Bernieho dedičstvo, Max-faktor aj Afrika. Ohrozia nové trate tradíciu F1?

Eduard Révész | 27.04.2019 10:00
Inovatívny mestský okruh, ktorý vytvorí podujatie svetovej úrovne. Týmito slovami predstavil v októbri 2014 vtedajší šéf formuly 1 Bernie Ecclestone vizuál okruhu v Baku. Dvorný dizajnér kráľovnej motošportu Hermann Tilke sľuboval urbanistickú atmosféru v kombinácii histórie a štýlu 21. storočia. Azerbajdžanský sen sa zhmotnil pri premiére v apríli 2016.
Charles Leclerc počas prvého tréningu na okruhu... Foto: TASR/AP, Sergei Grits
Charles Leclerc Charles Leclerc počas prvého tréningu na okruhu v Baku pred nedeľňajšou Veľkou cenou Azerbajdžanu.

Trať popri starých mestských múroch a hrade sa na jednom mieste zužuje z 18 metrov na 10. V uplynulých ročníkoch dokázala, že je skutočnou výzvou pre pretekárov. Ich kvality otestuje aj tento víkend (štart v nedeľu o 14.10, priamy prenos Sport2).

Organizátori ako obete

Odkedy Liberty Media pred dvoma rokmi prevzala moc nad F1, z času na čas do médií preniknú slovné prestrelky medzi jej predstaviteľmi a Ecclestonom. Výkonný riaditeľ americkej spoločnosti Greg Maffei si štipľavú poznámku neodpustil pred Veľkou cenou Azerbajdžanu 2017.

„Bernie razil politiku: ‚Koľko peňazí môžem vyžmýkať z organizátorov podujatí?‘ Dokonca som počul, že ich nazýva obeťami. V Azerbajdžane nám síce zaplatia štedrú sumu, ale pre dlhodobý rozvoj značky nič neurobia,“ povedal Maffei.

Reakcia z najväčšieho prístavu Kaspického mora prišla okamžite. „Takéto výroky škodia značke. Na projekte sme pracovali dlhšie ako je pán Maffei vo formule 1, takže v nej máme väčší rešpekt. Všetci uznali, že sme v Baku pripravili skvelé divadlo,“ povedal šéf organizačného tímu VC Azerbajdžanu Arif Rahimov.

Pierre Gasly z Red Bullu na mestskom okruhu v... Foto: Reuters, ANTON VAGANOV
Pierre Gasly Pierre Gasly z Red Bullu na mestskom okruhu v Baku.

Horúce hlavy aj vďaka šéfovi F1 Chaseovi Careymu vychladili. Vo februári predĺžilo Baku zmluvu s F1 do roku 2023. „Azerbajdžanské preteky sa stali v krátkom čase jednými z najobľúbenejších. Zakaždým priniesli napínavú bitku,“ poprel Carey špekulácie o vyškrtnutí podujatia z prestížnej spoločnosti.

Ubudnú tradičné dejiská?

Ecclestonovo dedičstvo podľa súčasného vedenia F1 zanechalo aj problém. Ide o náročné rokovania najmä s tradičnými európskymi dejiskami. Kontrakty na pokračovanie v seriáli po tejto sezóne vypršia Veľkej cene Veľkej Británie, Nemecka, Španielska či Talianska. „Bernie mnohým organizátorom povedal, že platia priveľa. To nám v rozhovoroch nepomohlo,“ vzdychol si Maffei.

Nástupca Ecclestona Carey priznal, že pretekom, ktoré neplatia dosť peňazí, môže odzvoniť. V ohrození sú tak práve európske podujatia „Veľké ceny musia byť atraktívnym divadlom pre fanúšika, ale aj podnikateľskou príležitosťou. Neatraktívne zmluvy nahradíme buď novými kontraktmi, alebo novými dejiskami,“ tvrdí najmocnejší muž formule 1.

Šéf formuly 1 Chase Carey. Foto: SITA/AP, Pavel Golovkin
Chase Carey Šéf formuly 1 Chase Carey.

