V exkluzívnom rozhovore 95-ročný Brit povedal, že "v rámci stajne existujú jasné rozdiely v zaobchádzaní s jazdcami“ a že Austrálčan dopláca na takýto prístup.
Bernie Ecclestone bol vždy známy ako muž, ktorý sa nebojí povedať, čo si myslí. Je presvedčený, že McLaren počas sezóny zmenil kurz a zameral sa na Norrisa.
„Áno, vyzerá to tak. McLaren v druhej polovici sezóny favorizuje Norrisa. Nezabudnite, Piastri bol na začiatku roka jednoznačne rýchlejší, teraz ho tím niekoľkokrát rôznymi metódami spomalil,“ povedal Ecclestone.
Hoci neuviedol konkrétne príklady, bývalý šéf formuly 1 tvrdí, že McLaren vedome zmenil spôsob, akým určuje stratégiu a priority.
„McLaren uprednostňuje britského jazdca, pretože má väčšiu mediálnu pozornosť, väčšie uznanie a prináša im väčšiu komerčnú hodnotu. Pravdepodobne preto je pre nich jednoduchšie dať Norrisa do popredia.“
Podľa neho sa v tíme čoraz viac hovorí o takzvaných „Papayových pravidlách“, teda interných rozhodnutiach, ktoré, ako vraví, „škodia Piastrim“.
„Austrálčan je viditeľne frustrovaný, vyčerpaný a unavený z nekonečných hádok o prioritách v tíme. Tlak je obrovský a Piastri si uvedomuje, že už nemôže vyhrávať tak ľahko ako predtým. Toto všetko ho štve, pretože je mu jasné, že Norris má privilegované postavenie.“
Ecclestone si však nemyslí, že o titule nakoniec rozhodnú jazdci McLarenu. Podľa neho aj naďalej všetko závisí od Maxa Verstappena.
„Verím, že Max opäť vyhrá. Má v sebe niečo špeciálne – výnimočné. A ďalšie preteky sú v Brazílii, kde je počasie nepredvídateľné a on to vždy využije. Verstappen nie je politik, je to skutočný jazdec.“
Norris momentálne vedie tabuľku s minimálnym jednobodovým náskokom pred Piastrim, zatiaľ čo Verstappen zaostáva o 36 bodov.
„McLaren má dvoch skvelých jazdcov a skvelé auto, ale Verstappen je jedinečný. On je ten, kto tu je naozaj výnimočný,“ uzavrel Ecclestone.
Kto je Bernie Ecclestone?
Celým menom Bernard Charles Ecclestone, narodený 28. októbra 1930 v Suffolk v Anglickou, je britský podnikateľ, ktorý sa stal jednou z najvplyvnejších a zároveň najkontroverznejších osobností v dejínach Formuly 1. Často sa o ňom hovorí ako o „mužovi, ktorý vytvoril modernú Formulu 1“ – pretože z pôvodne elitného, ale finančne nevýrazného športu urobil globálne mediálne impérium s miliardovými ziskami.
Začiatky
Ecclestone začínal ako jazdec a mechanik v 50. rokoch, no rýchlo zistil, že väčší talent má na obchod než na volant. Po krátkej jazdeckej kariére sa stal manažérom a majiteľom tímov – najprv Connaught, neskôr Brabham, ktorý kúpil v roku 1972. Pod jeho vedením vyhral Brabham dva tituly majstra sveta (Nelson Piquet – 1981 a 1983).
Budovateľ impéria Formuly 1
Skutočný prelom však prišiel, keď sa Ecclestone v 70. rokoch stal hlavným vyjednávačom združenia konštruktérov (FOCA – Formula One Constructors Association). Dokázal presvedčiť tímy, aby spoločne rokovali o právach na televízne prenosy – a tým položil základy miliardového biznisu.
V roku 1981 uzavrel tzv. Concordskú dohodu, ktorá definovala rozdelenie peňazí medzi tímy, FIA (riadiacu organizáciu) a televíznych vysielateľov. Ecclestone postupne prebral úplnú kontrolu nad komerčnými právami Formuly 1, a v 90. rokoch ju premenil na globálny športovo-zábavný produkt vysielaný do viac ako 180 krajín.
Pod jeho vedením sa F1 zmenila na značku s luxusnou a elitnou aurou – s pretekmi v Monaku, Singapure, Abú Zabí či Bahrajne, kde sa peniaze rovnali prestíži. Bol to práve Ecclestone, kto pochopil, že F1 nie je len o športe, ale aj o showbiznise, politike a obchode.
Majetok a vplyv
V určitom období sa jeho osobný majetok odhadoval na viac než 3 miliardy dolárov. Kontroloval sieť zmlúv, spoločností a marketingových práv tak komplexne, že prakticky nik nevedel presne, kde končí jeho osobné impérium a kde začína samotná Formula 1.
Bol známy svojou autokratickou, no efektívnou vládou – tímy sa ho často báli, ale zároveň ho rešpektovali, pretože dokázal zabezpečiť finančné zisky, o ktorých by si inak mohli nechať len snívať.
Kontroverzie
Ecclestone bol aj mimoriadne kontroverznou postavou. Jeho výroky často vzbudzovali pobúrenie – obdivne sa napríklad vyjadril o Hitlerovi ako o „efektívnom vodcovi“, čo neskôr označil za „nešťastne zvolený výrok“. Kritizovali ho aj za sexistické a elitárske poznámky o ženách a chudobných krajinách.
V rokoch 2010 – 2014 čelil korupčným škandálom súvisiacim s predajom komerčných práv F1 nemeckej spoločnosti CVC Capital Partners, a v roku 2014 sa v Mníchove začal proces pre podozrenie z úplatku. Ecclestone sa vyhol trestu po dohode o uhradení 100 miliónov dolárov.
V roku 2023 bol opäť obvinený z daňových únikov vo výške viac ako 400 miliónov libier, ku ktorým sa napokon priznal a zaplatil pokutu.
Koniec éry
V roku 2017, po viac ako 40 rokoch vlády, bol Ecclestone odstavený z vedenia Formuly 1 po tom, čo americká spoločnosť Liberty Media odkúpila väčšinový podiel. Jeho éra sa tak skončila, no jeho dedictvo zostalo nezmazateľné: bez neho by F1 nebola tým, čím je dnes – globálnym športovým fenoménom s kombináciou technológie, marketingu a prestíže.
Osobný život
Ecclestone sa trikrát oženil – naposledy s brazílskou právničkou Fabianou Flosiovou (mladšou o takmer 50 rokov), s ktorou má syna. Má tri dcéry z predchádzajúcich manželstiev (Deborah, Tamara a Petra), ktoré sú známe aj z britskej spoločenskej scény.