Slovinský basketbalista Luka Dončič je po odchode do Los Angeles Lakers najnovším prírastkom v nečakaných športových prestupoch či výmenách za ostatné obdobie.
Presun na západné pobrežie neniesol ľahko a zatriaslo to aj športovou verejnosťou. Spoločne s odborníkmi sme sa pozreli na to, čo znamenajú veľké výmeny a prestupy z pohľadu marketingu či psychológie.
"Majiteľov klubov nemotivuje senzácia, ale vízia lepších výsledkov a príjmov. Ak príde prvé, dostaví sa druhé a všetci budú spokojní. Aj tí, ktorý trejd alebo prestup neschvaľovali.
Znie to hlúpo, ale Dončič či Lewis Hamilton sú v tomto druhoradí. Sú len prostriedkom na dosiahnutie týchto cieľov," zamýšľa sa športový psychológ Peter Bielik.
Čím menej vieš, tým lepšie
Dvadsaťpäťročný Slovinec by mal v najbližších rokoch potvrdiť rolu jedného z top hráčov NBA. Ak si tento status vybojujeje, môžeme sa vďaka šikovnosti dostať k zaujímavému benefitu.
Klauzule o nevymeniteľnosti, respektíve odchodu do klubu, ktorý schváli len samotný hráč. Dončič ho nemal a prišiel šok.

„Dallas sa rozhodol ma vymeniť. Tak to je. Nevedel som o tom,“ prekvapil Dončič na prvej tlačovej konferencii už ako hráč LA Lakers.
Expert na športový marketing Roman Krajniak vidí kľúč k „ututlaniu“ celej veci najmä v jedinom pravidle.
„Čím menej ľudí o tom vie, tým lepšie. Ideálne za obe strany po jednom človeku. Ak sa to naťahuje, rieši s právnikmi či ďalšími špecialistami vtedy je riziko prezradenia väčšie,“ je presvedčený Krajniak.
Dallas a Los Angeles delí viac ako 2300 kilometrov. Bielik predpokladá, že slovinskú superhviezdu čakajú náročné úvodné dni v príjemnom prostredí.
"S hráčom to môže zatriasť. Závisí to od fázy kariéry. Keď ste mladý, je sťahovanie jednoduchšie. Ak máte v meste vybudované zázemie, nie je to ľahké. Musíte deti odstrihnúť od spolužiakov, manželku od priateľov.
Pracoval som so športovcami, ktorí to zažili. Istý čas potrebovali na adaptáciu. Potrvá, kým si Dončič zvykne. Na druhej strane je Los Angeles dobrá adresa – z hľadiska športového i šoubiznisového," konštatuje Bielik.

Podľa Krajniaka je dôležité sa na najväčšie športové prestupy – kam sa určite radí aj ten Dončičov – pozrieť zo širšej perspektívy.
„Takýto prestup znova vyvolá ešte väčší záujem o NBA. Basketbal musí v zámorí bojovať o svojich priaznivcov s hokejom, bejzbalom či americkým futbalom. Prvý zápas Dončiča za Lakers a jeho úvodné týždne v Los Angelese budú vedieť skvele predať.“
Hamilton ovládol internet
Sociálne siete a najmä fanúšikov formuly 1 zaplatila prvého januára 2025 zaujímava fotokoláž s Homerom Simpsonom.
Animovaná postavička kreslného seriálu v ikonickej scéne pri živom plote parodoval fanúšikov Mercedesu. Homer oblečený v čiernom drese nemeckej automobilky v čase 23:59 stráca, o 00:00 zmizne a minútu po polnoci sa objavuje v drese Ferrari.
„Fanúšikovia sa vďaka ikonám identifikujú s klubmi či v tomto prípade stajňami. Určite sú sklamaní, keď odíde preč. Je to však súčasť biznisu. Priaznivci Mercedesu nebudú mať ťažké srdce na Hamiltona. Niečo tam odovzdal,“ konštatuje Bielik.
Koláž s Homerom Simpsonom síce patrila k príjemným oživeniam, ale 20. januára prišla vôbec najsledovanejšia fotografia viazaná k F1. Lewis Hamilton sa hlásil prvý deň v práci.