Podľa neho prejavili záujem o vstup do formuly 1 viacerí adepti. Liberty Media víta najmä mestské okruhy. Momentálne sa šampionáte jazdí na troch, štvrtý pribudne už v apríli budúceho roka. Veľkú cenu bude hostiť Vietnam. Pri päťapolkilometrovej trati v uliciach hlavného mesta Hanoj čerpal Tilke a jeho tím inšpiráciu z pasáži na legendárnom Nürburgringu, Suzuke či Monaku. Na 1,5 km dlhej rovinke budú pretekári atakovať rýchlosť 335 km/h.

S výstavbou sa začalo pred mesiacom. „Hanoj je jedno z najvzrušujú­cejších miest na svete, čaká ho neuveriteľná budúcnosť. Toto miesto je perfektné na preteky a rozvoj tamojšieho motošportu,“ neskrýval nadšenie Carey.

Problematické Miami

Už od svojho vstupu hovorí americká Liberty Media o rozšírení kalendára viacerými zastávkami v jej domovine. Najskôr zrejme pribudne Miami. Floridské podujatie mali pôvodne zorganizovať už v tejto sezóne, no jeho vstup do F1 sprevádzali komplikácie.

Plánovaná organizácia v centre mesta narazila na odpor miestnych obyvateľov. Prekáža im hluk či výrazné obmedzenie premávky, utrpieť vraj môžu aj tamojší obchodníci. Negatívny vplyv potvrdila aj štúdia, ktorá brala do úvahy aj chaos sprevádzajúci preteky Formule E.

Monoposty sa tak zrejme nebudú naháňať v atraktívnom prístave s mostami, ale zrejme na okruhu v okolí štadióna Hard Rock. Uvažuje sa aj o Las Vegas či New Yorku. „Tieto okruhy nepribudnú na úkor dejísk v Európe, veď F1 je jej rodiskom a dedičstvom,“ ubezpečil Carey.

V súvislosti so starým kontinentom sa vyzdvihuje potenciál Holandska. Záplava oranžovej farby na tribúnach je znamením, že v krajine tulipánov sa vďaka Maxovi Verstappenovi teší ohromnej popularite. Uvedomuje si to aj komerčný riaditeľ Sean Bratches, ktorý koncom minulého roka potvrdil rozhovory s tamojšími usporiadateľmi.

Okruhy Zandvoort či Assen by sa takmer s istotou podarilo vypredať. „Som opatrný optimista. Určite by sme využili Max-faktor,“ povedal Bratches na margo ambiciózneho pretekára Red Bullu.

Ďalšie špekulácie sa týkajú Afriky. Naposledy hostilo preteky F1 juhoafrické Kyalami (1992), teraz by sa mohli presunúť do ulíc Kapského Mesta. „Nič nie je vylúčené. Starostlivý mix tratí nás môže posunúť a upevniť našu pozíciu,“ zamyslel sa Bratches.

Návrat formuly 1 na čierny kontinent by určite zvýšil cveng spojeniu „majstrovstvá sveta“.

Exotiku odštartovala Malajzia

Ecclestone je zručný, ale aj prefíkaný obchodník. Vo vidine úspešného biznisu vzal značku F1 aj na miesta, ktoré mali s motošportom pramálo spoločné. Exotika začala prenikať do šampionátu v roku 1999. Do kalendára, ktorému dominovali európske zastávky, pribudla Malajzia. Pre usporiadateľskú krajinu bola vidina celosvetového záujmu veľkým lákadlom.

Postupne však začala čeliť nízkemu diváckemu záujmu a vysokým nákladom (štát každoročne vynaložil na usporiadanie pretekov takmer 70 miliónov dolárov). V roku 2017, keď Malajziu delila od jubilejného 20. pokračovaním jedna veľká cena, F1 opustila.

„Nájdu sa ekonomicky výhodnejšie spôsoby, ako propagovať Malajziu,“ povedal tamojší minister kultúry Chaira Džamaludín. V poslednom období však silnejú hlasy o návrate okruhu v Sepangu.

TV Pravda: Ukončí niekto nadvládu Mercedesu? Kto bude čiernym koňom šampionátu? Ako dopadne návrat Roberta Kubicu? Komentátor F1 Števo Eisele a automobilový pretekár Richard Gonda prognózujú novú sezónu formuly 1 v relácii Týždeň v športe – formulový špeciál:

Video

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