Kráľovná motošportu si v 70. sezóne pripíše ďalšie výnimočné jubileum. Jej diely sa od šanghajského víkendu už budú rátať štvorciferne.
Dosiahnutie magickej tisícky podujatí (prvá grand prix sa uskutočnila v roku 1950 v Silverstone) je okrem prehliadky prilieb jazdcov s retro motívmi či špeciálneho šampanského pri pódiovom ceremoniáli aj príležitosťou na bilancovanie. Ale najmä načrtnutie blízkej budúcnosti celosvetovo preslávenej značky F1.
„Tento míľnik je jej najžiarivejším symbolom. Šampionát má úžasnú históriu a vplyv. Formulu 1 chceme spraviť ešte veľkolepejšou, pretekársky nepredvídateľnejšou a udržateľnejšou z ekonomického i ekologického hľadiska. Svet sa rýchlo mení a ďalšia generácia by s týmto posunom mala držať krok,“ uviedol technický šéf F1 Ross Brawn.
Prezident Medzinárodnej automobilovej federácie FIA Jean Todt nepochybuje, že rovnaká pýcha ako dnes bude panovať v kolotoči aj pri jeho 2000. veľkej cene. „Ľudia budú vždy túžiť po pretekoch. Posúvanie limitov a láska k rýchlosti sú zakorenené v našej DNA,“ tvrdí Todt.
Rozpočtový strop teší aj straší
Výroky niekdajších veľkých postáv Ferrari, historicky najúspešnejšej stajne F1, majú cveng. Odzrkadlia sa však v blížiacej sa revolúcii?

Nové pravidlá majú vstúpiť do platnosti od sezóny 2021. Medzi plány patrí postupné vyrovnávanie síl štartového poľa, k čomu by malo pomôcť zavedenie rozpočtového stropu. Chase Carey, šéf vlastníka formuly 1 Liberty Media, vraj už po prvom náznaku novinky postrehol záujem konštruktérov rozšíriť štartové pole zo súčasných 10 opäť aspoň na 12 tímov.
Menším hráčom sa vízia boja o vyššie priečky pozdáva, no tradičným gigantom to môže priniesť komplikácie. Pre ilustráciu: Ferrari dostalo od manažmentu F1 na aktuálnu sezónu 205 miliónov dolárov, rival z Mercedesu si ukrojil 177, no tímu Toro Rosso sa ušlo len 52. Spomínané čiastky pochádzajú z každoročných príjmov seriálu, stajniam z neho rozdelia približne 60 percent (viac ako miliardu dolárov).
Okrem výsledkov v predchádzajúcich troch ročníkoch a poradia v minulej sezóne si môžu tímy prilepšiť aj bonusmi za konštruktérske tituly a historickú stopu v šampionáte. Je jasné, že v poslednom spomínanom meradle na Ferrari nikto nemá. Je jedinou stajňou, ktorá je na štarte od založenia F1.
„Je to neférová distribúcia a kým bude platiť, nové tímy neprilákame. Uvedomujeme si dôležitosť a výnimočné miesto Ferrari, ale musíme nájsť rovnováhu medzi ich ocenením a spravodlivou pozíciou iných,“ povedal Brawn.

V Maranelle veria v rovnováhu
Pri tejto téme už tím z Maranella ukázal svoj temperament. Pri avizovanom znížení bonusov neraz pohrozil odchodom zo scény.
„Je to reálna hrozba. Ferrari je schopné odísť, ak ho niekto nahnevá alebo sklame. Formula 1 je Ferrari a Ferrari je Formula 1. Túto značku si kdekoľvek na svete spájajú s F1, nie s jej športiakmi. Bez Ferrari by som seriál neznášal a žiadneho promotéra by takýto odchod nepotešil,“ vyjadril sa pred časom k problematike bývalý šéf F1 Bernie Ecclestone.
„Ak sa zmení ihrisko, nemáme záujem pokračovať v hre,“ zdôraznil ešte koncom roka 2017 vtedajší prezident Ferrari Sergio Marchionne. Po jeho úmrtí v júli minulého roka prišlo v tíme k reorganizácii. Nové postavy vo vedení zmiernili vážnosť vyhrážok a pôsobia optimistickým dojmom. Alebo je to ticho pred búrkou?
„Zoznam na prediskutovanie je dlhý. Riadenie, príjmy, finančné predpisy, technické pravidlá, štandardizácia…“ vymenoval body rokovaní jeho šéf Mattia Binotto. „Ale verím, že nájdeme rovnováhu,“ dodal.
Prípadné zlyhanie diskusií by mohli výrok o zmene ihriska opäť oživiť. Ubrať z elitného statusu (a zo štedrých bonusov) by sa nepáčilo nikomu.
Pole position pre Bottasa
Fínsky jazdec Valtteri Bottas zvíťazil v sobotňajšej kvalifikácii na nedeľňajšiu Veľkú cenu Číny formuly 1. Dvadsaťdeväťročný pilot tímu Mercedes si pripísal siedmu „pole position“ v kariére, prvú v tejto sezóne. Bottas na okruhu v Šanghaji zdolal o 23 tisícin sekundy britského tímového kolegu Lewisa Hamiltona.
Z druhého radu odštartujú pretekári Ferrari, tretie miesto v kvalifikácii si vybojoval Nemec Sebastian Vettel, ktorý zaostal za Bottasom o priepastných 301 tisícin sekundy. Štvrtého s odstupom 318 tisícin sekundy klasifikovali Monačana Charlesa Leclerca.
„Zatiaľ prežívame dobrý víkend, dnes som sa cítil skutočne pohodlne. Trochu som sa trápil v poslednej časti kvalifikácie, kým som poskladal dokopy perfektné kolo, ale napokon to stačilo. Auto sa správa naozaj dobre, Lewis sa tiež výrazne zlepšil. Bolo to neuveriteľne tesné,“ povedal Bottas bezprostredne po kvalifikácii.
Kvalifikácia – výsledky
1. Valtteri Bottas (Fín.) Mercedes 1:31,547 min, 2. Lewis Hamilton (V. Brit.) Mercedes +0,023 s, 3. Sebastian Vettel (Nem.) Ferrari +0,301, 4. Charles Leclerc (Mon.) Ferrari +0,318, 5. Max Verstappen (Hol.) Red Bull +0,542, 6. Pierre Gasly (Fr.) Red Bull +1,383
TV Pravda: Ukončí niekto nadvládu Mercedesu? Kto bude čiernym koňom šampionátu? Ako dopadne návrat Roberta Kubicu? Komentátor F1 Števo Eisele a automobilový pretekár Richard Gonda prognózujú novú sezónu formuly 1 v relácii Týždeň v športe – formulový špeciál: