V dejisku záverečnej Veľkej ceny sezóny v Abú Zabí v utorok testoval pneumatiky Pirelli – prvýkrát v aktuálnom monoposte Williamsu. Za šesť hodín absolvoval 100 kôl, ďalšie pridá v stredu popoludní. Predstavitelia tradičnej stajne boli s prácou Kubicu spokojní.
Ak by prišlo k dohode s populárnym, od budúceho týždňa 33-ročným Krakovčanom, bolo by to krásne vyústenie príbehu o húževnatosti, ktorú poháňala bezhraničná láska k motošportu.
Čo predchádzalo momentu, ktorý budú napäto sledovať milióny fanúšikov?
Do nemocnice s litrom krvi
Mala to byť obyčajná rýchlostná skúška, akých absolvoval nespočetné množstvo. Nikto nečakal, že sa zmení na boj o život.
Priaznivci rýchlych kolies zažili začiatkom februára 2011 šok. Populárny Kubica si voľno medzi testami formuly 1 spestril dlhoročnou vášňou – rely. Pomáhala mu cibriť koncentráciu a zvládnuť vlečúce sa dni do štartu novej sezóny. Na regionálnom podujatí v talianskej Ligurii nastúpil do svojho špeciálu Škoda Fabia a zakrátko sa ozval hrôzostrašný zvuk.
Poliak vo vysokej rýchlosti nezvládol zákrutu a narazil do zvodidiel. Tie cez motor nešťastne prenikli až do ochrannej klietky a Kubicu vážne zranili. Stratil vedomie a z trosiek ho vyslobodzovali viac ako hodinu.
Po prevoze do nemocnice mal vraj len liter krvi. Tvrdý náraz si najviac odniesla jeho ruka. Hrozila jej amputácia. Napokon ju, našťastie, po sedemhodinovej operácii zachránili. Z havárie si nič nepamätal, ale už o niekoľko dní hovoril pre talianske médiá o návrate. Inú možnosť nepripúšťal. „Takéto chvíle každého jazdca posilnia a bude lepší ako predtým. Viem to z vlastnej skúsenosti,“ vravel pre Gazzettu dello Sport.
Mal na mysli nehodu na VC Kanady 2007, keď sa jeho monopost zmenil na kopu šrotu, ale aj dávnejšiu jazdu s kamarátom, počas ktorej do ich auta narazil opitý šofér. V oboch prípadoch sa zo zranení vystrábil pomerne rýchlo, aj keď v druhom mu do paží dali titánové skrutky.
Jeho ambícia sadnúť si opäť do otvoreného kokpitu však trvala dlhšie, ako plánoval. Po uzdravení mu zostali trvalé následky, ale to mu nezabránilo zúčastniť sa na MS v rely v rokoch 2013 – 2016. Vo formule odkrúžil prvé kolá po vyše šiestich rokoch od mrazivého momentu na severozápade Apeninského polostrova.
Čelí ambicióznym mladíkom
Prvú šancu na riadenie špičkového formulového vozidla mu dal v júni tohto roka bývalý zamestnávateľ Renault. Na okruhu vo Valencii absolvoval v Lotuse E20 z roku 2012 až 115 kôl. Dovtedy si Kubica vyskúšal monoposty menej výkonných sérií GP3 či elektrickej Formule E. V Španielsku si užil každú sekundu na trati, zo svojho výkonu však mal zmiešané pocity.
„Strávil som dlhý čas mimo padoku a prežil náročné obdobie. Moja jazda mi nemilosrdne ukázala všetko, čo som za posledné roky stratil,“ uviedol pre Sky Sports prvý Poliak vo formule 1, ktorý v nej (zatiaľ) zaznamenal jeden triumf.
Krátko pred letnou prestávkou dokonca nemecký Bild prišiel s informáciou, že by sa Kubica mohol vrátiť v ostrom štarte na Veľkej cene Belgicka namiesto nevýrazného Brita Jolyona Palmera. Tieto správy sa napokon nepotvrdili.
Kubica pokračoval v testoch a svojho sna sa nevzdával. Po tom, ako sa s Renaultom nedohodol, naskytla sa mu šanca z Williamsu. V októbri si v Silverstone a na Hungaroringu (aj s podporou hlučných poľských fanúšikov) vyskúšal biely monopost so špecifikáciou sezóny 2014.
Jeho predstaviteľov sa teraz pokúsi v dvojdňových testoch pneumatík Pirelli presvedčiť, že je najlepším adeptom na nahradenie o štyri roky staršieho Felipeho Massu. Brazílsky veterán odjazdil minulú nedeľu svoje posledné podujatie vo formule 1. Na miesto po boku mladíka Lanca Strolla, ktorý ma miesto vo Williamse na budúcu sezónu už zaistené, si brúsi zuby viacero zaujímavých mien.
Najvážnejším konkurentom je ruský testovací jazdec Renaultu Sergej Sirotkin (22), ktorý sa môže spoliehať na podporu silných sponzorov zo svojej rodnej krajiny. V hre je aj jeho krajan Daniil Kvjat (23), Nemec Pascal Wehrlein (23) či ostrieľaný Brit Paul di Resta (31). „Robert má obrovské skúsenosti, Sergej je sľubný mladý talent,“ píše sa v stanovisku stajne.
