Jeho šieste víťazstvo v tejto sezóne umocnilo kraľovanie Mercedesu. Vo zvyšných dvoch pretekoch triumfoval jeho tímový kolega Valtteri Bottas.
V súčte s minulou sezónou si jeden z jazdcov Mercedesu vychutnal víťazné šampanské desiatykrát za sebou. Suverénna stajňa zopakovala vlastný kúsok z roku 2016, v ročníku 2002 sa to podarilo Ferrari. Na rekord talianskeho tímu z päťdesiatych rokov chýbajú tímu okolo šéfa Tota Wolffa štyri triumfy.
Aj futbal a tenis bývajú nezaujímavé
Zdá sa, že pokoriť bradaté maximum pre Mercedes nepredstavuje problém. Motošportový šampionát, ktorý sa hrdí prívlastkom kráľovský, však trpí. Jeho atraktivita sa obohratým scenárom znižuje a fanúšikovia bijú na poplach.
„Televíziu som vypol ešte pred cieľom. Načo sa trýzniť? Hneď po zhasnutí štartových svetiel sme vedeli, kto vyhrá a kto bude druhý. Nevadí, aspoň sme si pri krúžiacich formulách mohli dopriať nedeľný spánok,“ neskrývali priaznivci frustráciu v diskusii pri oficiálnom zostrihu VC Francúzska.
Líder hodnotenia Hamilton vraj nahnevaným reakciám rozumie. „Fanúšikovia sú rozladení, viem sa vcítiť do ich kože. Aj ja som vyrastal pri prenosoch F1. Ale my jazdci za to nemôžeme, neurčujeme pravidlá. Dostaňte pod tlak ľudí vo vedení, aby robili svoju prácu,“ uviedol Brit.
Súhlasí s ním aj šéfredaktor portálu Motorsport-Magazin.com Stephan Heublein. „Viniť pretekárov zo súčasnej situácie nie je správne. Každý jeden zo seba vydáva maximum a na úspech sa tvrdo nadrie. Bez toho to nejde,“ vraví pre Pravdu.
Piloti F1 podľa dlhoročného motošportového novinára patria medzi najsúťaživejších športovcov. „Občas to dosahuje až extrémne rozmery. Napriek tomu sezóna prináša aj nezáživné preteky. Je to prirodzené, ani vo futbale či tenise nie sme zakaždým svedkami strhujúceho divadla,“ pripomína.
Schumacherove rekordy v ohrození
Nádej Ferrari Sebastian Vettel stráca v majstrovskom boji na rivala Hamiltona priepastných 76 bodov. Pre zaujímavosť – vlani ich v tomto čase, pred Veľkou cenou Rakúska (nedeľňajšie preteky odštartujú o 15.10 SELČ, priamy prenos Sport2), delilo 14 bodov v neprospech Nemca. Ten ešte pred letnou prestávkou vystrčil rožky, no v druhej polovici sezóny utrpel drvivú prehru a s titulom sa rozlúčil.
Ak by sa tento scenár zopakoval a neprišlo by k zásadnému obratu, dominancia Mercedesu by zatienila aj časy kraľovania Ferrari s Michaelom Schumacherom v úvodných rokoch nového milénia.
Hamilton za najúspešnejším jazdcom F1 v histórii zaostáva o dva tituly. Už tento rok však môže vyrovnať (ale aj prekonať) rekord legendy v počte víťazstiev. To francúzske bolo jeho 79. na najvyššej úrovni, legendárny Schumi ich dosiahol 91. Do konca ročníka zostáva 13 zastávok.
„Nemyslím si, že sa to Hamiltonovi v tejto sezóne podarí, ale matematicky je to možné. Už viackrát som sa presvedčil, že vo formule dokonale platí príslovie nikdy nehovor nikdy. Veľa závisí od výsledkov Bottasa, myslím si, že okrem neho si ešte zopár triumfov rozdelia Ferrari a Red Bull. Nebudem tajiť, že ako Nemec by som rád videl na čele štatistík Schumachera, ale Hamiltonova forma je famózna. Pri súčasnej hegemónii Mercedesu je v ohrození aj historické maximum v počte titulov,“ prognózuje Heublein.
Dokonalý súlad v Mercedese
Všetko pritom mohlo byť tento rok inak. „Spomeňte si na úvod predsezónnych testov v Barcelone. Spočiatku sa zdalo, že Ferrari našlo recept minimálne na potrápenie najväčšieho súpera. Aj keď Mercedes priniesol na záver prípravy vylepšenia, nikto by zrejme nepredpokladal, že bude mať po prvej tretine sezóny takúto prevahu. Domáce úlohy zvládol v zime lepšie ako súperi. Tí sú v nezávideniahodnej situácii. Ľahko sa povie, že by sa mali zlepšiť, keď vedia, že Mercedes nespí,“ zamyslel sa novinár.
