Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov podcast Výsledky výsledky

Sagan: Najprv mi povedali, že ma nechcú. Ani neviem, ako sa to zomlelo

Od začiatku kariéry je svojmu mladšiemu a slávnejšiemu bratovi po ruke. Najoddanejší pomocník, ktorého k hviezde neviaže iba tímová stratégia, ale aj silné rodinné puto.

24.11.2021 06:00
peter sagan, juraj sagan Foto:
Viac ako len tímový kolega. Juraj Sagan je pre hviezdneho brata Petra najoddanejším pomocníkom.
debata

To sa nepretrhne ani po desiatich sezónach v profipelotóne – Juraj Sagan (32) spolu s Petrom prestúpili do francúzskeho cyklistického tímu TotalEnergies. Najprv hviezda, až potom nenápadný robotník. „Ani neviem, ako sa to zomlelo,“ vraví skúsený pretekár.

Je dnes ťažšie si nájsť novú stajňu ako po minulé roky?

Jednoznačne. Omnoho. Vo svetovej cyklistike je pretlak, navyše, mnohé tímy z prvej ligy dávajú prednosť a viac príležitostí mladým jazdcom. Nie je to vôbec jednoduché.

Bol to stres?

Samozrejme, keď ste bez zmluvy, nikdy to nie je príjemná situácia. Všetko som však zveril do rúk nášho manažéra Giovanniho Lombardiho, ktorého máme spolu s Peťom. Som rád, že to nakoniec klaplo. V jednom som mal jasno: v kontinentálnej cyklistike som už pretekať nechcel. Niečo som si vo svetovom pelotóne preskákal, takýto pád by jednoducho nenapĺňal moje ambície. To by som radšej ukončil kariéru.

Po Okolo Slovenska ste naznačili, že vaše bratské cesty sa v profipelotóne rozchádzajú. Čo sa zmenilo?

Úprimne? Ani sám neviem, čo sa stalo. Deň pred začiatkom etapových pretekov u nás doma mi tímoví manažéri z TotalEnergies odkázali, aby som so zmluvou v tejto francúzskej stajni príliš nerátal. Netuším, ako sa to nakoniec zomlelo, medzitým sme skúšali aj iné tímy, ale nakoniec som rád, že môžem s bratom pokračovať ďalej.

Dopadlo to najlepšie ako mohlo…

Peter má zmluvu na dva roky, ja iba na jeden. Uvidíme, čo sezóna ukáže a čo bude potom. Priznám sa, bral by som akýkoľvek tím v rámci najvyššej ligy.

SR Cyklistika Okolo Slovenska 65. ročník prológ Košice KEX Čítajte viac Opitý Sagan zranil policajta. Bál sa, že ho budú chcieť očkovať

Keď vám Peter prvýkrát povedal, že TotalEnergies, čo ste si pomysleli?

Vedel som, že oproti ostatným stajniam oňho prejavili obrovský záujem. Bonusom bolo, že vzali aj celý realizačný tím, ktorý má okolo seba. Francúzi vraj boli k nemu veľmi otvorení.

Rozprávali ste sa už s ľuďmi z vedenia?

Zatiaľ nie. Jedine s trénerom.

V čom sú francúzske tímy iné oproti ostatným?

Ťažko povedať, zatiaľ som v nich nejazdil, len ako amatér. V pelotóne sa však pohybujem veľa rokov, takto na diaľku sa mi zdá, že všade je to veľmi podobné. TotalEnergies je druhodivízny tím, som zvedavý, aký budú mať itinerár pretekov. O zázemie obavy nemám. Účasť na Tour de France majú prakticky istú a na jarných klasikách zrejme tiež.

Tam určite nechcete chýbať…

Presne tak. Budú to jedni z najväčších pretekov, ktoré tím pôjde. Navyše, v TotalEnergies sa črtá veľmi solídna klasikárska zostava. Ak ma do nej vezmú, bude to znamenie, že sú so mnou spokojní. A o to predsa ide, nie?

Akú sezónu máte za sebou?

