Prestížny šampionát bol už od svojho vzniku výkladnou skriňou motoristického športu a najmä v neskorších rokoch predznamenával smerovanie automobilového priemyslu. Fanúšikovia si postupne zvykajú na zmeny v pravidlách, no už dlho neboli také výrazné ako tento rok. Sezóna 2014 bude výnimočná zavedením šesťvalcových turbomotorov s objemom 1,6 l. Nahradia 2,4-litrové osemvalce používané od roku 2006. Podľa prvých výpočtov budú nové automobily strácať v porovnaní s vlaňajškom približne 3,5 až 4 sekundy na jedno kolo.
Na epochu turba vo formule si mnohí spomínajú, skončila sa v roku 1988. Čaká jazdcov návrat k starým časom? "Sčasti áno, ale ide o úplne iný systém. V súčasných autách je omnoho viac technológií,“ uviedol technický riaditeľ stajne Williams Pat Symonds pre Autosport.com. Nové motory sú najekologickejšie za uplynulé roky seriálu. Na škodu priaznivcov sa zmenil aj ich zvuk, charakteristická značka formuly 1. Po prvých ukážkach na internete ich v diskusných príspevkoch viacerí prirovnali k mixéru či vysávaču. Jeden z nich hovoril o kapele, v ktorej skutočného bubeníka nahradil počítačový. Ku kritikom sa priznal aj promotér F1 Bernie Ecclestone. "Ľudia chcú poriadny hluk. O tom je predsa formula 1. Namiesto toho sú tu tiché motory. FIA (Medzinárodná automobilová federácia, pozn.) a tímy však na tomto kroku trvali. Je to totálna fraška,“ zúril v rozhovore pre Daily Mail.
Kvílenie vysávača? Majster sveta nesúhlasí
Nový zvuk má však aj svojich zástancov. Jedným z nich je Rob White, motorový technik Renaultu. "Je to ako keď sa spýtate, či máte radi Motörhead alebo AC/DC. Obidve skupiny sú na koncertoch veľmi hlučné. Ľudia, ktorí bývajú v blízkosti trate a nie sú fanúšikmi F1, si na rámus určite opäť zanadávajú,“ povedal White pre stránku francúzskej automobilky. Súhlasí s ním aj jazdec McLarenu Jenson Button. "Priaznivci sa môžu tešiť na skutočne pekný zvuk. Turbo sa postará o nezvyčajné podfarbenie, je to však stále poriadny rámus,“ vravel majster sveta z roku 2009. O tvrdý boj o popredné priečky nebude podľa neho núdza ani tentoraz. "Súboje budú dramatickejšie než kedykoľvek predtým. Pre nižší prítlak, vyšší krútiaci moment a tvrdšie pneumatiky sa jazdci dopustia chýb oveľa jednoduchšie,“ dodáva Button.
Jazdci budú musieť v priebehu pretekov viac šetriť palivo. "Može sa stať, že sa niekomu jednoducho minie a zostane stáť napríklad kolo pred koncom. Šance na úspech tak budú mať aj menšie stajne,“ predpovedal pretekár Sauberu Adrian Sutil.
Bezpečnosť nad krásu
Úpravy pravidiel si monoposty odniesli aj navonok. Ich vynovený dizajn je najzreteľnejší v prednej časti. Predvlani fanúšikovia nechápavo krútili hlavami pri pohľade na neestetický schod, ktorý pripomínal kačací zobák. Tentoraz tvar nosov prirovnali k vtákopyskovi (McLaren), mravčiarovi (Williams) či mrožovi (Lotus). FIA na týchto zmenách pracovala tri roky a odôvodňuje ich vyššou bezpečnosťou v prípade kolízií, pri ktorých do monopostu narazí iný zboku. Pozornosť v predsezónnych testoch vzbudila stajňa Red Bull, v ktorej farbách získal ostatné štyri tituly majstra sveta Sebastian Vettel. Tentoraz však nie pre svoju suverenitu, práve naopak. Okrem spoľahlivosti strácal na trati aj rýchlosť. "Prvé preteky sú tu príliš skoro, potrebovali by sme ešte aspoň dva mesiace. Ani zďaleka nie sme tam, kde by sme chceli byť. Nevieme, či sa nám podarí vyriešiť problémy,“ povedal pred týždňom pre Servus TV odborný poradca Red Bullu Helmut Marko.
"Úspechom bude, keď v Austrálii prídeme do cieľa. S víťazstvom nerátame,“ uviedol úradujúci majster Vettel. Predznamenávajú tieto vyhlásania koniec dominancie Red Bullov alebo ide o snahu zmiasť súperov? Odpoveď sa môžeme dozvedieť už cez víkend.
Na sa čo najviac tešíte v tejto sezóne a kto sa stane majstrom sveta?
Richard Gonda, automobilový pretekár
Všetci si uvedomujeme, že tento rok so sebou prináša aj veľa technických zmien. Teším sa začiatok sezóny, som zvedavý na rozloženie síl medzi tímami a na to, ako sa vývojári vysporiadali s veľkými zmenami v predpisoch. Jedna z kľúčových vlastností bude spoľahlivosť monopostov a tú je dnes len ťažko predpokladať. Mercedesy sa v testoch zdali byť veľmi rýchle aj spoľahlivé, myslím si, že jazdci tohto tímu budú mať šancu aj na titul. Z pozície diváka si želám napínavý a vyrovnaný rok.

Matej Homola, automobilový pretekár
Na vyrovnanosť, ktorú do pretekov určite prinesú nové pravidlá a na konkurencieschopnosť jednotlivých tímov. Všetci prakticky začínajú od nuly, nik nevie, kto môže vyhrať. Tým sa otvára priestor aj pre malé tímy, ktoré môžu v prípade problémov väčších stajní pokojne siahať aj na vyššie priečky. V otázke tohtoročného majstra sveta je to ťažké, ale titul by som doprial Hamiltonovi. Mercedes postavil kvalitný monopost, čo nakoniec potvrdil aj počas predsezónnych testov.

Martin Trenkler, fotograf F1
Teším sa na to, ako nové pravidlá, ktoré sú nielen podľa mňa veľmi nešťastné, zmenia pomer síl. Nikto totiž nevie, ako na tom jednotlivé tímy a jazdci sú. Predsezónne testy čosi naznačili a podľa ich výsledkov tipujem, že veľkým favoritom na titul je Hamilton. Sekundovať by mu mohli Alonso a Räikkönen z Ferrari, ktorí ešte neukázali, čo v skutočnosti dokážu. Predpokladám, že Red Bull škaredo padne na hubu. V každom prípade získa titul ten, kto preukáže najväčšiu spoľahlivosť a najvyššiu rýchlosť.

Štefan Rosina, automobilový pretekár
Teším sa, že s novými pravidlami sa formula 1 divácky zatraktívni. Už nebude dominovať len jeden tím, tak, ako sme to videli v ostatných štyroch sezónach. Hoci pretekom bude chýbať tradičná zvuková kulisa, čo spôsobil príchod turbomotorov, vynahradiť by im to mala práve spomínaná atraktivita. Na šampióna tipujem Rosberga, Mercedes sa v testoch ukazoval ako najspoľahlivejší. Jeho tímový kolega Hamilton je síce na jedno kolo rýchlejší, ale Rosberg si dokáže preteky lepšie zmenežovať.