Hybridná éra F1 nemeckému tímu mimoriadne praje. Od jej začiatku v roku 2014 nespoznala premožiteľa v hodnotení jazdcov ani konštruktérov. Dôvodov je viacero.
„Partia v Mercedese našla pod vedením Wolffa dokonalý súlad. Z pozície šéfa vyvíja tlak na všetkých členov tímu a vedie ich k tomu, aby sa neustále zlepšovali. Jeho cieľom je byť jednotkou v každej sfére – nielen na trati ale aj mimo nej,“ nepochybuje Heublein.
Práve stabilita je jedným z kľúčov k úspechu. Mercedes si drží stálice, vďaka ktorým vytvoril tím snov. Heublein spomenul kúzelníkov Geoffa Willisa (technológie) a Alda Costu (konštrukcie). Oboch uchmatol konkurencii v roku 2011.
„Dizajnéri či inžinieri sa vlastne ani nedostanú k pokušeniu prestúpiť k rivalom. Stajňa okrem mien, ktoré sú zárukou úspechu, podporuje aj nové talenty. Rozpočet jej to dovoľuje,“ hovorí expert.
Inšpirácia súbojom Prost vs. Senna
Drámu do majstrovského boja môže priniesť interný súboj v Mercedese. Inšpiráciou môže byť pamätná rivalita Alaina Prosta a Ayrtona Sennu v McLarene v 80. rokoch.

„A nielen tá. Spomeňte si na nedávnu bitku Hamiltona s Nicom Rosbergom. Vyvrcholenia týchto sezón sa radia medzi najpamätnejšie. Aj boj kolegov môže byť vzrušujúci. Bottas mal sľubný štart, no mal by sa vzchopiť, pretože o titule bude rozhodnuté po letnej prestávke,“ upozorňuje Heublein.
Najdôležitejšou otázkou je, ako ukončiť nudu vo formule 1. Žurnalisti špekulujú, či by seriál neokorenili zmeny v štartovom poli. Jednou z možností je napríklad posadiť vedľa Hamiltona do Mercedesu dravého a ambiciózneho mladíka z Red Bullu Maxa Verstappena a trochu naštrbiť hviezdnu pozíciu.
Heublein by privítal viac skutočného pretekania: „Pomohlo by zvýšiť počet atraktívnych predbiehacích manévrov a jázd na limite. Súboje by mali byť čo najvyrovnanejšie, pretože keď je predbiehanie prilíš jednoduché, stáva sa nudným. FIA (Medzinárodná automobilová federácia, pozn.) a F1 sa potrebujú spojiť a do nových pravidiel vniesť len správne rozhodnutia.“
Očakávané revolučné zmeny na rok 2021 by po odklade mali zverejniť až koncom októbra tohto roka. Okrem vynoveného vizuálu monopostov nastanú viaceré technické obmedzenia a nastoliť by sa mali aj nové športové či finančné reguly.

Za chyby sa platí
Zatraktívniť seriál by mohli aj nové trate. Heublein označil dejisko poslednej VC Francúzska, trať Paula Ricarda, za ukážku fádnosti: „Potrebujeme viac štrkových pascí a trávy vo výbehových zónach namiesto toľkého nekonečného asfaltu. Jazdci musia byť za chyby potrestaní. Dnes stratia pri jazdeckej chybe len niekoľko sekúnd, štrk by mohol ich preteky aj ukončiť.“
Navrhuje aj vylepšenia v neoddeliteľnej súčasti F1 – aerodynamike monopostov. „Turbulencie za prenasledovaným autom, takzvaný špinavý vzduch, príliš znevýhodňujú útočiaceho pretekára. Malo by sa to zmeniť,“ myslí si.
Formula 1 by tiež mala nájsť riešenie na pomoc menším tímom, napríklad pomocou rozpočtového stropu a spravodlivejšieho rozdelenia financií.
„V súčasnosti nie je možné, aby sa nezávislé, ale dokonca ani továrenské tímy priblížili k trojici Mercedes, Ferrari a Red Bull. Som presvedčený, že ak by sa niečo z mojich prianí splnilo, na čele by sme videli zaujímavý mix,“ verí expert.
TV Pravda: Niki Lauda nám zanechal veľké dedičstvo, vraví šéf FIA Jean Todt, ktorý navštívil Bratislavu