V prvom rade veľmi zvláštnu. Ja, Peter aj Erik Baška sme hneď na úvod chytili Covid-19, potom sa to akosi naťahovalo. Celé to bolo neštandardné. Najprv nám doktori po vyšetrení pľúc a srdca vraveli, aby sme do toho príliš netlačili, potom niektoré preteky zrušili, resp. zmenili ich dátum. Čudesná sezóna.

A ak sa obhliadnete za uplynulými piatimi rokmi v Bore? Ktorý moment sa vám najviac bude spájať s nemeckým tímom?

Víťazstvo na Paríž-Roubaix. Na to sa nedá zabudnúť. Rád si spomeniem – aj keď to nebolo priamo v drese Bory – na svetový šampionát v Bergene, kde Peťo zavŕšil majstrovský hetrik. Bore som vďačný aj za to, že mi dala priestor na Tour de France. To je vec, ktorú by som rád zopakoval. Ale nominácia bude nadupaná, nebude jednoduché sa do nej zmestiť.

Toto je nová partia, ktorá bude pomáhať Saganovi Fotogaléria - 26 fotiek Všetky fotky
34-ročný Nór Edvald Boasson-Hagen by mohol byť...

Peter pre španielske noviny Marca pred pár týždňami povedal, že Alejandra Valverdeho síce obdivuje, ale on ako štyridsiatnik už pretekať nebude. Čo vy?

Podobne ako brácho, tiež Valverdeho obdivujem (úsmev). U mňa je to celkom jednoduché – dostal som zmluvu na dvanásť mesiacov, ďalej sa všetko bude odvíjať iba od toho, čo počas nich odvediem pre tím.

Ako momentálne vyzerajú vaše dni?

Po kritériu v Dubaji som sa vrátil na Slovensko a začínam makať. V novembri ešte zapracujem na všestrannosti, od turistiky, cez posilňovňu až po bicykel. V decembri to bude väčšinou už iba o dvoch kolesách.

Takže nebicyklujete každý deň?

Teraz nie. Aktuálne mám za sebou väčšiu túru s kamarátmi z Ružomberka smerom na Donovaly, tak som si na druhý deň „doprial“ len činky.

Vážne je turistika vhodná príprava na sezónu?

Na tukový metabolizmus skvelá – obzvlášť na jeho naštartovanie. Ak chytíte krásne počasie, tak je to pecka. A predovšetkým pre mňa veľká zmena. Ja som taký turistický typ, vždy som mal rád túlavé topánky.

Kedy vás čaká predsezónne sústredenie?

Už 7. decembra odcestujem do španielskej Calpy na desaťdňový tímový kemp. Začiatkom januára sa tam potom vrátim.

Neplatí vaša zmluva s TotalEnergies až od začiatku nasledujúceho roku?

Platí, aj platiť nás začnú až vtedy (úsmev). Ale toto je príprava.

Najzaujímavejšie cyklistické prestupy Fotogaléria - 20 fotiek Všetky fotky
Christophe Laporte (Fr.): Cofidis - Jumbo-Visma.

Je v TotalEnergies niekto, s kým si trebárs dobre rozumiete?

Veľmi tých chlapcov nepoznám. Jedine talianskeho šprintéra Bonifazia, s ním zvyknem prehodiť slovo. Azda preto, že viem po taliansky. Príjemný chlapík. Z Bory tam ideme ako partia.

A po francúzsky niečo viete?

Úplné minimum. Predpokladám, že ostatní pretekári majú zvládnutú angličtinu. A ak nie, niečo sa po francúzsky naučím, veď topiaci sa aj slamky chytí. Navyše, miestny cyklistický žargón rýchlo dostnem do krvi.

Podľa wikipedie máte 67 kilogramov. Doprajete si v medzisezónnom období aj nejaké kilo navyše?

V tomto smere som stabilný, počas celej sezóny sa pohybujem v rozmedzí 66–68 kilogramov. Niektorí pretekári s tým majú oveľa väčší problém. Dávať dole päť či šesť kíl nie je žiadna sranda. Uplynulé dni som napríklad raňajky neriešil, ale teraz, keď sa pustím do ostrého tréningu, kvalita jedla bude musieť byť na najvyššej úrovni.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Peter Sagan #Juraj Sagan #TotalEnergies