„Všetci dospievame, je to prirodzené. Tento rok bude z pohľadu Petra iný ako tie predošlé. Je o rok starší a pochopiteľne aj vyspelejší,“ povedal. „Tretí rok jazdí v dúhovom drese pre svetového šampióna, môžem vám povedať, že to je poriadna škola,“ dodal.
Cyklistický portál Velonews, ktorý Vilu vyspovedal, tvrdí, že meno Sagan sa v titulkoch objavuje častejšie, ako ten, ktorý je zdolaný. Pripomína, že v roku 2015 bol na Tour de France až päťkrát druhý a dvakrát tretí, pričom ani raz netriumfoval. Aj nedávno, na Tirreno – Adriatico, zaregistroval „iba“ tri druhé miesta.
A podobnú bilanciu má aj na Miláno – San Remo. Päťkrát bol v elitnej desiatke a dvakrát mu ušlo víťazstvo doslova o chlp. „Na to, aby ste preteky pochopili, musíte mať niečo odjazdené. Rovnako to je aj na veľkých klasikách. Na Miláno – San Remo sa trať prakticky nemení, takže Peter bude môcť využiť svoje bohaté skúsenosti,“ zamyslel sa Vila.
V roku 2013 podľahol Sagan v šprinte Nemcovi Ciolekovi, vlani Poliakovi Kwiatkowskému. „Posledné roky si to úzka skupina pretekárov rozdala v šprinte. Je totiž neuveriteľne ťažké zaútočiť na Poggiu a dôjsť v úniku do cieľa. Naposledy sa to podarilo tuším Bettinimu,“ vyhlásil.
„Pretekári idú veľmi rýchlo a na to, aby ste sa ich zbavili, potrebujete oveľa viac energie. Aj preto je sólo únik málo pravdepodobný,“ dodal.
V roku 2008 sa takto zaskvel Švajčiar Fabian Cancellara – ten sa zbavil konkurencie ostrým nástupom tri kilometre pred cieľom. Pre Sagana je vraj takýto útok prakticky nemožný. „Jeho zadné koleso je azda najviac sledované v celom profipelotóne,“ vysvetlil Vila.
Slovák má však jednu veľkú výhodu. „Asi sa všetci zhodneme, že Peter je veľmi ťažko vypočítateľný pretekár. Nasleduje svoj inštinkt. Budeme mať niekoľko scenárov, avšak pokiaľ nie ste niekde pod Poggiom, je ťažké sa pre niečo rozhodnúť,“ dodal.
Prvýkrát v hre aj videokomisár
Tohtoročná edícia Miláno-San Remo prinesie aj jednu dlho očakávanú technickú novinku. Po prvý raz bude môcť videokomisár priamo ovplyvňovať dianie v pretekoch.
Toto nóvum zaviedla Medzinárodná cyklistická únia (UCI) aj na základe nie dobre odvedenej práce rozhodcov počas vlaňajšej Tour de France, keď Petra Sagana po kontakte s Markom Cavendishom pri dojazde 4. etapy vo Vitteli prísne a v konečnom dôsledku nespravodlivo vylúčili z najslávnejších etapových pretekov.
UCI oznámila, že nad sobotňajšími pretekmi Miláno – San Remo budú mať dohľad štyria komisári. Traja z nich sa budú pohybovať v pelotóne v sprievodných autách či motorkách a štvrtý bude pozorne sledovať preteky na viacerých monitoroch z vozidla zaparkovaného tesne za cieľovou čiarou.
Talianovi Gianlucovi Crocettimu by nemalo ujsť nič podstatné, čo sa udeje na trati a pri akomkoľvek podozrení na porušenie pravidiel by mal vedieť ihneď zareagovať.
„Komisár si záverečný šprint o víťazstvo v pretekoch pozrie v reálnom čase a v reálnom čase aj zhodnotí, či nedošlo k neregulárnemu konaniu niektorého z jazdcov. To je rozdiel napríklad v porovnaní s minuloročnou Tour de France, kde si rozhodcovia prezerali video s pádom Cavendisha po kontakte so Saganom veľakrát, kým dospeli ku konečnému verdiktu,“ píše špecializovaný portál Cyclingnews.
Novinka s videokomisárom či videorozhodcom sa zatiaľ bude týkať piatich cyklistických monumentov (Miláno – San Remo, Okolo Flámska, Paríž-Roubaix, Liége-Bastogne-Liége a Okolo Lombardska), ako aj troch pretekov Grand Tour (Giro d'Italia, Tour de France, Vuelta a Espaňa). Crocetti bude videokomisár nielen na pretekoch Miláno – San Remo, ale aj na Giro d'Italia a Okolo Lombardska.
„V protiklade k videorozhodcovi, ako ho poznáme z futbalu, ten cyklistický bude reálne rozhodovať o tom, čo sa stane. Vo futbale je jeho názor poradný, kým v cyklistike bude rovnocenný a bude môcť presadiť konečný verdikt,“ vravel Guy Dobbelaere, ktorý bude fungovať ako videokomisár na Okolo Flámska a Liége-Bastogne-Liége.
O služby videorozhodcov sa cyklistika hlásila už dlhší čas, poslednou kvapkou zrejme bolo už spomenuté vylúčenie Petra Sagana z Tour de France 2017. Líder tímu Bora-Hansgrohe pôvodne inkasoval časovú penalizáciu a odpočet bodov v súťaži o zelený dres, ale rozhodcovia ho neskôr na základe videozáznamov vylúčili z pretekov. Kauza sa neskôr dostala aj na Športový arbitrážny súd (CAS). Tam UCI uznala chybu a opísala incident ako nešťastný a neúmyselný.