Zlepší šou taktizovanie s palivom? Do F1 sa možno vráti dotankovávanie

Eduard Révész | 17.07.2019 12:33
Kimi Räikkönen Foto: ,
Tankovanie paliva do monopostu Ferrari Kimiho Räikkönena počas Veľkej ceny Číny v sezóne 2009.
Neoddeliteľná súčasť formuly 1 končí. Správa z roku 2009 o zákaze dotankovávania počas pretekov mnohých fanúšikov zaskočila. Dôvodov revolučnej zmeny bolo viacero. Znižovanie nákladov, zvyšovanie environmentálneho povedomia, ale aj bezpečnosti či snaha o vyrovnanejšie podmienky jazdcov.

Pravidlo sa dostalo do platnosti v ďalšom ročníku. Kráľovská automobilová trieda vstúpila do novej éry. Bez dopĺňania paliva počas nedeľných veľkých cien ťahá už desiatu sezónu.

Piloti jednoducho nastupujú na štartový rošt s plnou nádržou, ktorá im musí vydržať až do cieľa. Taktizovanie s rozličným množstvom paliva v monopostoch od kvalifikácie po preteky, sa však možno vráti.

Veľkým zástancom myšlienky je prezident Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA) Jean Todt. Znovuzavedenie dotankovávania by podľa neho mohlo vstúpiť do platnosti od sezóny 2021, ročníka F1 s novými pravidlami či rozpočtovým stropom.

Todt požiadal šéfov tímov, aby návrh zvážili. „Bol by som rád, keby sa tankovanie počas pretekov vrátilo, ale treba zvážiť jeho pozitíva a negatíva,“ cituje Francúza Reuters.

Privítal by ľahšie monoposty na štarte. Nádrže sa kvôli novému nariadeniu v roku 2010 zväčšili takmer o polovicu. Na vysokú (a zvyšujúcu sa) hmotnosť formúl sa sťažovali napríklad majstri sveta Lewis Hamilton a Sebastian Vettel.

„Autá by mohli byť menšie a ľahšie na štartoch. Potrebujeme však dôkladnú analýzu, musíme vidieť možné dôsledky tohto rozhodnutia,“ myslí si Todt.

O potenciálnom návrate tankovania sa už rokovalo v roku 2015. Pre hroziace zvýšenie nákladov za tankovacie zariadenia, mechanikov či logistiku však návrh zmietli zo stola.

„Zakaždým sa usmievam, keď počujem, že by dočerpávanie paliva znamenalo výrazné dodatočné investície. Nemyslím si totiž, že by práve táto položka zruinovala tímy,“ dodáva bývalý výkonný riaditeľ stajne Ferrari.

Priaznivci strategické obohatenie seriálu zväčša vítajú, objavujú sa však aj hlasy proti. Do boxovej uličky by sa mohli vrátiť nebezpečné momenty. Opäť by napríklad hrozilo riziko požiaru zo striekajúceho paliva či odtrhnutie hadíc pri predčasnom vypustení jazdcov po zastávke.

Pamätný incident Felipeho Massu pri tankovaní počas VC Singapuru 2008

Zrejme by utrpeli aj milovníci súbojov na trati. Podľa štatistík z nedávnej minulosti bol ich počet v časoch tankovania oveľa nižší ako v súčasnosti.

„Súhlasím, bola to najväčšia nuda, akú sme videli,“ vraví šéf tímu Red Bull Christian Horner pre Speed Week. „Stratégia diktovaná množstvom paliva? To lepšej šou nepomôže. Priaznivci taktizovania si môžu prísť na svoje, ale pretekársku akciu to zabije. Myslím si, že pre jazdca je väčšou výzvou odštartovať s ťažším monopostom, ktorý je s pribúdajúcimi kolami čoraz ľahší,“ dodáva Horner.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