Pretekári sa blížili ku koncu 27. kola Veľkej ceny Kanady, keď sa Robert Kubica dostal do kontaktu so súperom Jarnom Trullim z Toyoty.
Poliakov monopost BMW Sauber katapultovala do vzduchu nerovnosť na tráve a stal sa neovládateľným. V rýchlosti takmer 300 km/h narazil do betónových bariér. Kubica v momente nárazu čelil preťaženiu 28 G. To znamená, že 73 kilogramový jazdec vážil 2040 kg.
Zdemolovanú formulu odrazil múr späť na trať a po premete zostala ležať na boku. Na jednej z fotografií je vidieť trčiace nohy Kubicu z vraku. „Bol to veľmi dramatický moment. Bál som sa a mysľou mi prebehol najhorší scenár,“ spomína pre Pravdu poľský motoristický novinár Łukasz Kuczera.
Zábery z boxov a tribún ukazovali šokované tváre. Sekundy plynuli ako hodiny. Po niekoľkých minútach Kubicu z kokpitu vyslobodili a naložili do sanitky.
Kanadské vykúpenie
Správy z montrealskej nemocnice vyzneli priam ako zázrak. Podozrenia na zlomeniny sa nepotvrdili a Kubica utrpel len ľahké zranenia. Pri nehode bol po celý čas pri vedomí.
„Fanúšikovia hovorili, že oklamal svoj osud. Pred niekoľkými rokmi by bola takáto nehoda smrteľná. Ukázalo sa, aký posun nastal v bezpečnosti vo formule 1,“ tvrdí Kuczera. Kubica pre narazený členok vynechal jedny preteky – VC USA. Zaskočil ho 19-ročný testovací jazdec tímu Sebastian Vettel, ktorý zažil debut v šampionáte.
Strih o rok neskôr. Kubica vidí neďaleko miesta hororovej nehody šachovnicovú vlajku. Jej mávanie je však tentoraz výnimočné. Vyhráva svoje prvé a dosiaľ posledné preteky F1.
Premiérový triumf zaznamenáva aj stajňa BMW Sauber a Krakovčan sa dokonca dostáva na čelo priebežného poradia. Oficiálna stránka F1 spojila dve udalosti a vytvorila spomienkové video s názvom Kanadské vykúpenie.
Kubicov kanadský príbeh pokračuje. V nedeľňajších pretekoch (štart 20.10, priamy prenos Sport2) odštartuje na okruhu Gillesa Villeneuva v odlišnej situácii. Na osudovom mieste sa predstaví prvýkrát po tohtosezónnom návrate medzi formulovú smotánku.
Pribrzdila ho vážna nehoda v rely v roku 2011, pri ktorej prišiel o časť predlaktia a podstúpil niekoľko operácií. Sen si však splnil, aj keď jazdí s hendikepom a pri fotografovaní v tričku si ruku reflexívne schováva.
„Prežil som ťažkých osem rokov, kým som si vybojoval návrat do formuly 1. Výziev budem mať viac a verím, že narozdiel od vlaňajška naplníme očakávania,“ hovoril jazdec Williamsu v rozhovore pred štartom ročníka pre web F1.
Romantické predstavy nestačia
Realita je však odlišná. Snahy o oživenie tradičného Williamsu pripomínajú tragikomédiu. Oneskorené predsezónne testy, prestavba nelegálneho monopostu, strategické lapsusy… Nie je prekvapujúce, že v doterajších šiestich pretekoch sa krčil na chvoste výsledkových listín.
„Účinkovanie Paddyho Lowa na pozícii technického riaditeľa nefungovalo a takisto ani myšlienka B-tímov. Williams nemá šancu súperiť so stajňami ako Racing Point či Alfa Romeo. Chýbajú mu financie na vytváranie vlastných konkurencieschopných súčiastok a nemôže počítať s pomocou veľkých tovární, napríklad Mercedesu,“ vymenúva Kuczera hlavné dôvody neúspechu.
Po prepustenom Patrickovi Headovi je na čele tímu Claire Williamsová. Vďaka otcovi Frankovi, zakladateľovi tímu, má toto meno cveng. Podľa Kuczeru však prispela k súčasnej mizérii: „Williamsová má síce romantické predstavy o F1, ale časy sa zmenili.“
Podobný názor má aj Ralf Schumacher. Nemecký exjazdec vyhral všetkých 6 pretekov F1 v kariére vo farbách Williamsu. „Pri Headovi bol v tíme balans. Teraz štýl vedenia Williamsu pripomína sedemdesiate a osemdesiate roky – tak trochu vládu strachu a teroru. Je to škoda, pretože ľudia musia byť motivovaní,“ rýpol si mladší brat Michaela Schumachera koncom marca pre motorsport-total.com.
Dajte mi Mercedes, budem ako Bottas
Kubica nestačí na svojho 21-ročného tímového kolegu Georga Russella, a to v kvalifikáciách i pretekoch. Poliak sa dokonca nedávno vyjadril, že majú k dispozícii kompletne iné monoposty, čo následne Williamsová poprela.
„Dajte mi Mercedes a urobím rovnako kvalitnú prácu ako Valtteri Bottas,“ reagoval Kubica na kritické ohlasy príkladom aktuálne druhého jazdca celkového poradia. Poslednú zaťažkávaciu skúšku v uličkách Monte Carla zvládol, aj keď po kolízii finišoval až osemnásty. „Viacerí si mysleli, že tu nebudem vedieť točiť volantom. Presvedčil som ich o opaku,“ pochválil svoj výkon Kubica.
Isté je, že v Poľsku po rokoch oživil záujem o F1. „Je u nás oveľa populárnejšia, prenosy z pretekov sa znovu vysielajú vo verejnoprávnej televízii. Aby sa tento trend udržal, Kubica musí zostať vo formule 1 aj v roku 2020,“ myslí si Kuczera. V zmluve má opciu na ďalší rok, podľa vedenia tímu ale budú rozhodujúce výkony.
Williamsová pred víkendovými pretekmi uviedla, že vidí svetlo na konci tunela. Zažiari na cestu aj Kubicovi? Jeho príbeh by si to zaslúžil.
Milióny na poľskú hviezdu
Na vstupe Roberta Kubicu do F1 má veľkú zásluhu PKN Orlen. Petrochemický gigant nalieva do Williamsu ročne 10 miliónov eur. Podľa motoexperta Kuczeru sa nevýrazné výsledky pod podporu poľskej hviezdy nepodpíšu: „Spoločnosť ťaží z proma Kubicu, nie Williamsu, a preto by mohla potiahnuť spoluprácu aj v roku 2020. Ide však o politické rozhodnutie. Na jeseň nás čakajú parlamentné voľby a všetko sa môže zmeniť.“ Prezident poľského koncernu Daniel Obajtek sa už skôr vyjadril, že jeho ambíciou je dostať sa na rovnakú sponzorskú úroveň, v akej je napríklad Petronas v majstrovskom Mercedese.