Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov MS v hokeji Výsledky výsledky

Volantom Richarda Gondu: Suzuka prinesie spomienku i boj Mercedesu o návrat

Automobilový pretekár Richard Gonda pozná väčšinu okruhov v kalendári formuly 1 osobne. Na vysokorýchlostnej trati v Suzuke očakáva dominanciu tímov so silnými motormi, najmä obhajcu titulu z Mercedesu. Zážitok sľubuje aj boj o tretie miesto v Pohári konštruktérov. Svet motorizmu si počas víkendovej Veľkej ceny Japonska spomenie na Julesa Bianchiho, ktorý tu vlani havaroval a po deviatich mesiacoch v kóme svoj boj o život prehral. Prinášame vám postrehy slovenského jazdca pred štrnástym podujatím sezóny.

26.09.2015 05:00
Richard Gonda Foto:
Richard Gonda.
debata

Okruh v Suzuke dôverne poznajú jazdci aj tímy. Domáci fanúšikovia milujú motoristický šport a každoročne výdatne zaplnia tribúny.

Na trati v netradičnom tvare osmičky prevažujú veľmi rýchle a stredne rýchle zákruty. Na viacerých úsekoch idú pretekári na plný plyn. Okruh ponúka čisté rovinky, mnoho veľmi rýchlych zakrut a len dve veľmi tvrdé brzdenia – v zákrute číslo 11 a pred cieľovou rovinkou.

Do väčšiny ďalších zákrut sa dobrzďuje už s náklonom a nespomaľuje sa až tak prudko. Prispôsobuje sa tomu aj nastavenie auta. Z hľadiska aerodynamického balansu tu prevažuje silnejšie nastavenie prítlaku, nie však maximálne. Na dlhých rovinkách monoposty nesmú strácať rýchlosť, inžinieri preto musia nájsť istý kompromis. Využívajú sa väčšie uhly na krídlach, ktoré musia byť dostačujúce pre rýchle zákruty.

Povrch trate a asfaltu je viac-menej hladký, nemá až toľko hrboľov. Pirelli prináša do Japonska najtvrdšie zmesi pneumatík, a to stredne tvrdú a tvrdú. Rozdiel medzi danými zmesami sa odhaduje na trištvrte sekundu. Očakávajú sa klasicky dve zastávky v boxoch.

DRS zóna je na štartovej rovinke pred prvou pravotočivou zákrutou, do ktorej sa vchádza naplno. Každoročne tu jazdci predvádzajú zaujímavé manévre vďaka DRS sa môžeme na ne tešiť aj tento rok. Využívajú tiež obrubníky, svetlá výška monopostov je pomerne nízka, čo veľmi pomáha prítlaku.

Je veľmi dôležité, aby inžinieri poskytli pilotom stabilné auto pri prudkých zmenách smeru. Najviac to pocítia pri Sennových esíčkach, kde musí byť vyrovnaný balans auta. V tejto pasáži je tiež dôležitá aerodynamika a správne dávkovanie výkonu, aby autom prudko netrhalo a „neroztancovalo sa“. Po tejto atraktívnej kombinácii prechádzame do dvoch veľmi rýchlych pravotočivých zákrut, v ktorých je dôležitá stabilita monopostu.

Brzdy nedostávajú až tak zabrať, oproti Singapuru je dôležité, aby ich jazdci tak nechladili, ale naopak udržali ich ideálnu prevádzkovú teplotu aj po dlhých rovinkách.

Silný motor bude v Japonsku zohrávať veľkú úlohu. Mercedes možno podľa charakteru trate považovať za najväčšieho favorita víkendu. Obhajca si bude chcieť napraviť reputáciu po nevydarených minulotýždňových pretekoch v Singapure a dokázať, že išlo o krátkodobú záležitosť. Návrat na špicu je pre tím prioritou.

Už od kvalifikácie bude zaujímavé sledovať súboj medzi Williamsom a Red Bullom o tretie miesto v Pohári konštruktérov. Williams má náskok, v rýchlych pasážach a rovinkách bude ťažiť zo silného motora. Red Bull si slabší motor vynahrazduje kvalitným šasi a aerodynamikou. Ferrari má azda najlepšiu kombináciu týchto prvkov, čo potvrdil aj úspešný Singapur. Talianska stajňa vie tiež veľmi dobre pracovať s pneumatikami.

Suzuka sa ponesie aj v znamení spomienky na Julesa Bianchiho. Je neuveriteľné, že po roku je kolotoč F1 späť na mieste smutnej udalosti. Tragická nehoda priniesla na okruhu niekoľko zmien v rámci infraštruktúry, pozícií mechanizmov pri trati, zmenili sa aj výbehové zóny. Úroveň bezpečnosti je tak vyššia, no je veľká škoda, že sa tak stalo až po smrteľnej havárii.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Veľká cena Japonska #Richard Gonda o F1