Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov podcast Výsledky výsledky

Volantom Richarda Gondu: Mexiko čaká obnovená premiéra. Kto zvládne jeho výzvu?

Automobilový pretekár Richard Gonda pozná väčšinu okruhov v kalendári formuly 1 osobne. Po 23 rokoch sa najprestížnejší motoristický šampionát presunul do Mexika. Miestni temperamentní fanúšikovia budú mať možnosť vychutnať si súboje na Okruhu bratov Rodríguezovcov, ktorý sa nachádza v metropole Mexico City. Napriek tomu, že o majstrovskom titule je rozhodnuté, jazdci im určite predvedú zaujímavé divadlo. Prinášame vám postrehy slovenského jazdca pred sedemnástym podujatím sezóny.

30.10.2015 15:38
Richard Gonda Foto:
Richard Gonda.
debata

Veľká cena Mexika sa naposledy uskutočnila v roku 1992, okruh odvtedy prešiel rekonštrukciou a získal novú podobu. Pri porovnaní starej mapky so súčasnou však jeho základná štruktúra zostala zachovaná. Po rokoch si trať žiadala najmä zmenu asfaltu. Mexičania taktiež museli zmodernizovať infraštruktúru, aby spĺňala všetky normy FIA. Je možno trochu škoda, že zmenili aj legendárne zákruty. Skomplikovali napríklad poslednú časť pred cieľovou rovinkou. Jej stará verzia pripomínala legendárnu Parabolicu v Monze, teraz sa z nej stala technická pasáž. Polovicu zákruty však zachovali v pôvodnej podobe.

Okruh meria 4304 m, v nedeľňajších pretekoch čaká jazdcov 71 kôl. Čo sa týka predpovede počasia, hrozí riziko dažďa, ktoré je dohrou hurikánu Patrícia. Ten zasiahol aj do diania v minulotýždňovom podujatí v Austine, rovnako extrémny scenár s presunutými tréningmi či kvalifikáciou by sa však nemal opakovať. V prípade ideálnych podmienok so suchou tratou siahol dodávateľ pneumatík Pirelli ku konzervatívnejšej voľbe – nasadil tvrdú a mäkkú zmes. Očakávajú sa dve zastávky v boxoch, veľa však závisí od toho, aké agresívne budú obrubníky a asfalt. Napríklad v Soči zvládol Nico Rosberg z Mercedesu preteky s jednou zastávkou.

Keďže ide o „novodobú premiéru“ Mexika v seriáli, treba podotknúť, že inžinieri vychádzali v nastaveniach zo simulátorov. Už počas Austinu tímy skúšali nastavenia na ďalšie preteky, napríklad zväčšené otvory na chladenie. Vyžaduje si to vysoká nadmorská výška okruhu, ktorá presahuje 2000 m n.m. Menej kyslíka a vyššia vlhkosť má vplyv na aerodynamiku. Najdlhšia štartová/cieľová rovinka s prvou DRS zónou má dĺžku vyše 1300 m. Od štartu po prvú zákrutu prejdú jazdci 800 metrov, čo je v porovnaní s inými okruhmi poriadna vzdialenosť. Aj preto sa tu očakávajú porovnateľné maximálne rýchlosti ako v Monze.

Po prvej trojici zákrut nasleduje ďalšia dlhá rovinka s druhou DRS zónou. Kvôli týmto úsekom sa volia tímy veľmi nízku úroveň prítlaku. Jazdcom bude spôsobovať problém v technických pasážach, napríklad v nádhernej sekcii od siedmej po jedenástu zákrutu, pripomínajúcu esíčka v Austine. Takáto pasáž si vyžaduje vysokú úroveň aerodynamiky.

Trať v Mexiku z pohľadu Pirelli

Na trati sú tri prudké brzdenia, a to do prvej, štvrtej a dvanástej zákruty. Z vysokých rýchlostí za dobrzďuje väčšinou až pod 100 km/h. Inžinieri musia pracovať na tom, aby boli na brzdy, ktoré sa ochladzujú na rovinkách, na tieto úseky dostatočne pripravené.

Charakteristickým znakom trate je jej náročnosť na motor. Menej kyslíka spôsobuje napríklad znížený výkon turba. Uvidíme, ako to ovplyvní tímy. Okruh by mal sedieť monopostom s motormi Mercedes, pri chuti by po nevydarených pretekoch v USA mohli byť jazdci Williamsu.

Sympatický výkon naposledy predviedlo aj Ferrari, hlavne vďaka stíhacej jazde Sebastiana Vettela. Uvidíme, ako sa spolu s Kimim Räikkönenom popasujú s rozdielnou traťou. Najviac budú podľa môjho názoru strácať Renault a Honda, ktorým tento typ okruhov nesedí. Red Bullu sa v Austine darilo v technických pasážach pri zhoršených podmienkach, no na suchej trati, najmä na rovinkách, výrazne strácal. Jenson Button z McLarenu-Honda dostane nový motor a podobne ako jeho tímový kolega Fernando Alonso pred týždňom môže očakávať trest. Som zvedavý aj na boj o šieste miesto v Pohári konštruktérov medzi Lotusom a Toro Rosso, stajňami s motormi Renault.

Lewis Hamilton by mohol aj cez víkend pokračovať v dominantnej sezóne. Vyhral desať zo šestnástich pretekov tejto sezóny, strážil si tempo, žiadne veľké chyby v jeho podaní sme nevideli. Obhajobu majstrovského titulu v predstihu si určite zaslúžil. Tímovému kolegovi Rosbergovi, ktorý mal najväčšiu šancu konkurovať mu, nedal žiadnu šancu. Mercedes odviedol vynikajúcu prácu. Svedčí o tom aj fakt, že ešte pred titulom v hodnotení jazdcov získali konštruktérske prvenstvo. Pred druhým Ferrari majú momentálne priepastný 200-bodový náskok. Jedine v Singapure sa Mercedes nedostal na pódium. Scenár so zrýchľovaním ostatných tímov, ktorý postupne predvádza Ferrari či Red Bull, by mohol budúci ročník okoreniť. Pre divákov by bolo rozhodne zaujímavejšie, keby sa o titule rozhodovalo v úplnom závere sezóny.

Sergio Pérez predstavuje domácu trať v Mexiku

Netreba zabúdať na Sergia Péreza, ktorého čaká domáca veľká cena. Pilot Force India sa pokúsi nadviazať na svoje posledné vydarené podujatia. „Checovi“ motivácia určite nebude chýbať, aj mohutná podpora z tribún ho poženie k tomu, aby minimálne zopakoval tretie miesto zo Soči. Pozornosť priaznivcov tiež púta boj o vicemajstra v podaní Rosberga a Vettela. V posledných troch podujatiach si v tomto nemeckom súboji určite nič nedarujú.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Veľká cena Mexika #Richard Gonda o F1