Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov podcast Výsledky výsledky

Súzvuk Kočiho úspechu: jazda na limite a dôvera v pedanta

Výzva, motivácia, nová energia. Aj týmito slovami opísal Martin Koči vo februári svoje očakávania pred novou sezónou. Nadšenie juniorského vicemajstra sveta v rely spred dvoch rokov bolo pochopiteľné.

20.11.2018 13:00
debata
Martin Koči za volantom špeciálu Škoda Fabia R5... Foto: Martinkoci.com
Martin Koči Martin Koči za volantom špeciálu Škoda Fabia R5 na Rely Azorské ostrovy.

Ambiciózneho pretekára čakal štart v novovzniknutom tíme so špičkovým autom. Výborné vyhliadky do boja o titul potvrdil vo veľkom štýle. Koncom októbra sa stal majstrom Slovenska na Rely Košice, v mieste svojho rodiska, bydliska a sídla jeho tímu.

Dráma do poslednej zastávky

Honor národného šampióna ozdobil 25-ročný jazdec v zeleno-bielych farbách Škody Slovakia Motosport. Vyvrcholeniu šesťdielnej sezóny dodala korenie dramatická zápletka. Koči so spolujazdcom Radovanom Moznerom ml. mali pred záverečnou zastávkou rovnaký počet bodov ako dvojica Gregorz Grzyb, Boguslaw Browiński. Poliaci však pocítili krutosť motoristického športu a v úvode ich šance pochovalo poškodené riadenie.

Kočimu sa naskytla šanca. Aké mal pri nej pocity?

„Zvláštne. Každý očakával napínavý súboj, ale to, že Grzyb nedokončí ani prvú rýchlostnú skúšku, nikto nepredvídal. Videl som ho stáť v protismere na trati a na chvíľu ma to rozhodilo. Snažil som sa to neriešiť a koncentrovať sa,“ .

„Keď už bolo jasné, že Grzegorz nepokračuje, vedel som, že máme k titulu blízko. Zároveň som si uvedomoval, že máme pred sebou celú dvojdňovú súťaž a nemôžeme urobiť chybu. Bolo ťažké zvoliť tempo na zvyšok súťaže,“ dopĺňa Koči.

Priznáva, že takáto situácia je psychicky náročnejšia ako priamy boj o sekundy.

Za volantom špeciálu Škoda Fabia R5 sa okrem domácich a dvoch českých podujatí predstavil aj na majstrovstvách Európy v automobilových súťažiach (ERC) na šotolinovej Rely Azorské ostrovy. V kategórii U28 bojoval s automobilom so slovenskou vlajkou v zadnej časti i na kapote na krásnom portugalskom súostroví o triumf, no v poslednej rýchlostnej skúške utrhol zavesenia kolesa a odstúpil.

Zlomový bod? Tatry

Na ktoré okamihy, naopak, spomína najradšej? Išlo o košické potvrdenie výbornej sezóny? „Bol to určite nezabudnuteľný moment, keď som si uvedomil, že sme vyhrali a získali titul absolútnych majstrov. Najradšej však spomínam na Rely Tatry,“ vyzdvihuje Koči 45. ročník legendárnych pretekov.

Májové podujatie si podmanil, aj keď čelil extrémnym neduhom počasia a neustále sa meniacim podmienkam. Dážď s krupobitím sa striedal so slnkom, jednu z rýchlostných skúšok dokonca zrušili.

„Počasie vie poriadne znepríjemniť preteky a vždy je to o správnom obutí a nastavení auta. V Tatrách sme to zvládli na výbornú. Podarilo sa nám udržať vedenie od štartu až po cieľovú rampu. Bola to naša prvá výhra v sezóne a asi aj jej zlomový bod,“ zdôrazňuje.

Martin Koči (vpravo) a spolujazdec Radovan... Foto: Martinkoci.com
Martin Koči, Radovan Mozner Martin Koči (vpravo) a spolujazdec Radovan Mozner po víťazstve na Rely Košice, na ktorej si zabezpečili titul majstrov Slovenska.

Okrem tatranského úspechu nedá dopustiť ani na nasledujúce dôležité momenty, ktorých dejiskom boli vinice na juhu Moravy. Mimoriadne náročná Rely Hustopeče zahŕňala majstrovstvá ČR, SR a zóny strednej Európy. „Slovenský šampionát sme vyhrali a celkovo sme skončili druhí za Janom Kopeckým.“

Ako v počítačovej hre

Čech Kopecký je aktuálny majster sveta v kategórii WRC2. Seriál ovládol v predstihu v kokpite Škody Fabia R5, ktorá doviezla na piedestál aj Kočiho. V čom tkvie jej výnimočnosť?

