Volantom Richarda Gondu: Tímy vyrukujú s vylepšeniami. Priblížia sa k Mercedesu?

Pravda.sk, Eduard Révész | 09.05.2015 12:00
Richard Gonda Foto:
Richard Gonda.
Automobilový pretekár Richard Gonda pozná väčšinu okruhov v kalendári formuly 1 osobne. Platí to aj pre okruh Catalunya, dejisko víkendovej Veľkej ceny Španielska. Prinášame vám jeho postrehy pred piatym podujatím sezóny, prvým na európskom kontinente.

Trať Catalunya pri Barcelone patrí medzi tradičné zastávky šampionátu. Medzi jazdcami sa teší veľkej obľube a stajne ju využívajú na predsezónne testovanie. Aj vďaka tomu ju dôkladne poznajú. Z vlastnej skúsenosti viem, že ponúka viacero príležitostí na pekné predbiehacie manévre. Fanúšikovia sa tak môžu tešiť na atraktívne preteky.

Tímy prichádzajú do Európy s mnohými novinkami, ako to býva zvykom po dlhšej, v tomto prípade trojtýždňovej pauze. Ide najmä o nové aerodynamické diely – ako napríklad predný nos, nosový kužeľ, podlaha či difúzory po bokoch. Štruktúra trate je veľmi priaznivá na vyskúšanie spomínaných vylepšení.

Prevažujú tu stredne rýchle a rýchle zákruty. Pomalými prechádzajú piloti až v poslednom sektore. Tímy preto volia v nastaveniach monopostov vyššiu úroveň prítlaku. Bude zaujímavé sledovať, ako sa naostro predvedú s novými balíkmi a dielmi, ktoré si pripravili. Zásahy do motorov sú len minimálne, podstatné sú aerodynamické vylepšenia.

Aj v Španielsku je najväčším favoritom Mercedes, pre Ferrari bude opäť výzvou potrápiť suveréna sezóny. Taliani chystajú nové zbrane, predstavia napríklad nový zadný difúzor, predné krídlo a aj podlahu. Do popredných pozícii sa môže dostať Red Bull. Tím konečne prešiel nárazovými testami s kratším nosovým kužeľom. Predstavitelia stajne na začiatku sezóny tvrdili, že monopost bude po zavedení tejto novinky rýchlejší. Každé priblíženie sa k Ferrari a Mercedesu bude pre Red Bull veľké plus. Novinky pripravil aj McLaren, ktorého úspechom by bolo umiestnenie v top desiatke. Okrem aredynamických vylepšení vyrukuje s novým dizajnom monopostu.

Predpokladám, že veľké zmeny oproti doterajšiemu rozloženiu síl nenastanú. Všetci by sme určite radi videli, keby sa rozostupy na čele štartového poľa ešte viac zmenšili, k čomu v Španielsku pokojne môže prísť.

Pri pretekaní v Barcelone som na vlastnej koži zažil, že najviac dostávala zabrať ľavá predná pneumatika. Museli sme k tomu prispôsobiť nastavenia. Špecifikom prvého sektora pri esíčku je rýchly nájazd do pravej zákruty. Na tomto mieste je dôležitá aerodynamická stabilita auta. Poriadne tu dostávajú zabrať brzdy – ako aj po druhej DRS zóne pred posledným sektorom.

Nesmierne dlhá je tretia zákruta. Práve na jej konci mal Fernando Alonso nehodu počas testov pred touto sezónou. V tejto a nasledujúcej zákrute dochádza najmä k opotrebovaniu ľavej prednej pneumatiky. Dodávateľ pneumatík Pirelli preto pre Barcelonu poskytol tímom stredne tvrdé a tvrdé zmesi. Môžeme očakávať dve zastávky v boxoch.

Špeciálnu motiváciu budú mať domáci jazdci. Alonso sa bude snažiť vyťažiť zo svojho McLarenu maximum. Som veľmi zvedavý na výkon nováčika Carlosa Sainza za volantom Toro Rosso. Fanúšikovia ho určite poženú vpred. Bude to preňho veľká previerka. Uvidíme, či pôjde čisto a vyrovná sa s tlakom alebo naňho bude mať elektrizujúca atmosféra opačný efekt.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