Jeho krvný doping je už uzavretou kapitolou, otvára sa však ďalšia. Pomáhal si neslávne slávny Texasan aj technickým dopingom? Používal v ráme bicykla nenápadný motorček, ktorý ho hnal za veľkými víťazstvami?
Na svete je ďalšie obvinenie, ktoré prispieva k už beztak nepeknej vizitke 49-ročného bývalého pretekára – najväčší športový podvodník všetkých čias.
Zvláštny pohyb
Bývalý šéf Francúzskej antidopingovej agentúry Jean-Pierre Verdy tvrdí, že Američan dlhodobo používal skrytý motorček v ráme svojho bicykla.
A zapínal si ho podľa potreby – najmä v časovkách a náročných horských etapách, kde dominoval nad konkurenciou.
"Nebolo to EPO, čo spôsobilo hlavný rozdiel medzi Armstrongom a ostatnými. Stále mám pred sebou obrázky z Tour, kde totálne zničil všetkých súperov.
S mnohými špecialistami na doping sme sa zhodli, že takýto výkon sa nedá vysvetliť ani krvným dopingom. Napokon, sám Armstrong vtedy vo svojej verejnej spovedi tvrdil, že dopovali všetci," uviedol Verdy v rozhovore pre denník Le Parisien.
Ukryť motorček do bicykla by dnes nebol žiadny problém. Technológia pokročila a výkon sa vojde aj do škatuľky nepatrných rozmerov. Lenže toto bol prelom tisícročia. Všetko, čo je dnes pre nás bežné, bolo vtedy iba v plienkach.
Verdy však tvrdí, že už vtedy sa to dalo.
„Lance mal svojich ľudí absolútne všade. Miloval špeciálne zaobchádzanie a v tom spočíval jeho najväčší podvod,“ myslí si antidopingový funkcionár.
Krátko po tomto obvinení sa na internete rozšírilo video, na ktorom je zreteľne vidieť, ako Armstrong ľavou rukou pravidelne siaha pod sedlo svojho bicykla.
„Bol to stále ten istý pohyb, akoby hľadal gombík. Niečo nebolo v poriadku. Myslím si, že použil motor,“ dodal Verdy.
O tom, že Texasan používal aj technický doping, špekuloval pred rokom pre Pravdu aj novinár prestížneho L'Équipe Jean-Luc Gatellier. Aj takto vysvetľoval dôvod, prečo Francúzi mali problém s tímom Sky (dnes Ineos) a jeho niekdajším lídrom Chrisom Froomom.
„V čase, keď boli na vrchole, sa objavili správy o elektrických motorčekoch v rámoch bicyklov. Je málo pravdepodobné, že by taký nemal k dispozícii aj Armstrong. Ťažko sa tomu verí,“ vravel.
Za svojimi slovami si známy francúzsky novinár stojí aj dnes. „Som o tom presvedčený. Podľa mňa mal motorček už počas časovky v Sestrieres, keď prvýkrát ovládol Tour de France. Armstrong bol ako chránené zviera zo strany medzinárodnej cyklistickej únie, robil si čo chcel,“ doplnil.
Pred troma rokmi vyšiel s podobnou hypotézou aj bývalý profesionál Thomas Voeckler. Francúzi nemali lídra US Postal nikdy v láske. Z dopingu ho podozrievali už počas aktívnej kariéry, keď neexistovali žiadne priame dôkazy.
Niektorí americkí novinári za tým videli žiarlivosť, domáci vraj nedokázali stráviť fakt, že cudzinec je najúspešnejším jazdcom ich domácich pretekov. Lenže Armstrong má zástancov aj inde.
Nemecký rýchlik neverí
Pravda v utorok oslovila Erika Zabela, legendárneho špurtéra, víťaza šiestich zelených dresov na Tour de France. Nemec sám padol do dopingovej siete a priznal sa k tomu.
V tomto prípade však stojí na strane Američana, s ktorým sa dlhé roky stretával na najprestížnejších pretekoch po celom svete.
„Neverím, že Lance mal v ráme bicykla čokoľvek, čo by mu pomáhalo. To v žiadnom prípade,“ povedal 50-ročný rodák z Berlína.
Bývalý slovenský pretekár Milan Dvorščík je iba o rok starší ako Armstrong. Na jednej strane si myslí, že pre cyklistiku by bolo dobré, aby sa minulosť hodila za hlavu, no z osobného hľadiska ho zaujíma, ako to naozaj bolo.
