Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov podcast Výsledky výsledky

Volantom Richarda Gondu: Šou v Singapure dá všetkým poriadne zabrať

Automobilový pretekár Richard Gonda pozná väčšinu okruhov v kalendári formuly 1 osobne. Atraktívnu Veľkú cenu Singapuru, dejisko víkendového trinásteho podujatia tejto sezóny, považuje za veľkú výzvu nielen pre všetkých jazdcov, ale aj mechanikov a ľudí pohybujúcich sa v padoku F1.

18.09.2015 15:00
Richard Gonda Foto:
Richard Gonda.
debata

Dôvod je jednoduchý. Preteky sa jazdia v nočných hodinách a na mestskom okruhu, ktorý vždy prinesie elektrizujúcu atmosféru. Navyše, všetci musia prispôsobiť svoj biorytmus daným podmienkam, ako keby sa jazdilo na európskych okruhoch, pretože štart je naplánovaný na 14.00 SELČ. Prinášame vám postrehy slovenského jazdca:

Sú to veľmi špecifické preteky, na ktoré sa padok F1 každoročne veľmi teší, pre formulu 1 je to veľmi významné podujatie v tejto časti sveta a pre samotné mesto Singapur je to veľká šou.

Tým, že sa jazdí večer, je celý harmonogram víkendu, vrátane tréningov, kvalifikácie a samotných pretekov posunutý, a všetci sa mu musia prispôsobiť. Je veľmi fyzicky ťažké to zvládnuť, nielen po tejto stránke. Veľká cena Singapuru patrí v kalendári F1 medzi najdlhšie, pravidelne tu preteky trvajú takmer dve hodiny. Dokonca vlani bola táto časová hranica prekročená. Je to dané dĺžkou okruhu, ktorý meria viac ako päť kilometrov (5073 metrov) a jazdci musia absolvovať 61 kôl. Tým, že čas na jedno kolo je pomalší, vo finále je samotná veľká cena veľmi dlhá a tieto faktory dávajú všetkým dosť zabrať. Netreba však zabúdať ani na to, že v danej lokalite vládnu vysoké teploty, je tam nepríjemne vlhko a tento rok bude dokonca všetkým sťažovať život aj vysoká hladina smogu. Aj táto nová skutočnosť bude ovplyvňujúcim faktorom pre jazdcov, ktorí to teda nebudú mať ľahké.

Pohľad na okruh v Singapure. Foto: SITA, AP
Singapur okruh Pohľad na okruh v Singapure.

Zaujímavý je aj fakt, že okruh v Singapure má najviac zákrut zo všetkých podujatí v kalendári – až dvadsaťtri. Väčšinou ide o pomalé a stredne rýchle zákruty, a väčšina z nich má uhol 90 stupňov a niektoré aj viac. Skrátka ide o typický mestský okruh, ktorého charakteristikou je aj špinavá trať. Po každom výjazde monopostov je však čistejšia, viac nagumovanejšia a tým aj rýchlejšia, čo je veľká výzva pre inžinierov. Okruh je aj veľmi hrboľatý, čomu sa prispôsobuje aj samotné nastavenie áut. Tým, že ide o pomalý okruh, prevláda mäkšie nastavenie, čo je vyhovujúce aj pri prejazdoch cez obrubníky, ktoré sa tu často používajú a niektoré z nich sú aj pomerne vysoké. Svetlá výška monopostov je o niečo vyššia, ako tomu bolo napríklad pred dvoma týždňami v talianskej Monze. Logicky sa využíva veľmi vysoká úroveň prítlaku podobná Monaku.

Keďže ide o mestský okruh, nie je tam veľa možností na predbiehanie, ale za to je tam veľa možností na urobenie chyby. Najmä v ťažkých podmienkach, ktoré počas víkendu v Singapure panujú. Predbiehacie manévre sa odohrávajú najmä v prvej pasáži, v úvodnej trojici zákrut po prvej DRS zóne, pred ktorou je dlhá rovinka a potom po ďalšej DRS zóne pred zákrutou číslo sedem, čo je takisto dobré miesto na predbiehanie. Po nej však nasleduje tvrdé brzdenie a na jazdcov pôsobí preťaženie dokonca až 4,5 G. Organizátori tento rok trocha obmenili sekciu zákrut 11, 12 a 13. Jedenástka bude pokračovať ľahšie doľava, nájazdy do ďalšej sa tak trochu zmenia a viac sa priostrí trinástka.

Trať s dvadsiatimi tromi zákrutami bude náročná aj na brzdy, okruh nemá žiadnu dlhšiu rovinku, kde by sa mohli medzi zákrutami schladiť. Jazdci a inžinieri preto musia s nimi narábať opatrne, aby sa neprehrievali a neprišlo prípadne k ich fatálnemu poškodeniu.

Vplyv na konečné výsledky môže mať aj stratégia zastávok v boxoch. Pirelli priviezlo do Singapuru supermäkkú a mäkkú zmes, predpokladá sa, že pretekári absolvujú dve až tri zastávky u mechanikov. Sám som zvedavý, ako jednotlivé tímy budú reagovať na vývoj pretekov, pričom nie je vylúčený ani výjazd bezpečnostného vozidla, ktoré môže stratégiu jazdcov výrazným spôsobom ovplyvniť. Keďže ide o typicky mestský okruh s minimom možností na predbiehanie, dôležitá bude už sobotňajšia kvalifikácia. Jej víťaz bude mať výhodu, ktorú by mohol potom v pretekoch zužitkovať.

Štart VC Singapuru. Foto: SITA, AP
Singapur štart Štart VC Singapuru.

Medzi favoritov určite patria jazdci tímu Mercedes, najmä líder šampionátu a obhajca vlaňajšieho prvenstva Lewis Hamilton, ktorý v poslednom období jazdí vo výbornej forme. Ak chce ešte záver sezóny zdramatizovať, musí zabrať aj jeho tímový parťák Nico Rosberg. Prevaha mercedesov však nebude taká dominantná, ako pred dvoma týždňami, čo je dané charakteristikov okruhu. Singapur nie je trať, kde je silný motor jednoznačnou výhodou, viac je dôležité samotné dávkovanie a plynulosť výkonu a preto očakávam, že sa k nim môžu výraznejšie priblížiť piloti tímov Williams, Ferrari i Red Bull, ktorých monoposty síce nedisponujú takým výkonným motorom, ale ich šasi má výborné vlastnosti. Boj o pódiové priečky bude teda veľmi zaujímavý.

V štartovnom poli sa udiala vari prvá zmena v tejto sezóne, v tíme Manor Marusia nahradil Roberta Merhiho Alexander Rossi, ktorý je po Scottovi Speedovi len druhým Američanom od roku 2007 v kolotoči F1. Dvadsaťtriročný Rossi odjazdí z posledným siedmich veľkých cien päť, okrem nedeľňajšieho Singapuru aj Japonsko, USA, Mexiko a Brazíliu. Španiel Merhi ešte dostane šancu v ruskom Soči a Abú Zabí, ktoré sa kryjú s pretekmi série GP2. S Rossim som sa na trati osobne nestretol, ide však o talentovaného jazdca, ktorý má odjazdené veľké množstvo kilometrov so silnými formulami a určite je pre britské zoskupenie dobrou voľbou.

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Veľká cena Singapuru #Richard Gonda o F1