Malebnú trať v štajerskom Spielbergu, dejisku Veľkej ceny Rakúska, zaplavila oranžová farba. Tamojšie tribúny už niekoľkýkrát ovládli priaznivci holandského pretekára Maxa Verstappena. Davy mierili najmä na tribúnu v blízkosti jednej z dominánt Red Bull Ringu, 17-metrovej skulptúre býka. Z jeho postoja srší sila, ktorá s tisíckami hlasiviek vytvára pocit neporaziteľnosti.
Fanúšikovia vo výrazných tričkách mávali vlajkami a odpaľovali dymovnice už počas zahrievacieho kola. Ich miláčik sa im napriek chybe na štarte odvďačil najlepším možným spôsobom. Po bravúrnej jazde obhájil minuloročný triumf.
„Nie som superstar, som jednoducho Max. Pretekár F1 a normálny človek,“ skonštatovala stále len 21-ročná, ale v posledných rokoch jedna z najvýraznejších postáv štartového poľa. S jeho slovami sa nedá úplne súhlasiť. Bežný človek sa nestane najmladším pilotom v histórii formuly 1 (na štarte VC Austrálie 2015 mal 17 rokov a 166 dní).
Štvorročný v motokáre
Verstappenovu cestu medzi elitu pozorne sledoval jeho krajan Stefan Zwinkels, editor portálu F1-Planet.com.
"Ľudia si často myslia, že za raketový vzostup Maxovej kariéry môže najmä jeho otec, bývalý jazdec Jos Verstappen a mama Sophie Kumpenová, úspešná jazdkyňa v motokárach. Nie je to úplne pravda. Do motokáry sa túžil posadiť už ako štvorročný. Rodičia mu sen splnili, aj keď ešte chceli nejaký rok počkať.
V šestnástich jazdil F3 a v ďalšej sezóne už efjednotku v tíme Toro Rosso. Prešiel rok a už ako pretekár Red Bullu sa dočkal prvého triumfu – ako najmladší pilot v dejinách šampionátu. A to je stále len začiatok výnimočného príbehu," vraví pre Pravdu Zwinkels.
Vstup dravého mladíka do kráľovského seriálu sprevádzali aj negatívne reakcie. Vyčítali mu napríklad málo skúseností z nižších formulových sérií. Poradca Red Bullu pre motoristický šport Helmut Marko mal iný názor. Tínedžera dokonca prirovnal k legendárnemu Ayrtonovi Sennovi. Veril svojej intuícii.
„A urobil dobre. Neberte to ako vlastenecké reči, ale Max od vstupu do F1 ukazuje nesporné kvality. Jeho predbiehacie manévre sú brilantné, štýl jazdy často až nad rámec predstavivosti. Nie je náhoda, že na konci sezón získava ocenenia. V mnohých ukazovateľoch je lepší ako Sebastian Vettel či Valtteri Bottas,“ dodáva.
Lepší ako Hamilton
To však nie je všetko. Podľa šéfa tímu Red Bull Christiana Hornera je jeho eso – v súčasnej forme – dokonca najlepším pilotom v súčasnej formule 1. Áno, lepším ako päťnásobný majster sveta a suverénny líder ročníka Lewis Hamilton. Súhlasí s týmto názorom aj Zwinkels?
„Na toto je ťažké odpovedať. Lewis sedí v inom monoposte, kariéru si vyšliapal inými chodníkmi. Povedal by som, že Max je odvážnejší a má o niečo lepšiu intuíciu v súbojoch. Vyzdvihol by som aj jeho konzistentnosť a prácu s pneumatikami. Netreba pritom zabúdať, že od Lewisa je mladší o takmer 13 rokov,“ upozorňuje na výrazný vekový rozdiel.
Dlhoročný reportér F1 Ralf Bach, ktorý spolupracuje s portálmi F1-Insider.com či Auto Bild Motorsport, si myslí, že Verstappen s Hamiltonom by sa mali stretnúť v jednom tíme.
„Max jednoducho musí ísť do Mercedesu. Bol by pravým vyzývateľom Hamiltona. Pri tejto dvojici by sme si pripomenuli roky 1988 a 1989 a rivalitu Ayrtona Sennu a Alaina Prosta. Napriek nadvláde jedného tímu držala celý svet v napätí,“ zamýšľa sa pre Pravdu.
Verejnoprospešné práce pre predátora
Verstappen má v sebe vášeň typickú skôr pre minulú éru slávnych pretekov. Spomeňme napríklad novembrové podujatie v Brazílii a kolíziu so Sebastianom Oconom, ktorá Verstappena pripravila o víťazstvo. V cieli šiel za jazdcom Force Indie a niekoľkokrát doňho strčil. Verstappen vyfasoval za svoje správanie dva dni verejnoprospešných prác. Ocon však nebol jediný, kto pocítil silu Holanďanovho Red Bullu na trati.
„Je predátor, ale jeho štýl by som nenazval agresívnym. Keď hľadáte limit, občas ho prepálite a potom je to v rukách komisárov. Väčšina Verstappenových manévrov však bola v súlade s pravidlami, vrátane posledného s Leclercom (v infarktovom závere VC Rakúska s kontaktom kolies predstihol vedúceho jazdca Ferrari, ktorý neúspešne žiadal pre súpera trest pozn.). Max sa poučil z chýb. Na súperoch vyhľadáva slabiny a snaží sa z nich čistým spôsobom ťažiť. Držať sa v úzadí bez snahy? To vám predsa preteky nevyhrá,“ hodnotí Zwinkels.
Verstappena považuje za rafinovaného perfekcionistu: „Súperi majú minimum času i priestoru vôbec sa nadýchnuť pri jeho atakoch. Má úžasný cit pre auto, intuitívne preň hľadá zlepšenia. Svoje umenie si necibrí len v monoposte, ale aj v simulátore. Hľadá dokonalú stopu, čo najrýchlejší vjazd a výjazd zo zákruty. Nemyslím si, že by to v takejto miere robil nejaký iný jazdec.“
Vášeň v oranžovej
Aj tieto vlastnosti Verstappenovi dozaista prinášajú rastúcu popularitu nielen medzi krajanmi. More rovnakej farby v hľadisku naposledy fanúšikovia zažili v časoch panovania Michaela Schumachera vo Ferrari.
„Schumacher mal za sebou dve obrovské krajiny – Nemecko a Taliansko, Holandsko je oproti nim oveľa menšie a vidíte, výjazdy za Maxom dosahujú impozantné rozmery. Oranžová armáda pri trati je vášnivá a hlučná rovnako ako na reprezentačnom futbale alebo u nás veľmi obľúbených šípkach,“ uzatvára holandský expert.
Ďalšou zastávkou šampionátu (a určite aj Verstappenovho fanklubu) je víkendová britská Veľká cena v Silverstone. Preteky odštartujú v nedeľu o 15.10 (priamy prenos Sport 2). Skalp Hamiltona na jeho domácej pôde by mohol dodať sezóne nový náboj.
TV Pravda: Pozrite si, ako prognózovali sezónu formuly 1 v relácii Týždeň v športe – formulový špeciál komentátor Števo Eisele a automobilový pretekár Richard Gonda: