Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov MS v hokeji Výsledky výsledky

Mario Hoffmann: Kôň nie je bicykel, čo odložíte do garáže

Neprekvapí ma, ak padne rýchlostný rekord majstrovstiev sveta, povedal v rozhovore pre Pravdu pred štartom šamorínskeho šampionátu vo vytrvalostnom jazdení slovenský reprezentant Mario Hoffmann (48), na lanských ME dvanásty.

17.09.2016 11:00
Mario Hoffmann Foto:
Mario Hoffmann.
debata (1)

Aktuálny (22,82 km/h) drží dubajský vládca Mohammed bin Rašíd Al Maktúm, ktorý mu daroval jedného zo svojich koní. S ním sa však biznisman, zamlada popredný čs. rýchlostný kanoista, predstaví najskôr na budúcom európskom šampionáte.

Úspešne ste sa venovali vodným športom: rýchlostnej kanoistike, dračím lodiam… Čím vás kone tak očarili, že ste presedlali?
Fascinovali ma odmlada, ale dlho som nemal dosť času venovať sa im. Ani odvahy prevziať za ne zodpovednosť. Lebo kôň nie je bicykel, na ktorom si zajazdíte a potom ho odložíte do garáže. Okrem minimálne dvojhodinového tréningu vyžaduje celodennú starostlivosť a na to jeden človek nestačí.

Jazdeckých odvetví je veľa – prečo ste zvolili vytrvalostné?
Vždy som bol súťaživý typ, takže keď už som sa rozhodol seriózne jazdiť na koni, hľadal som disciplínu, v ktorej sa dá súťažiť na čo najvyššej úrovni a čo najdlhšie. Aj v neskoršom veku, lebo som začal až v štyridsiatke. Som vytrvalostný typ v športe aj v živote, vytrvalostné jazdenie bola najvhodnejšia voľba. Sadlo mi ako uliate. Kvôli nemu som napokon zmenil celý môj životný štýl.

Dôvod?
Na koni je úžasný relax. V sedle musíte vypnúť hlavu a sústrediť sa na zviera pod vami. Sprvu preto, lebo sa bojíte, že vás zhodí. Neskôr preto, aby ste spoznali jeho povahu, maniery či limity. A napokon preto, že s ním chcete dosiahnuť čo najlepší výkon. Aj predtým som sa pohybovými aktivitami snažil odbúrať stres, ktorého je v biznise neúrekom, ale až na koni som si dokázal totálne vyčistiť hlavu.

Jedna vec je prechádzka, druhá tréning a tretia vyše osemhodinové preteky na 160 km. To už je aj dobrodružstvo a veľká námaha – fyzická i psychická.
Rozhodujúca je jazdcova disciplína, schopnosť zvoliť tempo vhodné koňovej forme a vývoju súťaže. Trať je dlhá, no jazdcovi ubieha relatívne rýchlo. Nemá kedy sa nudiť: okrem toho, že sleduje kurz a vedie koňa, na GPS hodinkách vyhodnocuje jeho momentálnu aj priemernú rýchlosť, ba tiež jeho tep a na základe toho, ale aj počasia volí optimálne tempo. Samozrejme, najrýchlejšie čas plynie najlepším jazdcom na najlepších koňoch. Dnes už nie sú neobvyklé ani priemerné rýchlosti nad 20 kilometrov za hodinu.

Športový riaditeľ MS Alexander Nálepka avizuje, že trať bude veľmi rýchla – naozaj?
V okolí Šamorína prevažuje rovina a kvalitný, zväčša tvrdý povrch, preto aj rýchlosť koní, ak vyjde počasie, bude vysoká. Neprekvapí ma, ak padne rekord majstrovstiev sveta, ktorý priemernou rýchlosťou 22,82 km/h drží od roku 2012 Jeho výsosť šejk Mohammed bin Rašíd Al Maktúm s koňom Madji du Pont. Možno sa úroveň rekordu posunie až k hranici 24 km/h.

