toto spojenie dosiahlo v rokoch 1995 – 2014 tri jazdecké tituly.
Rozpačitý návrat Kubicu
Ostro sledovaný comeback sprevádzalo trápenie. Populárny Poliak Robert Kubica sa vrátil do F1 po osemročnej pauze, ktorú zavinilo vážne zranenie ruky v pretekoch rely. V zúfalom Williamse figuroval najčastejšie na chvoste štartového poľa. Mladý tímový kolega George Russell ho zdolal vo všetkých kvalifikáciách, no narozdiel od neho Krakovčan vydoloval bod. V Nemecku mu však pomohli viaceré vypadnutia a dodatočná diskvalifikácia jazdcov Alfy Romeo.
„Cítim, že nadišiel čas, aby som sa posunul k ďalšej kapitole kariéry. Rád by som pokračoval v F1, no nie za každú cenu. Túžim po niečom, čo mi opäť prinesie trochu radosti,“ lúčil sa v septembri. V budúcej sezóne by mal byť testovacím a simulátorovým jazdcom a účinkovať aj v okruhovom seriáli, pravdepodobne v DTM. V sedačke Williamsu ho nahradí Kanaďan Nicholas Latifi.
Lúčenie smutného rekordéra
Väčším prekvapením je odchod Nica Hülkenberga. Na miesto 32-ročného Nemca v Renaulte sa dostal Esteban Ocon a ďalší tím po ňom nesiahol. Aj keď v nižších sériách zbieral triumfy, v najvyššej kategórii sa pri 177 štartoch nedočkal nielen víťazstva, ale ani pódiového umiestnenia. Napriek tomuto negatívnemu rekordu mu však kvality rozhodne nechýbajú. V roku 2015 napríklad ovládol spolu s Nickom Tandym a Earlom Bamberom slávnu dvadsaťštyrihodinovku v Le Mans.
„Jedna kapitola sa končí, druhá sa začína,“ pripomenul Hülkenberg Kubicove rozlúčkové slová. „Na niekoľko mesiacov si od pretekania oddýchnem, o ďalších krokoch rozhodnú srdce a hlava. Určite ma čakajú aj ťažké chvíle, ale bez nich to nejde,“ doplnil.