Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov podcast Výsledky výsledky

Volantom Richarda Gondu: Legendárny Interlagos okorení súboj krajanov

Automobilový pretekár Richard Gonda pozná väčšinu okruhov v kalendári formuly 1 osobne. Okruh Interlagos, dlhoročná a neoddeliteľná súčasť šampionátu, by svojou charakteristikou mal sedieť najviac monopostom s motormi Mercedes. Zatraktívniť preteky by mohol dážď, ktorý by dal šancu prehovoriť o popredné priečky aj ostatným stajniam. Prinášame vám postrehy slovenského jazdca pred Veľkou cenou Brazílie, osemnástym podujatím sezóny.

14.11.2015 13:48
Richard Gonda Foto:
Richard Gonda počas testov v juniorskom tíme F1 Lotus vo Formule Renault 3.5 .
debata

Interlagos v Sao Paule je legendárna trať, s ktorou sa spája mnoho pamätných udalostí i slávnych mien. Každoročne sa spomína na Ayrtona Sennu, ktorý je modlou nielen temperamentných domácich fanúšikov. Niekoľko sezón sa v Brazílii jazdilo posledné podujatie sezóny a rozhodovalo sa o titule. Napriek tomu, že v tejto sezóne je šampión už známy, predposledná zastávka ročníka nestratí nič zo svojej výnimočnosti a máme sa na čo tešiť.

Okruh meria 4309 m a je po Monaku najkrajším v šampionáte. Najrýchlejší čas na jedno kolo presahuje jednu minútu približne o 10 sekúnd. Na nedeľňajšie preteky je vypísaných 71 kôl, kuriozitou je, že sa jazdí proti smeru hodinových ručičiek. Aj necelých štyri a pol kilometra ponúka niekoľko atraktívnych roviniek, kde budú mať veľkú výhodu monoposty so silnými motormi Mercedes, v stredne rýchlej pasáži v druhom sektore zas bude dôležitá aerodynamika.

Kľúčovým faktorom bude nájsť kompromis medzi rýchlosťou v technickej pasáži a dosiahnutím čo najvyššej rýchlosti na konci cieľovej rovinky. Na nej sa nachádza aj prvá DRS zóna, druhá je za 15. zákrutou. Na tomto mieste mal vlani vážnu nehodu bývalý pilot F1 Mark Webber v pretekoch World Endurance.

Prevýšenia preveria motory

Dodávateľ pneumatík Pirelli priniesol do Brazílie stredné tvrdé a mäkké zmesi. Tým, že v minulom roku v Interlagose zmenili dovtedy hrboľatý asfalt, jeho štruktúra už nie je taká agresívna na pneumatiky ako v minulosti. Šetrí ich aj fakt, že po sebe nenasleduje veľa rýchlych zákrut. Ani brzdy nedostávajú až tak zabrať, majú čas a priestor na to, aby sa dostatočne schladili.

Trať sa nachádza vo vyššej nadmorskej výške, s Mexikom sa však porovnávať nedá. Ponúka veľké prevýšenia, čo preverí aj spoľahlivosť motora. Obrubníky sú tu pomerne ploché, jazdci ich s obľubou využívajú.

Veľmi zaujímavou je hneď prvá sekcia po štarte. Do esíčka, pomenovanom po Sennovi, sa brzdí veľmi neskoro z rýchlosti až 340 km/h na približne 100 km/h. Je to veľká výzva pre každého jazdca. Prispieva k tomu aj netradičné naklonenie, ktoré v kombinácii so širokou traťou ponúka veľké šance na predbiehanie. Práve tu by sa malo odohrávať najviac súbojov.

Po esíčku nasleduje rýchla ľavá zákruta, prichádzame do pasáže prudko do kopca, do dvojitej pravej zákruty vchádzame naslepo. Na tomto mieste bude dôležitý správny prenos váhy pri nie úplne priamych rovných brzdeniach a trakcia na výjazde. Rovnaká špecifikácia platí aj pre tri nasledujúce zákruty. Po dvoch ľavotočivých zákrutách sa dostávame do prudkého kopca na dlhú rovinku, ktorá nás po DRS zóne zavedie do cieľa.

Premenlivé počasie by mohlo spraviť veľkú cenu ešte zaujímavejšou. Cez víkend hrozí dážď, s väčšou šancou počas sobotňajšej kvalifikácie, nedeľa by už mala priniesť ideálne podmienky.

Poteší Massa brazílskych fanúšikov?

Nico Rosberg, víťaz Veľkej ceny Mexika spred dvoch týždňov, má v boji o vicemajstra 21-bodový náskok pred Sebastianom Vettelom. Jazdec Mercedesu v Sao Paule vlani vyhral, jeho krajanovi Vettelovi sa naposledy v Mexiku vôbec nedarilo. Keby sa situácia opakovala, Rosberg si môže zabezpečiť celkovú druhú pozíciu už teraz.

Zaujímavý bude boj o štvrté miesto. Opäť sa bude niesť v znamení krajanov, tentoraz z Fínska – Kimiho Räikkönena (Ferrari) a Valtteriho Bottasa (Williams). Pre druhého menovaného a jeho stajňu by bolo obrovskou prestížou zdolať taliansky tím. Räikkönen viackrát doplatil na technické problémy i jazdecké chyby. Štvrté miesto však tejto dvojici môže vyfúknuť Felipe Massa, Bottasov tímový kolega. Ten má motiváciu navyše – potešiť domácich fanúšikov.

V Pohári konštruktérov sa bude snažiť získať body McLaren, naposledy ich v súboji so Sauberom stratil. Prípadný dážď by mohol vyhovovať Red Bullu, ktorý o svojich kvalitách na mokrej trati presvedčil v Austine. Rakúsky tím vtedy vynikal najmä svojím šasi. Teraz nasadí nový motor, Daniela Ricciarda preto čaká trest. Viacero tímov vyvíja komponenty a skúša možnosti do budúcej sezóny už teraz. Nové výduchy a vylepšenia prináša do Brazílie aj už istý majster sveta Mercedes. Uvidíme, kto zužitkuje vynovenia najviac a bude sa tešiť v cieli.

debata chyba
Viac na túto tému: #Veľká cena Brazílie #Richard Gonda o F1