Premiér a viceprezident Spojených arabských emirátov získal vtedy až dva svetové tituly – individuálny aj tímový. Vlani bol hosťom šamorínskych pretekov Summer Spirit Race, ktoré vyhral jeho syn, korunný princ šejk Hamdan. A vraj vám venoval koňa – budete s ním štartovať už v sobotu?
Jeho výsosť mi darovala veľmi kvalitného arabského plnokrvníka Novi Saad. Má má ešte vyššie parametre ako Sonic de Vilaformiu – na tohtoročné majstrovstvá sveta som sa však s ním nestihol kvalifikovať. Nastúpim s mojím najúspešnejším koňom posledných sezón, ale možno na budúci európsky šampionát v Belgicku sa kvalifikujem s darovaným – už teraz sa na to teším.

So Sonikom ste na majstrovstvách Európy obsadili 12. miesto. Na aké si trúfate vo svetovej konkurencii?
Základnou ambíciou je dôjsť šťastne do cieľa. Ak správne prečítate stav vášho koňa a vývoj pretekov, vznikne dobré umiestenie. Sonic je súťaživý typ, bojuje od prvej chvíle, a je na mne, aby neminul veľa energie už na začiatku.

Logo šampionátu. Foto: X-BIONIC
Logo šampionátu, kone Logo šampionátu.

Aké sú ambície slovenského tímu, ktorý na ME skončil piaty?
Nebyť technických problémov, možno získame medailu… Cenil som si, že štyria z pätice súťaž dokončili – do hodnotenia sa rátajú traja. Teraz nás čaká náročnejší test. Pribudnú americkí, austrálski, ázijskí aj africkí jazdci – spôsob pretekania mnohých z nich nepoznáme, nesmieme sa nechať strhnúť… Donedávna bolo pre Slovensko úspechom, keď sa nejaký kôň vôbec kvalifikoval na medzinárodné súťaže. Keďže ja som mal ambície súťažiť s najlepšími, hľadal som kone, na ktorých by to šlo. Zároveň som sa snažil dať dokopy tím, s ktorým by som spolupracoval, lebo družstvo, ak má kvalitu a trochu šťastia, môže pomýšľať aj na medailu.

V tíme ste v obkolesení samých dám. Ženy majú prevahu aj v štartovej listine MS. O čom to svedčí? O ich väčšom srdiečku, väčšej empatii…?
Aj v našej stajni máme prevahu pracovných jazdkýň a ošetrovateliek. Ženy sú schopné väčšej oddanosti koňom. Ich počet v súťažiach však súvisí najmä s hmotnosťou. Do limitu 75 kg vrátane sedla sa vtesnajú skôr ženy, väčšine z nich dovažujú, niektorým aj 15–20 kg. Kone mužských jazdcov naopak spravidla nesú nadváhu – aj môj aspoň päť kíl, nech sa snažím akokoľvek…

V tíme sú dve Supekové: mama Lucia a dcéra Michaela. Pochádzajú z Pezinka, ale obe sú už vo vašom šamorínskom klube Napoli. Aj druhá z dvojičiek, Lucia.
To je krásny príklad športovania celej rodiny skĺbený s láskou ku koňom. Otec-športovec, hoci nie jazdec, mama a ich dvojičky. Nemajú ešte ani 17 rokov a teoreticky mohli byť účastníčkami seniorských MS, s mamou dokonca tri, čo by bol unikát. V jazdectve si však musíte vybrať: ak v sezóne súťažíte s juniormi, nemôžete aj s dospelými. Lucia sa rozhodla pre mladšiu kategóriu, v marci vyhrala kvalifikáciu na juniorské ME v Portugalsku, ale týždeň pred šampionátom sa jej zranil koník. Škoda, lebo by získala obrovské skúsenosti. Mama aj jej dcéry, ak mentálne vydržia, majú výbornú perspektívu. Nelanárili sme ich, len sme im ponúkli naše tréningové podmienky, a sme radi, že sú medzi nami.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Mario Hoffmann