Kubica je údajne prioritou jej vedenia. Spoluzakladateľ Williamsu Patrik Head by hviezdneho navrátilca v boxe privítal: „Iba Robert vie, či je pripravený na túto výzvu. Zistíme, aký je jeho stav po vážnych zraneniach. Ak bude fyzicky pripravený, bude vynikajúcou voľbou.“
Aj Stroll naznačil, že by prijal ostrieľaného kolegu. „Mal by byť tímovým hráčom. S Kubicom som sa zatiaľ nestretol. Pred nehodou bol veľký talent, považovali ho za jedného z najlepších. Nič iné neviem, ani o jeho súčasnom zdravotnom stave či kondícii. Uvidíme, ako sa rozhodne Williams,“ vravel pre motorsport.com.
Bude nebezpečenstvom na trati?
Začiatkom minulého týždňa už médiá informovali o podpise zmluvy Poliaka s Williamsom, tím to však poprel. Dodal, že Kubica musí splniť viaceré testy, nielen zajazdiť najrýchlejšie časy na supermodernom okruhu. Zaujímavosťou je meno jeho manažéra. Je ním jeho niekdajší rival a vlaňajší majster sveta Nico Rosberg.
„Poznáme sa od detstva. Vážim si, že práve on mi pomáha na ceste splniť si sen,“ uviedol Kubica. Aj vďaka biznisovým zručnostiam blonďavého Nemca prinesie do pokladnice Williamsu 8 miliónov eur.
Nie všetci však vítajú jeho návrat. Proti sú napríklad bývalí jazdci Juan Pablo Montoya a Jacques Villeneuve, ktorí naznačili, že Kubica môže byť nebezpečný pre celé štartové pole. Môže za to jeho ruka.
Sám Kubica hovorí o tom, že nie je v stave ako pred haváriou. „Úprimne, je to vtip,“ reagoval Montoya. „Som predsvedčený o tom, že Robert nie je v stopercentnom fyzickom stave na to, aby jazdil na limite,“ dodal.
Villeneuve, majster sveta z roku 1997, je skeptický aj v otázke Kubicovej schopnosti vystúpiť rovnako ako zdravý jazdec z monopostu s tzv. svätožiarou. Kontroverzná novinka bude od budúcej sezóny chrániť kokpit.
„Nielen v tomto vidím problém. Keď sa náhodou uvoľní súčiastka z iného monopostu, bude schopný reagovať dosť rýchlo, aby zabránil kolízii? S jednou rukou to nie je možné. Na jeho pleciach je veľká zodpovednosť. FIA (Medzinárodná automobilová federácia, pozn.) si musí byť istá tým, či sa Robert dokáže vyhnúť nehodám,“ myslí si Kanaďan.
Presvedčí ich o opaku?
Poľský expert: Sledovanosť F1 po havárii u nás výrazne klesla
Avizované informácie o návrate Roberta Kubicu do formuly 1 vyvolali medzi fanúšikmi v jeho rodnom Poľsku veľký záujem. Napriek vyše šesťročnej pauze od najprestížnejšieho automobilového kolotoča patrí doma k najpopulárnejším športovcom. Kibici sprevádzali Krakovčana v tisíckach nielen na európskych Veľkých cenách. „Formula sa u nás spája len s menom Kubica. Je takmer nemožné nájsť niekoho, kto by mohol byť jeho nástupcom,“ tvrdí poľský motoristický novinár Łukasz Kuczera (27).
Ako vnímajú Poliaci správy o návrate svojho obľúbenca?
Vkladajú do neho veľké nádeje. Bolo to zreteľné už počas letných testov Kubicu v monoposte Renault. Vytvorili preňho obrovskú vlajku s fotografiami tisícok poľských fanúšikov. Povzbudzovali ho na testoch v Maďarsku a podporujú ho aj v Abú Zabí.
Prišlo v Poľsku po jeho nehode k výraznému poklesu záujmu o F1?
Áno. Keď jazdil vo formule 1, preteky vysielala naživo celoštátna stanica Polsat a jeho účinkovanie sledovali bezplatne v priemere 3 milióny Poliakov. Po jeho havárii sa všetko zmenilo, prišlo k výraznému poklesu sledovanosti F1. Prenosy presunuli na kódovaný kanál Polsat Sport. Teraz ich vysiela ďalšia platená stanica Eleven Sports. Už len z tohto pohľadu sa to nedá porovnávať s minulosťou. Viacero Poliakov sledovalo formulu 1 len kvôli Kubicovi. Keď v nej už neúčinkoval, prestali. Nezaujímala ich.
Poľsko v tom čase stratilo výraznú osobnosť v elitnom motoristickom šampionáte. Mohlo to pomôcť zvýšiť prestíž populárnej plochej dráhy?
Nie, preteky motocyklov na plochej dráhe majú v Poľsku veľmi dlhú tradíciu, aj ja som priaznivcom tohto športu. F1 je u nás spojená s menom Kubica a s nikým iným. Bol prvým Poliakom na jej štartovom rošte a je takmer nemožné nájsť jeho nástupcu.
V čase najväčšej Kubicovej popularity sa špekulovalo o organizovaní Veľkej ceny Poľska F1. Oživil by jeho návrat túto myšlienku?
Nie. Najväčší permanentný okruh v Poznani je na to príliš malý. Hovorilo sa o vybudovaní novej trate v Gdaňsku, ale už to nie je aktuálne. Motošport v Poľsku má problém. Okruhy bojujú s finančnými problémami. Chýba nám akadémia pre mladé jazdecké talenty. Kubica uspel, pretože sa už v detstve presťahoval do Talianska a tam aj trénoval.
Kubicovi sponzori by v prípade štartu priniesli do Williamsu 8 miliónov eur. Pochádza časť z tejto sumy aj z Poľska?
Áno, bude ho podporovať ropná spoločnosť Grupa Lotos. Presnú čiastku však nepoznám.