Na jeho čelo sa predierajú šprintérske vláčiky. Vytvárajú priestor pre lídra. Rozbiehajú ho tak, aby bol na cieľovej páske najrýchlejší.
A predovšetkým prvý…
Na Giro d'Italia je to zatiaľ exhibícia francúzskeho TGV. Pardón, Groupama-FDJ. Arnaud Démare vyhral už štyri etapy a podľa formy, ktorú má, sa zdá, že ani zďaleka neskončil. V boji o cyklámenový dres bude pre Petra Sagana viac ako ťažkým súperom.
Už nás nechcú
Vráťme sa však o nejaký ten mesiac späť. Na programe bol prvý týždeň Tour de France a novinári z L 'Equipe vyzvedali od Démara, prečo sa tento rok rozhodol neštartovať na Starej dáme. Dôvodov bolo viac, jeden však nadovšetko zaujal. "Čistokrvní špurtéri sú na Grand Tours čoraz menej vítaní, to je isté,“ vravel.
Žiadna novinka. Najrýchlejší pretekári už niekoľko sezón namietajú, že organizátori trojtýždňových podujatí ich v záujme zvýšenia atraktivity pretekov odtiaľ podvedome vytláčajú. Francúz však zašiel ešte ďalej.
"Nielenže je čoraz menej klasických špurtov, ba čo viac, keď tam nejaké predsa len sú, predchádza im trasa s minimálne dvetisíc výškovými metrami. Na lanskej Tour boli všetci špurtéri totálne vyčerpaní. V roku 2019 by Marcel Kittel nevyhral ani jednu etapu,“ vyhlásil podráždene.
Lenže toto nie je Tour, toto je Giro d'Italia. A Démare sa tentoraz naozaj nemá na čo sťažovať.
Do Talianska prišiel v úžasnej fazóne. "Pätnásť víťazstiev v skrátenej sezóne? Neskutočné. Mnoho jeho súperov by sa tešilo, ak by toto číslo dosiahlo na konci kariéry,“ glosoval v štúdiu Eurosportu Bradley Wiggins, víťaz Tour z roku 2012.
"V špurte ho dnes len ťažko môže niekto zdolať,“ pridal sa Brian Smith, tiež bývalý pretekár. Pre Sagana vraj musí byť súperenie s ním veľmi frustrujúce. "Je ťažké, keď proti vám stojí taký dominantný súper a vy ste pod tlakom,“ dodal na adresu 30-ročného Slováka.
Si nekonštantný, počúval
Demáre nie je v pelotóne nováčikom. Má už 29 rokov, na špurtéra veru dosť. Nikdy predtým však nebol taký výrazný, ako v uplynulých mesiacoch. Kam príde, tam triumfuje. Na Gire akoby ani nemal rovnocenného súpera.
V jednej z etáp, ktoré vyhral, musela víťaza určiť cieľová fotografia, v ostatných troch však bol suverénny. Aj v stredu naložil Saganovi minimálne meter.
Čo sa Démarovi stalo, že z ničoho nič tak dominuje?
O jeho talente cyklistickí experti nikdy nepochybovali. Napokon, je majstrom sveta v kategórii do 23 rokov zo sezóny 2011. V minulosti vyhral dve etapy na Tour de France a radoval sa aj na najdlhšej monumentálnej klasike v kalendári – Miláno – San Remo 2016. Čo na tom, že ho súperi v cieli obvinili, že na ceste za víťazstvom mu pomáhalo sprievodné vozidlo?
Napriek celkovému počtu 73 víťazstiev v profipelotóne bol rodák z Beauvis dlho považovaný za nekonštantného pretekára. Výsledky hovoria za všetko: vo svojej druhej profesionálnej sezóne zvíťazil deväťkrát, o rok neskôr 15-krát, odvtedy však nedosiahol dvojcifernú hodnotu.
Až teraz – v netradičnej sezóne poznačenej koronavírusom.
"Som neuveriteľne šťastný. V mojej kariére konečne nastalo obdobie, keď som dorástol. Kedysi mi dali do rúk program a šiel som, dnes však prichádzam so skúsenosťami a pripravený. Viem, čo chcem, som omnoho zrelší ako keď som mal 22. Vtedy sa mi síce pretekalo ľahšie, dnes však už tuším, čo si veľké podujatia vyžadujú,“ vyhlásil francúzsky rýchlik.
Pomohlo mu auto?
Napriek nevšednej rýchlosti sa mu na nich dosiaľ veľmi nedarilo. Problém bol väčšinou v horách, ktoré jeho nohy jednoducho nezvládli. Na Gire štartoval v minulosti trikrát, no do cieľa dorazil len raz.
Veľké ambície doňho vkladajú aj doma na Tour de France. Zelený dres mu však zatiaľ vždy vyfúkol Sagan. A keď sa v roku 2017 – po Slovákovej diskvalifikácii – naskytla šanca, opäť nedokončil.
Mimochodom, Francúzovi neraz vyčítali, že si vo finiši nepočínal férovo. Prsty mal aj v spomínanom Saganovom vylúčení po etape vo Vitteli. Bol to on, kto v plnej rýchlosti prvý menil smer jazdy a prinútil ostatných špurtovať zľava doprava.
"Doprajte si čas a pozrite si celý dojazd spomalene. Potom zabudnete na Petra Sagana aj Marka Cavendisha. Zamerajte sa na Démara. On prvý zmenil trajektóriu. Ak chceme trestať niekoho, najprv by sme to mali zvážiť,“ vravel ihneď po dojazde slávny Nemec Jens Voigt.
Uplynulé dni to je už iný Démare. Rýchlejší a skúsenejší. Navyše má kolegov, ktorí ho "vypľujú“ prakticky až na cieľovú pásku. Pred Milánom svoj vlak akiste ešte neraz rozbehnú.