„Predovšetkým v podvozku a vo využití každého detailu k lepšiemu výkonu – aj napriek obmedzeniam v predpisoch. Keď jazdíte vo Fabii R5, niekedy až nerozumiete tomu, ako rýchlo sa dá prejsť aj rozbitá zákruta alebo skok,“ chváli Koči najúspešnejší pretekársky automobil mladoboleslavskej značky.

Dal by sa porovnať s kráľovskou kategóriou WRC? „WRC je menej obmedzené pravidlami, v jeho autách je to najlepšie, čo ponúka 21. storočie. Jazdil som v nich iba niekoľkokrát a pripadal som si ako v počítačovej hre. Kým som nepoznal, čo dokáže WRC, mal som taký pocit z R5, takže je to ťažké opísať.“

Náročná úloha spolujazdca

Situácie, keď jazdci rely atakujú na úzkej ceste medzi stromami rýchlosť 200 km/h, nie sú ojedinelé. V riskantných momentoch je veľmi dôležitou práca spolujazdca. Kočiho navigoval v tejto sezóne okrem Radovana Moznera aj Filip Schovánek.

„Pred sezónou sme sa dohodli, že Európu so mnou pôjde Filip a Slovensko Rado. Bolo za tým viacero dôvodov, jedným z nich bola časová náročnosť. Obaja majú okrem pretekov aj svoje zamestnanie,“ ozrejmuje Koči.

Ako vníma pozíciu kolegov, ktorí sú neoddeliteľnou súčasťou rely? „Majú veľmi náročnú úlohu. Každý jazdec sa musí spoľahnúť na spolujazdca, aby mohli vyhrávať. Spolujazdec musí byť pedant. Musí mať pod kontrolou všetko okrem otáčania volantom a zároveň jazdcovi s úplnou presnosťou diktovať rozpis. Mne zostáva úloha doviezť nás čo najrýchlejšie do cieľa,“ usmieva sa Koči.

Ani dokonalé zvládnutie týchto úloh nezaručí, že sa posádka vyhne nehode. Najväčšiu haváriu v kariére prežil Koči na vlaňajšej zastávke MS na Korzike so vtedajším spolujazdcom Lukášom Kostkom. Po tvrdom čelnom náraze sa dvojici, našťastie, nič nestalo, ale noc strávila v nemocnici na pozorovaní.

Je vôbec možné zareagovať v situácii, keď je zrážka neodvratná? „Dá sa to takmer vždy, ale len v prípade, že jej predchádza chyba jazdca alebo spolujazdca. Ak ju zapríčiní technika, nedá sa nič robiť. Nie vždy je to reálne, ako hovoríme my, ,pochytať',“ odpovedá Koči. V tejto sezóne ho nehody obišli. „Našťastie. Som rád, pretože sa išlo naozaj rýchlo,“ dodáva.

Rodinná tradícia

Jeho meno je aj vďaka otcovi Michalovi a strýkovi Petrovi v slovenskom motošporte známym pojmom. Martina označujú za nositeľa rodinnej tradície a pokračovateľa úspechov. Otcovi je vďačný: „Ako spolujazdcovi sa mu veľmi darilo a veľa ma naučil, najmä o rozpise trate.“

Jazdili aj bok po boku? „Áno, na konci sezóny sme mali párkrát možnosť štartovať ako posádka na Auto Show na okruhu Slovakia ring. Bol to príjemný zážitok.“

Pretekári nepoľavujú ani medzi sezónami. Aká zimná príprava čaká Kočiho? „Budem sa snažiť najmä stále v niečom jazdiť, to je základ. Klasikou zostáva fitness a mentálna príprava,“ prezrádza.

Koči sa v roku 2016 stal juniorským vicemajstrom sveta. Netají, že jeho ambíciou je opäť štartovať – a uspieť – vo svetovom šampionáte. „Je to v štádiu riešenia, zatiaľ neviem povedať nič bližšie. Pracujeme na tom naplno,“ dodáva.

WRC má to, čo potrebuje každý šport

Martin Koči si užil aj sledovanie najprestížnejšieho šampionátu rely. O titul súperili jazdci vo WRC do posledných pretekov. „Táto sezóna bola najkrajšia za viacero uplynulých rokov. Mali sme troch jazdcov, ktorí sa neustále naťahovali a každý z nich mal šancu stať sa absolútnym šampiónom. To je to, čo každý šport potrebuje,“ povedal. V boji Sébastien Ogier – Thierry Neuville – Ott Tänak sa napokon uplynulý víkend tešil prvý menovaný. Francúz získal šiesty titul v sérii, po odstúpení rivalov mu stačilo v Austrálii 5. miesto.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Rely #Martin Koči #Škoda Fabia R5