Pred domom, ktorý dal v Maranelle postaviť Enzo Ferrari. Vedľa modelu F40, ktorý navrhol veľký Enzo ako posledný a Hamilton ho považuje za svoj najobľúbenejší superšportiak. Oblečený ako z talianskeho módneho časopisu. Postavený pred siedmimi oknami a jednými dverami – ako symbolika počtu majstrovských titulov i cesty k historickému ôsmemu.
„Jedna fotografia z Maranella získala takú publicitu, že sa dostala aj k mojej mamine a ďalším ľudom, ktorí šport až tak nesledujú,“ tvrdí Krajniak.
Prečo sa z Hamiltonovej prvej fotky v Maranelle stala najsledovanejšia v rámci F1 a páčila sa viac ako 5,5 milióna fanúšikom?
„Nebolo to tak, že nafotili tridsať fotiek a vybrali najlepšiu, alebo šírili všetky na sociálnych sieťach. Bol to dopredu vymyslený skvelý marketingový ťah. Tá fotka má hlbší význam i posolstvo, bola skvele naaranžovaná.“
Judáš Figo
V lete 2000 prišiel príbeh o Judášovi, ako ho prezentujú fanúšikovia FC Barcelona. Narážajú na prestup Luisa Figa, ktorý v Reale Madrid odštartoval éru Galacticos. Portugalská hviezda sa dohodla s prezidentským kandidátom na post šéfa Realu Florentinom Perezom na prestupe k úhlavnému nepriateľovi.
„Ak podpíšeš, dostaneš 2,4 milióna eur,“ vravel Perez.
Figo súhlasil, lenže keď španielske médiá „vyňuchali“ najväčší prestup medzi oboma celkami, skvelý stredopoliar sa zľakol a chcel cúvnuť.
„Ak neprestúpiš, zaplatíš mi 30 miliónovú pokutu podľa zmluvy, ktorú sme uzavreli,“ zahnal Figa do úzkych Perez.

A hoci v rozhovore pre Sport Figo dementoval odchod do Madridu, 24. júla mu – zjavne nervóznemu – odovzdal biely dres s emblémom Realu Madrid Alfredo di Stefano. Mimochodom, ďalší hráč, o ktorého sa strhla obrovská bitka medzi dvoma kohútmi na španielskom futbalovom „smetisku.“
„Odchod Figa ich neskutočne posilnil a nás zničil,“ vravel vtedajší prezident Joan Gaspart.
Bielik však vidí zásadný rozdiel.
„To je rozdielny prípad ako Hamilton, pretože Figo odchádzal z Barcelony rýchlejšie ako sa zaradil k legendám.“
Velikáni Brady a Jágr
Niekedy sa v športovom svete stane, že športovci prerastú celý klub či organizáciu. A ak niečo nejde podľa ich plánu, rozhodnú sa pre radikálny krok. Najlepší hráč všetkých čias v americkom futbale Tom Brady sa takto rozkmotril s New England Patriots.
Najviac s legendárnym koučom Billom Belichichkom. Skúsený kormidelník mal v pláne Bradyho nahradiť, ale ten sa po 18 rokoch a šiestich Super Bowloch rozhodol potvrdiť svoj status.
Quaterback v 42 rokoch odišiel z Bostonu a upísal sa Tampe Bay Buccaneers. Výsledok? Ako 43-ročný vyhral po siedmykrát a stal sa aj najužitočnejším hráčom.

„Máte v tom príbeh, marketingovo ešte silnejší. Dokážete ho monentizovať prostredníctvom reklamy či sponzorov. Ako sa hovorí – peniaze až na prvom mieste,“ smeje sa Krajniak.
Bielik nachádza zaujímavú paralelu s hokejovou legendou Jaromírom Jágrom, ktorý v 52 rokoch ešte stále dáva góly za rodné Kladno v českej extralige.
„V týchto situáciách nehrajú rolu peniaze alebo sláva, ale pocit, ktorý športovcovi chýba. Príkladom je napríklad Jaromír Jágr. Ten dokázal zmeny prostredia absorbovať veľmi rýchlo. Spoločne s Bradym majú spoločné, že oni formujú nové prostredie, nie ono ich. To dokážu iba velikáni,“ pridáva Bielik.
Na Slovensku robia, čo môžu
Slovenským športovým klubom sa často vyčíta, že na sociálnych sieťach nepracujú s fanúšikovskou základňou aktívne či moderne.
„Slovensko je z hľadiska športového marketingu ako taká spiaca princezná. Najviac ju vedia prebrať z letargie futbalové prestupy na linke Trnava – Slovan. V minulosti to bolo opačne, teraz to skôr zamáva, keď sa niekto zo Štadióna Antona Malatinského vyberie na Tehelné pole,“ pripomína Krajniak.
Na marketingovom poli v ostatných rokoch u neho najviac zarezonoval návrat Martina Škrtela na Slovensko a jeho ďalšie kroky po ukončení hráčskej kariéry.

"Bolo cítiť, keď prišiel z Turecka do Spartaka. Patrí k najväčším legendám a slovenským futbalistom, ktorí toho v kariére dokázali najviac.
Zároveň však vidíme Škrtela po ukončení kariéry fandiť v kotli Spartaka a potom na pozícii športového riaditeľa v Dunajskej Strede. To bola veľká vec. Ešte väčšou by bolo, keby šiel do Slovana" usmieva sa Krajniak.
Má pocit, že športové kluby nevenujú marketingovým povinnostiam toľko pozornosti akoby mali?
„Netvrdím, že to kluby zanedbávajú, ale nemajú dostatok financií na to, aby do marketingu investovali viac. V porovnaní s českými klubmi majú výrazne nižšie prostriedky. Na čom budú šetriť – na posilách alebo na marketingu?“ pokladá rečnícku otázku Krajniak.