Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov podcast Výsledky výsledky

UCI príliš neverí termokamerám, Bugno by ich chcel

Podozrenie talianskych a francúzskych reportérov, že niektorí jazdci môžu podvádzať prostredníctvom motorčekov skrytých v ich dvojkolesových tátošoch, zrejme nie je pre Medzinárodnú cyklistickú úniu dostatočným stimulom na to, aby sa pokúsila odhaliť ich mená.

19.04.2016 12:40
chris froome, tour de france, cyklistika Foto: ,
Ilustračná snímka.
debata

Šéfovia svetovej cyklistiky nie sú presvedčení o tom, že cyklisti, ktorí zatiaľ zostávajú v utajení, skutočne pochybili a že metóda na ich odhalenie, ktorú zvolili investigatívni žurnalisti, je naozaj tou správnou.

Denník Corriere della Sera a televízna spoločnosť Stade 2 v uplynulých dňoch informovali o sedmičke podozrivých na marcových talianskych klasikách Strade Bianche a Coppi e Bartali. Skrytou termokamerou reportéri odhalili, že na bicykloch sa v určitých miestach rozsvietila žltá či červená farba, čo by mohlo byť indikátorom motorčeka vo vnútri alebo zvýšeného elektromagnetického poľa. Päť motorčekov malo byť ukrytých v stredovej trubke a kolesá ďalších dvoch bicyklov mali poháňať magnety. Predstavitelia UCI to však nepovažujú za dostatočný dôkaz s odôvodnením, že môže ísť len o nahromadenú kinetickú energiu v bicykloch. „Je to zaujímavé, ale možno to je len trenie,“ povedal šéf UCI Brian Cookson podľa idnes.cz. Čo je podstatné, UCI momentálne neuvažuje o tom, že zmení svoju metódu kontroly kolies bicyklov pred pretekmi aj po nich na základe využitia modrého tabletu s teslametrom na detekovanie magnetického poľa. UCI doteraz nikdy nezverejnila úspešnosť svojich meraní, a to najmä v prípadoch, keď sa kolesá nepohybovali, čiže neboli aktivované. Zatiaľ čo Corriere della Sera tvrdí, že tieto merania nie sú príliš spoľahlivé, UCI má iný názor.

„Pozreli sme si termovíziu, röntgenové aj ultrazvukové testovanie, ale zďaleka najviac nákladovo efektívna, spoľahlivá a presná metóda sa ukázala byť tá s magnetickou rezonanciou. Vytvorili sme ju v spolupráci so špecialistami a vývojármi,“ tvrdia predstavitelia UCI a dopĺňajú aj podrobnosti: „Snímanie sa vykonáva pomocou tabletu a umožňuje operátorovi testovať rám a kolesá na bicykli za menej ako jednu minútu.“

Prezident Asociácie profesionálnych cyklistov Gianni Bugno, ktorý je aj profesionálnym pilotom, má presne opačný názor. „UCI sa chváli, že jej testovanie je efektívne, ale to zrejme nie je pravda. Ak by používali termokamery, výsledky by sa dostavili. Ja ich využívam denne vo svojom vrtuľníku na diagnostikovanie problémov s napájacími káblami vysokého napätia. Sú veľmi efektívne a veľmi presné. Prečo neboli doteraz použité na hľadanie skrytých motorov v bicykloch, je pre mňa záhadou,“ povedal Bugno pre Corriere della Sera. Zároveň sa zasadzuje o to, že ak sa takýmto spôsobom usvedčia vinníci, svetová cyklistika by mala postupovať striktne. „Doživotným zákazom športovej činnosti,“ dodal bývalý skvelý taliansky vrchár Bugno, dvojnásobný majster sveta (1991, 1992), víťaz Giro d'Italia 1990 a druhý na Tour de France 1991. Portál Velonews pripomína, že UCI by využitím termokamier určite neskrachovala. Tie, ktoré na svoje bádanie použili reportéri Corierre della Sera a francúzskej televízie Stade 2 stoja približne 9000 USD.

Ak zatiaľ nepadli konkrétne mená jazdcov, tak jeden z nich sa môže cítiť trochu v ohrození – Španiel Alberto Contador. Spolujazdec Petra Sagana v tíme Tinkoff síce nemá nič spoločné s vyšetrovaním cyklistov na tohoročných talianskych jednorazových pretekoch, ale jeho meno sa objavilo v súvislosti s možným mechanickým dopingom na minuloročných pretekoch Giro d'Italia, kde sa stal celkovým víťazom. Spoločnosť Stade 2 vo svojej videoreportáži z Gira 2015 ukázala zábery, ako si Contador pred slávnym, vyše 12 km dlhým stúpaním na Mortirolo vymenil kolesá a potom ho zvládol za 45:14 min, čiže priemerom 15,52 km/h. Neskôr sa jeho mechanik nápadne dlho „hral“ s pretáčaním zadného kolesa a tiež čosi kontroloval na hodinkách, kým čakal na kontrolu bicykla z UCI. Dvadsaťminútové video zachytáva aj pád Kanaďana Rydera Hesjedala (vtedy Cannondale-Garmin), tiež bývalého šampióna Gira, ktorého zadné koleso sa ešte veľmi dlho krútilo, hoci pretekár bol dávno mimo hry.

Spomenutí francúzski a talianski reportéri kontaktovali maďarského odborníka Istvána Varjasa, aby im vysvetlil fungovanie prídavných motorčekov v bicykloch. Podľa portálu Cyclingnews im povedal, že najnovšia verzia mechanického dopingu má dĺžku iba 5 cm a hmotnosť niekoľko gramov, ale motorčeky sú schopné vyprodukovať energiu až 250 wattov. Údajne sú ideálne pre cyklistov s vysokou kadenciou pedálovania. Varjas tiež potvrdil, že najviac pokročilá forma tejto nedovolenej pomoci je teraz skrytá v ráfikoch z uhlíkových vlákien s neodymovými magnetmi schopná vyrobiť 60 wattov. Kolesá môžu byť aktivované a modulované pomocou bluetooth zariadenia.

„Aj tých 60 wattov môže urobiť v ťažkých horských etapách obrovský rozdiel. Takéto kolesá však stoja 50 000 eur a na trhu ich nie je veľa. Môže si ich teda dovoliť len obmedzený počet športovcov,“ vysvetlil Varjas.

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #UCI #motorčeky