Malý prieskum Pravdy týždeň pred reštartom ligy ukázal, že kluby zatiaľ nevedia, podľa akého kľúča sa dostanú diváci na štadióny. Zatiaľ platí limit 500 ľudí do konca júna a 1000 do konca roka.
„Možností je viac, zatiaľ nemáme úplne ujasnené, ako budeme postupovať,“ zdôrazňuje marketingový riaditeľ ŠK Slovan Tomáš Straka. V podobnom duchu sa vyjadruje aj trnavský mediálny manažér Patrik Velšic: „Poteší nás každý fanúšik v hľadisku navyše. Debatujeme o probléme, ale ešte sme na spravodlivý kľúč neprišli.“
Straka i Velšic pripomínajú, že nepoznajú presný manuál. Ten podľa najnovšieho vývoja aktualizuje Únia ligových klubov.
„Nevieme, či limit 500 ľudí platí len na počet divákov, alebo aj ostatných prítomných na štadióne, to znamená hráčov, realizačné tímy… Kontaktujú nás najmä naši permanentkári, im by sme chceli vyjsť v ústrety, ale k nim musíme prirátať partnerov klubu, majiteľov skyboxov a podobne. Situáciu vyhodnocujeme a najmä veríme, že sa podarí zvýšiť počet prítomných na stretnutí,“ pokračuje Straka.
Slovan navrhuje, aby sa účasť divákov stanovila podľa kapacity hľadiska, percentuálne, nie absolútnym číslom. „Je rozdiel, či príde 1000 divákov na najmenší štadión v lige, alebo 1000 divákov na veľké štadióny ako u nás v Bratislave, v Trnave či Dunajskej Strede. Pokiaľ by sme až do konca roka mohli využiť len takúto kapacitu, malo by to výrazné, možno až fatálne následky,“ tvrdí generálny riaditeľ ŠK Ivan Kmotrík ml.
Slovan a Dunajská Streda by obmedzenie počtu divákov na maximálnu tisícku výrazne pocítili. Na Žitnom ostrove majú najvyšší divácky priemer – doterajších 11 domácich zápasov videlo 87 957 divákov, čo je priemer 7996 na zápas.
„Pridávame sa k iniciatíve Slovana a ÚLK, myslíme si, že počty divákov by sa mali určovať podľa kapacity štadióna. My máme takmer 5000 permanentkárov, našou prioritou bude riešiť najmä ich situáciu. Chceme otvoriť aj debatu, ako bude štát kompenzovať straty klubov zo vstupného, podobne ako to robí v iných oblastiach. Pomáha firmám, ktoré mali stratu. V našom prípade zisk z predaja vstupeniek a z toho, čo diváci zaplatia na štadióne v čase zápasov, predstavuje asi 30 percent rozpočtu,“ zdôrazňuje manažér pre vonkajšie vzťahy DAC Krisztián Nagy.
Väčšina klubov tento problém v takej miere ako DAC a Slovan nepociťuje. Okrem nich už len trnavský Spartak má priemernú návštevnosť nad 3000 divákov, Žilina sa pohybuje na úrovni priemeru celej súťaže (2450).
Až na 47 ligových stretnutiach nebola ani tisícka fanúšikov, čo je viac ako tretina z doterajších 132 zápasov v aktuálnom ročníku. A až na 82 nebolo viac ako dve tisíc ľudí.