Tímy vo štvrtok jednohlasne odmietli návrh na modifikovaný model, podľa ktorého by o výsledkoch kvalifikácie rozhodoval v každej jej časti súčet dvoch meraných časov. Medzinárodná automobilová federácia FIA vzápätí návrat k predchádzajúcemu modelu potvrdila.
S návrhom na ďalšiu modifikáciu kvalifikácie prišli už na víkendovej schôdzke v dejisku Veľkej ceny Bahrajnu prezident FIA Jean Todt a promotér F1 Bernie Ecclestone. Hlasovať sa o ňom malo vo štvrtok, ale všetkých jedenásť stajní návrh ešte pred rokovaním formou telekonferencie písomne odmietlo a opakovane vyjadrilo želanie vrátiť sa k predchádzajúcemu formátu, ktorý bol v F1 v platnosti už od roku 2006.
„Ponúkli sme návrat k predchádzajúcemu modelu, aby sme mohli v pokoji nájsť nejaký nový formát,“ uviedol šéf dozornej rady stajne Mercedes Niki Lauda. Ecclestone s Todtom nakoniec také riešenie akceptovali, podľa vyhlásenia FIA „v záujme šampionátu“. Systém kvalifikácie by sa do konca roka nemal zmeniť. Výsledok rokovaní ešte musia potvrdiť komisia F1 a svetová rada FIA.
Ecclestone však neskrýval sklamanie z výsledku rokovaní. „Ako keby tí ľudia zabudli, o čo nám ide. Snažíme sa trochu zamiešať poradím na štarte, pretože doteraz to nebola žiadna atrakcia,“ povedal serveru autosport.com. Už pred sezónou kritizoval predvídateľnosť súčasnej formule 1 pri dominanciu stajne Mercedes, ktorá ovládla posledné dva ročníky a Lewis Hamilton v nich vyhral dohromady 21 veľkých cien.
Kvalifikácia bude naďalej rozdelená do troch častí, ale v každej z nich budú mať piloti po celý čas možnosť vyjsť na trať a pokúsiť sa zájsť čo najrýchlejšie kolo. V prvej časti vypadne šesť najpomalších, v druhej ďalších šesť a o pole position sa vo finále stretne desať jazdcov.
V Austrálii a Bahrajne sa išlo vyraďovacím spôsobom, pri ktorom v deväťdesiatsekundových intervaloch vždy najpomalší jazdec vypadol. Výsledkom mala byť väčšia atraktivita, to sa ale nenaplnilo, najmä v Melbourne zostávala trať dlho prázdna vrátane finále.
Tímy už po austrálskej Grand Prix žiadali návrat k starému formátu, ale v komisii F1 sa požiadavka nedočkala jednomyseľného schválenia a nový formát dostal ešte jednu šancu. V sobotu sa v Bahrajne situácia v podstate opakovala, aj keď finále prinieslo tentoraz viac napätia po tom, čo neskorší víťaz kvalifikácie Lewis Hamilton najprv chyboval a musel útočiť na pole position z priebežného štvrtého miesta. Nakoniec si prvé miesto na štarte rovnako ako v Austrálii vybojoval, ani raz ale najvýhodnejšiu pozíciu nepremenil na víťazstvo, pretože zakaždým vyhral jeho tímový kolega Nico Rosberg.