Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov podcast Výsledky výsledky

Škandál! Na jarnej klasike boli vraj motorčeky až v siedmich bicykloch

Svetová cyklistika čelí problému s názvom mechanický doping. Skrytý motorček v ráme bicykla, zdá sa, môže byť oveľa vážnejší fenomén, ako len previnenie tohto druhu, ktoré zistili u mladej Belgičanky Femke van Driesscheovej na februárových majstrovstvách sveta v cyklokrose.

18.04.2016 08:00
bicykel, cyklista, Vuelta, Tour de France, Giro Foto:
Ilustračné foto
debata (23)

Existuje dôvodné podozrenie, že rovnaké vylepšenie svojich bicyklov malo až sedem pretekárov na dvoch tohtoročných klasikách v Taliansku Strade Bianche a Coppi e Bartali. Ich mená zatiaľ zostávajú v utajení. Na pretekoch Strade Bianche, ktoré vyhral Švajčiar Fabian Cancellara, obsadil Peter Sagan 4. miesto.

So šokujúcimi informáciami prišli Francúz Thierry Vildary z televíznej stanice Stade 2 a Talian Marco Bonarrigo z denníka Corriere della Sera. Tí sledovali preteky zo sprievodných motoriek a k dispozícii mali špeciálne termovízie, vďaka ktorým odhalili čosi, čo malo zostať utajené.

Zistili, že bicykle siedmich pretekárov majú rozdielne zahrievania na podozrivých miestach a experti údajne potvrdili, že to nemohlo vzniknúť inak ako motorom ukrytým vo vnútri bicykla. Ak sa tieto obvinenia ukážu ako pravdivé, pred svetovou cestnou cyklistikou stojí škandál obrovských rozmerov.

Spomenutí reportéri kontaktovali maďarského odborníka Istvána Varjasa, aby im vysvetlil fungovanie takýchto motorčekov. Podľa portálu Cyclingnews im povedal, že najnovšia verzia tohto mechanického dopingu má dĺžku iba 5 cm a hmotnosť niekoľko gramov, ale motorčeky sú schopné vyprodukovať energiu až 250 wattov. Údajne sú ideálne pre cyklistov s vysokou kadenciou pedálovania.

Varjas tiež potvrdil, že najviac pokročilá forma tejto nedovolenej pomoci je teraz skrytá v ráfikoch z uhlíkových vlákien s neodymovými magnetmi schopná vyrobiť 60 wattov. Kolesá môžu byť aktivované a modulované pomocou bluetooth zariadenia. Takéto kolesá údajne stoja 50 000 eur a na trhu ich nie je veľa.

Na merania UCI sa spoľahnúť nedá

Medzinárodná cyklistická únia (UCI) mala už túto zimu prijať prísne pravidlá proti technologickému či mechanickému dopingu. Ich súčasťou mali byť pravidelné predštartové kontroly s využitím modrého tabletu s teslametrom na detekovanie magnetického poľa. UCI doteraz nikdy nezverejnila úspešnosť svojich meraní, a to najmä v prípadoch, keď sa kolesá nepohybovali, čiže neboli aktivované. Denník Correire della Sera tvrdí, že tieto merania UCI nie sú príliš spoľahlivé.

Cyclingnews zaznamenal testovanie bicyklov, resp. kolies pred nedávnymi pretekmi Paríž-Roubaix. Podľa dostupných informácii bolo skontrolovaných iba 196 kolies u desiatich tímov. Pritom v pelotóne figurovali jazdci z 25 družstiev. Ďalšie kontroly vykonali po pretekov aj u kolies cyklistov z najlepšej trojky celkového poradia. Faktom však, zostáva, že zďaleka nie všetky prešli kontrolou.

Predstavitelia UCI podľa Cyclingnews priznali, že vedia o vyšetrovaní tejto kauzy. Ďalší z bývalých šampiónov Tour de France, Brit Bradley Wiggins, k téme mechanického dopingu ešte vo februári povedal: „Som si istý, že sa už v minulosti používal, ale nikdy sa nič nenašlo.“

"Jazdci, ktorí sa uchýlia k tejto forme pomoci, by mali dostať doživotný zákaz štartu na pretekoch UCI,“ cituje Velonews belgického velikána minulého storočia Eddyho Merckxa.

23 debata chyba
Viac na túto tému: #cyklistika #technický doping