Budúci rok sa to možno zmení. Tour bude strmšia, prašnejšia, jednoducho zaujímavejšia. Napriek tomu, že organizátori sa rozhodli zverejniť itenerár pretekov až v utorok 17. októbra, médiá už stihli prezradiť niekoľko zaujímavých informácií zo zákulisia.
Najprv to, čo je isté a o čom sa už nediskutuje. Preteky sa začnú pomerne neskoro. Môže za to termínová kolízia s futbalovým svetovým šampionátom v Rusku. Štart je naplánovaný na 7. júla v západofrancúzskom departmente Vendee. Na ceste, ktorú dvakrát denne zalejú prílivové vlny Atlantiku.
Hneď prvý finiš vo Fontenay-le-Comte bude zároveň aj prvou výzvou pre Slováka Petra Sagana. Ten totiž okrem zvlnených etáp dokonale ovláda aj šprint po rovine. Dvadsaťsedemročný Žilinčan bude môcť rozkmitať svoje rýchle nohy aj nasledujúci deň – v 2. etape s cieľom vo La Roche-sur-Yon sa totiž tiež očakáva hromadný špurt.
Prvou vážnou zmenou oproti predchádzajúcim dvom ročníkom bude 35-kilometrová tímová časovka. A to je všetko – oficiálne zdroje viac neprezradili. Existujú však rôzne mediálne šumy, ktoré sa spravidla zakladajú na pravde.
Mačacie hlavy a potom veľké finále
Čo teda na zúžený, 176-členný pelotón, prichystal šéf Tour de France Christian Prudhomme? Okrem iného vraj aj "výlet“ rozprávkovou krajinkou – Bretónskom. Po štrku, prašných poľných cestách i mačacích hlavách. Sú to práve tie dlažobné kocky, ktoré pozná celý svet z najslávnejšej jarnej klasiky Paríž -Roubaix.
Prvá dobrá správa je pre cyklistov. Zatiaľ čo v rokoch 2014 a 2015 sa museli triasť trinásť kilometrov, tentoraz to budú podľa denníka Nord Éclair len tri. Tá druhá je zasa pre televíznych divákov. Etapa bude merať iba 150 kilometrov, aby si športoví fanúšikovia mohli nerušene pozrieť moskovské futbalové finále.
Ak by nebodaj bol niekto sklamaný, že tri kilometre na dlažobných kockách sú málo, uspokoja ho ďalšie "nezaručené“ informácie. Podľa nich budú populárne "pavé“ dominovať na úvod Tour de France 2019, ktorá sa začne v belgickom Bruseli.
Ako každý rok, aj tentoraz sa bude rozhodovať v horách. V dvanástej etape sa bude pelotón driapať na ikonickú horu Alpe d’Huez. Tá mala premiéru v programe Tour v roku 1976, odvety sa ani raz nestalo, aby na ňu organizátori zabudli viac ako tri sezóny v rade.
Podľa denníka Le Dauphiné sa práve tam ukončí trojdňové alpské dobrodružstvo, ktorého súčasťou budú aj stúpania na Col du Pré, La Rosière, či legendárny kopec Mont Ventoux. Ten bude skladať reparát. V roku 2016 totiž museli etapu na "Veternú horu“ výrazne skrátiť. Fúkal tam vietor, tak ako ďalších 239 dní v roku.
Z Pyrenejí s TGV do Paríža
Pretekári sa vrátia do hôr ešte raz. V Pyrenejách sa však nezdržia iba dva dni ako naposledy, porcia nastúpaných metrov sa zdvojnásobí. Vysoké štíty medzi Francúzskom a Španielskom ponúknu rovnakú zábavu ako síce dlhšie, ale monotónnejšie stúpania v Alpách. O osude Tour de France 2018 sa možno rozhodne aj na mýtickom Tourmalete.
„Ak budeme v horách tri, či štyri dni po sebe, ukáže sa, kto na to naozaj má. Po dvoch etapách sa regeneruje oveľa lepšie,“ priznal v rozhovore pre český denník Mladá fronta Dnes Roman Kreuziger.
Potom vraj už len lietadlo alebo rýchle TGV a návrat do Paríža. Na vyvrcholenie pod Víťazným oblúkom. „Tour de France 2018 bude na rozdiel od ostatných rokov viac národná. Hranice Francúzska opustí maximálne na niekoľko kilometrov,“ napísal špecializovaný portál cyclingweekly.com.
Ako to však nakoniec bude, prezradia organizátori najbližší utorok. Ale najsprávnejšiu odpoveď dajú až samotní cyklisti v júli budúceho roku.