Každý štart sezóny formuly 1 prináša nové otázky a prognózy. Prvý náznak rozdelenia síl prinesie už najbližší víkend. Motory kráľovskej automobilovej triedy sa rozozvučia na Veľkej cene Austrálie.
Na obhajcu Hamiltona číhajú viacerí vyzývatelia. Najvážnejší útok hrozí od Vettela z Ferrari, ktorý bol naposledy šampiónom v roku 2013 (ešte vo farbách Red Bullu). Talianska stajňa ťahá ešte dlhšiu negatívnu sériu – z jazdeckého a konštruktérskeho prvenstva sa tešila v sezóne 2007.
Extravagantný Hamilton dostal v uplynulých štyroch sezónach Mercedes na piedestál trikrát. Jeho nadvládu prerušil len bývalý kolega Nico Rosberg.
„Nielen my čelíme tlaku, ale z pozície majstrov sveta sme pre súperov perfektný cieľ. Akoby svoju ťarchu chceli preniesť na niekoho iného. V úvodnej fáze šampionátu to nie je nič netradičné,“ povedal Hamilton pre Autosport.com. Jemu aj Vettelovi chýba na vyrovnanie legendárneho Juana Manuela Fangia jeden titul. Lepší je len Michael Schumacher (7).
Okrem Ferrari vystrkuje rožky aj Red Bull. „Má skvelú jazdeckú dvojicu (Daniel Ricciardo – Max Verstappen, pozn.) a je veľmi blízko. V predsezónnych testoch nevyužil najlepší pretekový režim a cez víkend môžu predstaviť novinky. Bude to tesné,“ prognózuje vlaňajší suverén Hamilton.
Novinka za milión
Nadchádzajúca sezóna bude prelomová. Prvýkrát v nej neodštartujú monoposty s úplne otvorenými kokpitmi. Hlavy pilotov bude po nariadení Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA) chrániť pred nárazmi povinný bezpečnostný doplnok – svätožiara (halo). Dva roky testovaná novinka vzbudila kritické ohlasy jazdcov a inžinierov, tie však postupne utíchajú a do popredia sa dostáva jej funkčnosť.
„Svätožiara na aute nevyzerá esteticky, ale keď zachráni život, ospravedlní svoju prítomnosť. Keby tu bola skôr, minimálne dvaja pretekári by mohli byť stále medzi nami. Sťažený výhľad? Podľa mňa vidíte všetko, čo potrebujete,“ cituje Vettela taliansky denník La Gazzetta dello Sport.
Jej hmotnosť vrátane uchytenia sa odhaduje na 14 kg, celková minimálna váha monopostu vzrastie o 6 kg na 734 (pre zaujímavosť: pred desiatimi rokmi to bolo 605 kg). Samotný rám stojí 10-tisíc dolárov, no náklady na inštaláciu vyšli tímy podľa niektorých zdrojov aj na milión.
Ceremoniály bez krások
Stajne budú mať v novej sezóne namiesto štyroch motorov pre každý monopost k dispozícii len tri, zjednodušil sa systém penalizácií za nepovolené výmeny súčiastok a pribudli nové zmesi pneumatík.
Fanúšikovia si budú musieť zvyknúť aj na ďalšie zmeny, ktoré boli dlhoročnou súčasťou kolotoča F1. Nový americký vlastník Liberty Media posunul časy európskych štartov pretekov a hostesky na štartovom rošte (grid girls) nahradil deťmi – podobne ako pri nástupe hráčov pred futbalovými zápasmi.
Grid kids podľa šéfa marketingu F1 Seana Bratchesa zvýšia dôležitosť seriálu a bude atraktívnejší pre mladých fanúšikov. Medzi deťmi budú talentovaní pretekári juniorských sérií, ktorí sa do blízkosti hviezd dostanú za dobré výsledky. „Bude to pre ne mimoriadna chvíľa. Inšpirácia, aby ďalej súťažili, trénovali a učili sa,“ uviedol Bratches v oficiálnom vyhlásení.
Doterajšia tradícia grid girls je podľa Liberty Media v protiklade s dnešnými spoločenskými normami a nekorešponduje s hodnotami značky F1.
Rozhodnutie skritizovali viacerí pretekári, ako aj samotné hostesky. Servítku pred ústa si nedal ani bývalý promotér Bernie Ecclestone. „Jazdci aj fanúšikovia si ich obľúbili, inými vecami sa nikto nezaoberal. Začíname byť puritánmi. Nerozumiem, ako môže niekoho urážať krásna žena po boku pretekára s jeho štartovým číslom,“ citoval 87-ročného Brita denník The Sun.
F1 už koncom vlaňajšieho ročníka odprezentovala nové logo, pred niekoľkými dňami vymenila zvučku, a chystá sa prehĺbiť interakciu s fanúšikmi a spustiť priame prenosy cez internet (služba je zatiaľ na Slovensku nedostupná). V ére Ecclestona boli takéto kroky nepredstaviteľné…
Preteky v Európe sa začnú o 70 minút neskôr
Bez Veľkej ceny Malajzie, ale s pretekmi vo Francúzsku a opäť aj v Nemecku.
Svetový šampionát automobilov F1 bude mať v 69. ročníku po roku znova rekordných 21 podujatí. Z kalendára síce po 19 sezónach vypadli preteky v malajzijskom Sepangu (pre neefektívnosť organizácie podujatia), ale po desiatich rokoch sa doň vrátilo Francúzsko a po ročnej pauze zavinenej finančnými problémami aj Nemecko. Veľká cena Francúzska sa pôjde na okruhu v Le Castellet, Nemecka na Hockenheimringu.
Dôležitou novinkou je aj začiatok nedeľňajších pretekov. Promotéri šampionátu ho posunuli o 10 minút, v Európe a Brazílii sa začnú o 70 minút neskôr, čiže o 15.10, vo Francúzsku je štart dokonca naplánovaný až na 16.10 (pre zápas na futbalových MS v Rusku Anglicko – Panama).
Posun o hodinu by nebol až takým veľkým prekvapením, zaujímavejších je dodatočných desať minút. Týmto krokom získajú predovšetkým americké televízie príležitosť ľahšie si naplánovať prenos, keďže pred štartom potrebujú odvysielať reklamný blok. Navyše televízie, ktoré nemajú predpretekové štúdio, si budú môcť zapísať štart vysielania na celú hodinu.
Vedenie seriálu verí, že tento krok priláka k televíznym obrazovkám väčší počet divákov. Vyplynulo to z výsledkov prieskumu, ktorý si nechala vypracovať organizácia Formula One. Pridaná desaťminútovka pred každými pretekmi potom ponúkne viac pohľadov na jazdca a členov ich tímov v emočne vypätých okamihoch pred štartom.
Priame prenosy z pretekov odvysiela na Slovensku Sport 2, tréningy a kvalifikácie Sport 1.