Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda EURO 2024 EURO 2024 Výsledky výsledky
  • skup. A Markíza
    GER
    SCO
    14.06.21:00
  • skup. A Markíza
    HUN
    SUI
    15.06.15:00
  • skup. B Dajto
    ESP
    CRO
    15.06.18:00
  • skup. B Markíza
    ITA
    ALB
    15.06.21:00
  • skup. D Markíza
    POL
    NED
    16.06.15:00
  • skup. C Dajto
    SVN
    DEN
    16.06.18:00
  • skup. C Markíza
    SRB
    ENG
    16.06.21:00
  • skup. E Markíza
    ROU
    UKR
    17.06.15:00
  • skup. E Markíza
    BEL
    SVK
    17.06.18:00
  • skup. D Dajto
    AUT
    FRA
    17.06.21:00
  • skup. F Dajto
    TUR
    GEO
    18.06.18:00
  • skup. F Dajto
    POR
    CZE
    18.06.21:00
  • skup. B Markíza
    CRO
    ALB
    19.06.15:00
  • skup. A Dajto
    GER
    HUN
    19.06.18:00
  • skup. A Markíza
    SCO
    SUI
    19.06.21:00
  • skup. C Markíza
    SVN
    SRB
    20.06.15:00
  • skup. C Dajto
    DEN
    ENG
    20.06.18:00
  • skup. B Dajto
    ESP
    ITA
    20.06.21:00
  • skup. E Markíza
    SVK
    UKR
    21.06.15:00
  • skup. D Dajto
    POL
    AUT
    21.06.18:00
  • skup. D Markíza
    NED
    FRA
    21.06.21:00
  • skup. F Markíza
    GEO
    CZE
    22.06.15:00
  • skup. F Dajto
    TUR
    POR
    22.06.18:00
  • skup. E Markíza
    BEL
    ROU
    22.06.21:00
  • skup. A Dajto
    SCO
    HUN
    23.06.21:00
  • skup. A Markíza
    SUI
    GER
    23.06.21:00
  • skup. B Dajto
    ALB
    ESP
    24.06.21:00
  • skup. B Markíza
    CRO
    ITA
    24.06.21:00
  • skup. D Voyo
    FRA
    POL
    25.06.18:00
  • skup. D Dajto
    NED
    AUT
    25.06.18:00
  • skup. C Markíza
    ENG
    SVN
    25.06.21:00
  • skup. C Dajto
    DEN
    SRB
    25.06.21:00
  • skup. E Markíza
    SVK
    ROU
    26.06.18:00
  • skup. E Dajto
    UKR
    BEL
    26.06.18:00
  • skup. F Markíza
    CZE
    TUR
    26.06.21:00
  • skup. F Dajto
    GEO
    POR
    26.06.21:00
  • OF Dajto
    2A2B
    29.06.18:00
  • OF Markíza
    1A2C
    29.06.21:00
  • OF Dajto
    1C3D/E/F
    30.06.18:00
  • OF Markíza
    1B3 A/D/E/F
    30.06.21:00
  • OF Dajto
    2D2E
    01.07.18:00
  • OF Markíza
    1F3A/B/C
    01.07.21:00
  • OF Dajto
    1E3A/B/C/D
    02.07.18:00
  • OF Markíza
    1D2F
    02.07.18:00
  • ŠF Dajto
    05.07.18:00
  • ŠF Markíza
    05.07.21:00
  • ŠF Dajto
    06.07.18:00
  • ŠF Markíza
    06.07.21:00
  • SF Markíza
    09.07.21:00
  • SF Markíza
    10.07.21:00
  • Finále Markíza
    11.07.21:00

Pád lietadla s Chapecoense zapríčinil ľudský faktor

Sled viacerých ľudských zlyhaní vyústil 28. novembra do pádu lietadla spoločnosti LaMia s futbalistami brazílskeho klubu Chapecoense na palube tesne pred pristátím v Medellíne. Pri havárii zahynulo 71 ľudí, šiesti nešťastie prežili.

27.12.2016 12:59
Chapecoense, ilustračná foto Foto: ,
Vyšetrovatelia dospeli k záveru, že lietadlo s tímom Chapecoense nemalo palivovú rezervu, ako ju vyžadujú medzinárodné štandardy pre tento druh letu. (ilustračná foto)
debata

Podľa vyšetrovania kolumbijského úradu pre civilné letectvo prvý z osudných omylov nastal už pri tvorbe letového plánu, ktorý nespĺňal medzinárodné predpisy. Plne naložený stroj britskej výroby BAE 146 Avro RJ85 s maximálnym konštrukčným doletom 2965 km nemali v žiadnom prípade vypraviť na charterový let z bolívijského Santa Cruz do Medellínu.

Zodpovednosť za zlé rozhodnutie nesú aerolínie aj bolívijské úrady. Lietadlo strávilo vo vzduchu 4 hodiny a 20 minút, keď jeho pilotov riadiaca veža letiska v Medellíne požiadala o vyčkávací manéver vynútený hlásením inej posádky o podozrení z úniku paliva. Kabína čakala príliš dlho, kým vyslala prvú správu o hroziacom nebezpečenstve.

Navyše podľa sekretára pre bezpečnosť letovej prevádzky kolumbijského úradu pre civilné letectvo Freddyho Bonillu pilot aj kopilot viackrát diskutovali o možnosti medzipristátia v Leticii, aby doplnili palivo. Napokon tento variant zavrhli. Zhruba po vstupe do kolumbijského vzdušného priestoru začal fúkať silný vietor, čo tiež prispelo k vyššej spotrebe. V čase, keď pilot požiadal o prednostné pristátie, teda šesť minút pred zrútením, už jeden zo štyroch motorov dve minúty nepracoval. Postupne vypovedali službu aj ostatné.

Vyšetrovatelia dospeli k záveru, že lietadlo nemalo palivovú rezervu, ako ju vyžadujú medzinárodné štandardy pre tento druh letu. Neobjavili dôkazy o sabotáži či technickom zlyhaní. Letový plán tiež počítal s letovou hladinou 30-tisíc stôp, čo je výška, na ktorú nebol stroj certifikovaný. Podrobnú správu z vyšetrovania zverejnia v apríli 2017. Podieľali sa na ňom aj bolívijské, brazílske a britské inštitúcie.

debata chyba
Viac na túto tému: #Chapecoense