"Patril som k veľmi dobrým pretekárom. V juniorských kategóriách som mohol jazdiť s kýmkoľvek – aj s Marcom Pantanim v kopcoch.
Po prechode medzi mužov som už takú výkonnosť nemal. Chcem vedieť, či som spravil chybu v tréningu alebo to bola vec dopingových prostriedkov," zamyslel sa.
O zakázanej podpore, ktorá prebudí aj unavené telo, sa vie, ale technický doping? A vtedy?
„Ani sme o tom netušili. Pred dvadsiatimi rokmi to pre nás bolo science-fiction. Lenže doping je vždy o dva kroky pred kontrolou a vieme, že Američania mali v oblasti vedy vždy technologický náskok – udávajú smer v dobrom aj zlom,“ doplnil.
Záležitosť podľa neho treba vyšetriť alebo sa o to aspoň pokúsiť.
„Lebo ak tam ten motorček nemal, môžete si dať doping aký chcete, ten za vás Tour de France neodtiahne. Bola to barlička – zlá nadstavba. Lance však v tom zrejme nebol sám. Kto bol čistý a kto nie, to sa už asi nedozvieme,“ dodal pre Pravdu Dvorščík.
Nie ja, to môj priateľ
O motorčekoch v rámoch sa hovorí už celú dekádu. Ako prvá pristihnutá však vošla do dejín až belgická reprezentantka Femke van der Driesscheová. Našli jej ho na cyklokrosárskych majstrovstvách sveta 2016 v pretekoch žien do 23 rokov.
„Je to neakceptovateľné. Na bicykli to nemáte ako zakryť. Skôr či neskôr vinníci doplatia na to, že ničia tento šport,“ vravel s hnevom v hlase vtedajší šéf medzinárodnej cyklistiky Brian Cookson.
Samotná jazdkyňa obvinenia odmietla, vraj o ničom nevedela a predmetný bicykel ani nebol jej.
"Netuším, ako sa mohol dostať ku mne. Bola som prekvapená, že tam stál, to nie je môj bicykel. Ide o nejaký omyl.
Patrí môjmu priateľovi, trénuje s nami. Je identický s mojím, vlani ho odo mňa kúpil. Moji mechanici si museli myslieť, že bol môj," bránila sa pretekárka pre belgickú televíziu Sporza.
Úsmevné, všakže?
O motorčeku sa hovorilo aj v súvislosti so slávnym Švajčiarom Fabianom Cancellarom. Len vďaka nemu vraj – podľa nepodložených informácií – vyhral v sezóne 2010 klasiky Okolo Flámska aj Paríž – Roubaix.
Podozrenia vyjadril Davide Cassani, bývalý cyklista. Priložil aj video, na ktorom sa legendárny Spartakus až podozrivo rýchlo vzďaľuje súperom. Len krátko po tom, ako spravil zbytočné prehmatnutie rukou na riadidlách.
Obvinenia na jeho adresu sa však množili aj po ukončení kariéry. Pridal sa Američan Phil Gaimon, ktorý vydal knihu Draft Animals: Living the Pro Cycling Dream (v prekl. Ťažné zvieratá: Splnenie sna byť profesionálnym cyklistom). Vracia sa v nej práve do Flámska 2010.
K stúpaniu na Kapelmuur, kde sa Švajčiar odpútal od Toma Boonena a získal definitívny náskok. Gaimon o tomto momente napísal:
„Keď sa pozriete na jeho nohy, akcelerácia vôbec nevyzerá prirodzene. Zdá sa, ako keby mal problém udržať nohy na pedáloch. Ten hajzlík zrejme použil motor.“
Ako to naozaj bolo, sa už asi nikdy nedozvieme. Cancellara svätosväte tvrdí, že jediný motor mal v nohách a reči o zakázanej podpore považuje za hlúposť.
Iba 800 a až 500
Pravdou zostáva, že prvé cyklistické motorčeky boli v predaji pre širokú verejnosť od roku 1998. Samozrejme, tie by ste do rámu bicykla nikdy nenapchali.
Technológia odvtedy premenila nemožné na možné. Iba 800 gramov vážiaca vec s valcovým motorom má výkon 500 wattov, čo bohato postačuje na to, aby pretekár nechal konkurenciu za sebou. K prevodom je pripojená prostredníctvom vodičov a po aktivácii začne poháňať pedále.
Technický doping už nie je science-fiction. Zostáva len dúfať, že – na rozdiel od telesného – neujde kontrole.
A ako to bolo s Armstrongom? Uvidíme. V minulosti sa rozlúskol už nejeden cyklistický rébus.